مهدى دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو در سال‌۹۹ شایعه است و بیشتر شعارهاى انتخاباتى است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از ٥١١٧خودروی موجود در گمرکات کشور، ٩٠٠دستگاه آن مشکل قضایی دارد، ولی مابقی به زودی ترخیص خواهد شد، گفت: صحبت‌هایی درمورد احتمال واردات خودرو مطرح شده که شایعه ای بیش نیست و بیشتر شعارهای انتخاباتی بوده و برخی نمایندگان قصد دارند روی مسئله واردات خودرو موج سواری کنند.

به گزارش سلام نو، مهدی دادفر با اشاره به مصوبه جدید دولت مبنی بر امکان ترخیص خودروهای مانده در گمرک اظهار کرد: بالاخره طبق مصوبه دولت پرونده خودروهای وارداتی در روزهای پایانی سال٩٨ بسته شد؛ بر این اساس از بین ٥١١٧خودروی مانده در گمرک ٩٠٠دستگاه مشکل قضایی دارد، اما ٤٢١٧دستگاه مابقی به احتمال زیاد اوایل هفته آینده آزاد خواهد شد.

او ادامه داد: از این تعداد، ١٠٣خودرو بالای ٢٥٠٠سی سی هستند که قبل از مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بالای ٢٥٠٠سی سی یعنی پیش از سال ٩٣، وارد کشور شده اند و به همین خاطر مشکلی برای خروج از گمرک ندارند.

سود خودروهای وارداتی به رغم پرداخت مابه التفاوت

دادفر درباره چگونگی پرداخت مابه التفاوت این خودروها نیز توضیح داد: برای خودروهایی که با ارز مرجع وارد شده اند باید مابه التفاوت ارز ٤٢٠٠تومانی و نرخ سنا پرداخت شود اما خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شده اند نیازی به پرداخت مابه التفاوت نیست؛ همچنین شنیده شده که قرار است ارز تسویه عوارض و مالیات ها با نرخ نیمایی باشد.

وی به سود بالای خریداران این خودروها به رغم پرداخت مابه التفاوت اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت خودرو و نیز قیمت های بی منطقی که اعلام می شود، صاحبان این خودروها حتی با وجود پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز باز هم سود خوبی کرده اند.

آزادسازی خودروهای وارداتی تاثیری در بازار خودرو ندارد

دادفر درباره تاثیر خروج این خودرو از گمرک بر بازار خودرو بیان کرد: بیشتر این خودروها تعهد شرکت‌های واردکننده است یعنی مردم، صاحب این خودروها هستند به همین خاطر آزادسازی آن‌ها تاثیر چندانی بر بازار خودرو و کاهش قیمت ها نخواهد گذاشت.

موج سواری نمایندگان مجلس روی موضوع واردات خودرو

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به زمزمه آزادسازی واردات خودرو در سال ٩٩ اشاره کرد و افزود: صحبت‌هایی درمورد احتمال واردات خودرو توسط برخی شرکت ها مطرح شده که شایعه ای بیش نیست، هیچ نماینده مجلسی نمی تواند ادعا کند که از مسئله خودروهای وارداتی بی خبر بوده چرا که انجمن بارها به همه نمایندگان درمورد حل مشکل واردکنندگان نامه فرستاده ولی تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده، بنابراین طرح چنین شایعاتی بیشتر شعارهای انتخاباتی بوده و برخی نمایندگان قصد دارند روی مسئله واردات خودرو موج سواری کنند.

ممنوعیت واردات به خاطر حفظ منابع ارزی بهانه است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: من به عنوان کارشناس این بخش صراحتا اعلام می کنم که ممنوعیت واردات خودرو به خاطر اهمیت و کمبود ارز بهانه است، چراکه ما ٧ راهکار به دولت ارائه دادیم که با این روش ها امکان واردات خودرو بدون خروج ارز وجود داشت اما دولت توجهی به پیشنهاد ما نکرد.

او با تشریح این راهکارها توضیح داد: واردات در مقابل صادرات، استفاده از منابع مالی ایرانی های خارج از کشور، استفاده از پول های بلوکه شده نفت و انرژی در کشورهای خارجی، واردات با اعتبار شرکت های تولیدکننده، آزادسازی خودروهای هیبریدی، واردات خودروهای برقی با هدف نوسازی و بازسازی ناوگان عمومی و واردات با استفاده از ارز صادرکنندگان محصولات داخلی، هفت راهکار جایگزین برای واردات بدون انتقال ارز بود.

تعطیلی کامل انجمن واردکنندگان خودرو در سال٩٩

دادفر از تعطیلی کامل انجمن واردکنندگان خودرو در سال٩٩ خبر داد و گفت: واردات خودرو با برنامه ریزی دست‌های پنهان ممنوع شد اما باید به این نکته مهم توجه کرد که این اقدام دولت منجر به بیکاری بیش از ١٥هزار نفر خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان اظهار کرد: نوع رفتار دولت فعلی با واردکنندگان خودرو هیچ وقت فراموش نخواهد شد چراکه دولت می‌توانست جایگزین‌های بهتری به جای ممنوعیت کامل به کار گیرد ضمن اینکه ما موضوع واردات با نگاه ملی را نیز مطرح کرده بودیم.

وی در پایان به واردات خودروهای دست دوم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به قوانین دست و پاگیر برای واردات خودروی صفر کیلومتر و وجود حدود ١٨ مرجع متولی، احتمال واردات خودروهای دست دوم بسیار کم است.

/اقتصاد آنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید