کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان اعلام کرد 883 ناظر بین المللی نظارت بر چگونگی برگزاری این دوره انتخابات مجلس ملی را برعهده دارند.

به گزارش سلام نو، انتخابات زودهنگام ششمین دوره مجلس ملی جمهوری آذربایجان که از ساعت هشت صبح امروز ( یکشنبه ) به وقت محلی با رقابت یک هزار  و 314  نامزد آغاز شده، زیر نظر 883 ناظر بین المللی برگزار می شود .

انتخابات مجلس ملی جمهوری آذربایجان  در پنج هزار و  573  شعبه اخذ رای ایجاد شده در  125 حوزه انتخاباتی در سراسر این کشور به غیر از مناطق تحت تصرف نیروهای ارمنی در قره باغ، برگزار می شود و قرار است 5 میلیون و 329 هزار و 460 نفر از واجدین شرایط رای این کشور تا ساعت 19 به نامزد مورد نظر رای دهند .

در مجموع 79 درصد از نامزدهای انتخاباتی ششمین دوره انتخابات مجلس ملی جمهوری آذربایجان مرد و 21 درصد نیز زن  هستند .

به گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان 883 ناظر بین المللی از 59 نهاد و 58 کشور و نیز 89 هزار و 676 ناظر محلی برای نظارت بر چگونگی برگزاری این دوره انتخابات مجلس ملی در این کمیسیون ثبت شده اند  .

همچنین 199 نماینده  از 132 رسانه بین المللی به منظور پوشش خبری ششمین دوره انتخابات مجلس ملی در جمهوری آذربایجان حضور دارند .

طبق  قانون انتخاباتی جمهوری آذربایجان، انتخابات مجلس ملی بر اساس نظام انتخاباتی اکثریتی برگزار می شود و  در سراسر این کشور در مجموع ۱۲۵ حوزه  انتخاباتی وجود دارد که از هر حوزه  فقط یک نامزد که بیشترین آرای رای دهندگان را  به دست آورده باشد، انتخاب می شود.

ششمین دوره انتخابات مجلس ملی جمهوری آذربایجان قرار بود در پاییز سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شود، ولی حزب حاکم "آذربایجان نوین " که در پنجمین دوره انتخابات پارلمانی اکثریت کرسیهای مجلس ۱۲۵ نفره این کشور را به خود اختصاص داده بود، در اواخر سال گذشته میلادی مبتکر انحلال مجلس و برگزاری انتخابات پارلمانی  زودهنگام با هدف کمک به "الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان در زمینه سرعت بخشیدن به اصلاحات ساختاری در این کشور شد.

نزدیک به ۲۰ حزب و تشکل سیاسی و اجتماعی جمهوری آذربایجان برای شرکت در این  دوره انتحابات مجلس ملی حضور دارند.

برخی احزاب و تشکل های سیاسی از جمله "جبهه خلق" و "شورای ملی نیروهای دمکراتیک " که گرایش های غربی دارند، با ادعای نبود شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف از مشارکت در این دوره از انتخابات جمهوری آذربایجان خودداری کرده اند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید