متین حیدرنیا گفت: استادم اصغر فرهادی روزی به من گفت اگر از سینما آمدند بیرون و گفتند این بازیگر که کاری نمی‌کند این خودش است! آن روز تو بردی و آن‌قدر خوب نقش را بازی کردی که آن را زندگی کردی.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: متین حیدرنیا بازیگر سینما و تلویزیون که با فیلم‌ «مردن در آب مطهر» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد پس از اکران این فیلم در روز پنج‌شنبه 17 بهمن در سینمای رسانه‌ها (پردیس سینما گالری ملت) در گفت‌وگو با خبرنگار سلام نو در خصوص این فیلم اظهار کرد: این فیلم به مسائل جوانان مهاجر پس از چهار دهه جنگ در افغانستان می‌پردازد و من در این فیلم نقش حامد که یک افغانی است را بازی می‌کنم که آدم خوبی به نظر می‌رسد اما اگر بخواهی خوب به قضیه نگاه کنی او وارد رابطه نادرستی با دختری شده است که شاید او را دوست بدارد اما از لحاظ دین نامحرم است، ما نماز خواندن او را می‌بینیم، همچنین کینه‌توزی او را، پس حامد نقش خاکستری دارد و سهراب نیز با بازی علی شادمان نیز نقشی خاکستری است.

بازیگر «مردن در آب مطهر» در خصوص نقش خود در این فیلم اظهار کرد: زمانی که نوید محمودی با من تماس گرفت به من گفت یک افغانی را تمرین کن و بیا و من با توجه به اینکه تهرانی هستم و هیچ لهجه دیگری را تجربه نکرده بودم برایم چالش سختی بود در ده جلسه تمرین با معلم زبان و کمک نوید محمودی توانستم به نقش نزدیک شوم؛ زبان من افغانی کابلی بود یعنی غلیظ نبود به طوری که ما ایرانی‌ها متوجه گویش آن‌ها می‌شویم و در راه و در خیابان افغانی صحبت می‌کردم که برایم تمرین شود.

وی ادامه داد: مادرم در سفر بود و زمانی که با من تماس گرفت ناخودآگاه افغانی صحبت کردم و بعد از یک ماه از پایان بازی توانستم این زبان را از صحبت‌هایم دور کنم و سختی کار اینجا بود که اگر حتی یک کلمه را اشتباه تلفظ می‌کردیم باید دوباره تکرار می‌شد و راحت‌ترین کار که صحبت کردن است در این فیلم سخت‌ترین کار بود.

وی در همین راستا ادامه داد: بازی در نقش حامد به نحوی است که به جرأت می‌توانم بگویم نه‌تنها شبیه نقش‌های گذشته من بلکه اصلاً شبیه به بازی کردن در ایران نیست البته حمل بر خودستایی نشود منظورم این است که نظر نوید محمودی بر این بود که حامد طوری باشد که خیلی کم در سینمای ایران شبیه به آن را دیده‌ایم و من نیز تلاش کردم که همین‌طور شود شاید اگر کسی من را نشناسد بازی در نقش حامد را ساده بداند چون هم سن و سال‌های من فکر می‌کنند زمانی کسی خوب بازی می‌کند که داد و بیداد کند درحالی‌که من این‌طور فکر نمی‌کنم و به شخصه بازی آرمین رحیمیان در «شبی که ماه کامل شد» در نقش عبدالمالک ریگی را خیلی دوست داشتم چراکه با نگاه‌هایش حرف خود را می‌زد و تأثیر خود را بدون هیاهو بر روی مخاطب می‌گذاشت و من باید در نقش حامد این‌طور می‌بودم که با نگاه حرف خود را بزند سینماهای خارج از ایران نیز اکثراً این‌طور هست و عاشق بازی‌هایی هست که زندگی می‌کند اما در سینمای ایران بازی‌های شلوغ به چشم می‌آید.

این بازیگر گفت: استادم اصغر فرهادی روزی به من گفت اگر از سینما آمدند بیرون و گفتند این بازیگر که کاری نمی‌کند این خودش است! آن روز تو بردی و آن‌قدر خوب نقش را بازی کردی که آن را زندگی کردی.

وی در خصوص بازخوردها نسبت به فیلم اظهار کرد: خدا را شکر هرکس که من را نمی‌شناسد وقتی با من روبرو می‌شود، می‌پرسد که افغانی هستم یا نه و این برایم رضایت‌بخش است که توانستم نقش را باورپذیر ایفا کنم و در چارسو که فیلم اکران شد از من تعریف‌هایی شد که من آب می‌شدم و خودم را لایق این تعریف‌ها نمی‌دانستم؛ مهدی حسینی نیا به من گفت بیش از انتظاری که داشتم به من دادی و کیف کردم و تو چه طور آن‌قدر اندازه بازی می‌کنی نه کمتر و نه بیشتر.

حیدرنیا در خصوص همکاری با برادران محمودی اظهار کرد: برادران محمودی تکلیفشان با خودشان مشخص است یعنی مثل برخی نیستند که به خاطر فروش راه خودش را رها کند و سراغ راه دیگری رود نوید محمودی هیچ‌وقت مرا رها نکرد و سینما یک کار تیمی است و اگر تیم نداشته باشی نمی‌توانی به چیزی که می‌خواهی برسی و این تیم به من کمک کرد و نوید محمدی مشاوره‌های خیلی خوبی به من داد.

بازیگر «چهارشنبه‌سوری» در خصوص فعالیت‌های آینده خود اظهار کرد: در فیلم «هفت و نیم» برادران محمودی پارسال حضور داشتم که در بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان شرکت داده شد اما فکر می‌کنم در جشنواره بین‌المللی فجر اردیبهشت 99 در ایران نمایش داده می‌شود و بعدازآن بااینکه پیشنهاد‌های زیادی داشتم چون خیلی خوب نبودند قبول نمی‌کردم چون کار خوبی مثل «هفت و نیم» را بازی کرده بودم و چون اکران نشده بود نمی‌خواستم آن را خراب کنم و تنها در فیلم خود برادران محمودی یعنی «مردن در آب مطهر» بازی کردم.

بازیگر «هفت و نیم» در خصوص نقش خود در این فیلم اظهار کرد: نقش من در این فیلم بسیار متفاوت از فیلم «مردن در آب مطهر» است و در این فیلم نقش پسر خیابانی پرخاشگر را ایفا کردم و تجربه جدیدی بود چراکه به‌صورت سکانس پلان است که داستان را در هفت اپیزود سیزده‌دقیقه‌ای روایت می‌کند و در یکی از این اپیزودها نقش اصلی را من ایفا می‌کنم. و خیلی آن را دوست داشتم چراکه باید سیزده دقیقه بدون کات بازی کنی و از این طریق می‌توانی قابلیت‌های خودت را به نمایش بگذاری.

بازیگر «مردن در آب مطهر» در خصوص احتمال دریافت سیمرغ در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: از لحاظ بازیگری و شاید کارگردانی امیدهایی وجود دارد اما در خصوص فیلم‌برداری این امید پررنگ‌تر است و مرتضی غفوری قاب‌های خیلی خوبی بسته است و البته موضوع خاص و حساسیت فیلم نیز قابل‌توجه است چراکه تا کنون کسی جرأت نکرده راجع به دین فیلم بسازد در مورد شانس دریافت سیمرغ توسط خودم نیز باید بگویم تا کنون هزار بار با تعاریفی که شنیده‌ام سیمرغ گرفتم اما امیدوارم منتقدان نیز این روند را تغییر دهند و بازی‌های خوب آرام را نیز ببینند و به نظرم این جشنواره‌ها را آدم‌ها برای راضی کردن خودشان ساختند که برتری را تجربه کنند و برای آن و به امید آن تلاش کنند.

وی در خصوص انتقاد به این فیلم که گفته می‌شود چرا در خصوص افغانی‌ها ساخته شده است اظهار کرد: ما ملتی عجول هستیم تا اتفاقی می‌افتد عجولانه قضاوت می‌کنیم، عجولانه واکنش نشان می‌دهیم، عجولانه به صفحه اینستاگرام کسی حمله می‌کنیم، عجولانه در انتخاباتی شرکت می‌کنیم و عجولانه بدون فکر وارد جریانی می‌شویم بدون اینکه بدانیم آن جریان هدفش چیست و چرا تشکیل شده است؛ کسی که این نقد را کرد من از گذشته می‌شناسم به شدت آدم محترم و منطقی است و تعجب کردم از این نقد احساسی.

وی در همین راستا ادامه داد: بدون شک این را می‌گویم که تمام ما ایرانی‌ها نژادپرست هستیم اگر ما دختر یا پسری داشته باشیم و بخواهند با یک افغانی ازدواج کنند نمی‌گذاریم من از کسی که این نقد را کرد همین سوال را می‌پرسم و اگر جوابش مثبت بود دیگر چیزی نمی‌گویم. ما هیچ‌وقت با افغانی‌ها خوب رفتار نکردیم و با همان نگاه‌هایمان هزاران بار آن‌ها را آزردیم و بنابراین این نقد را نمی‌توانم بپذیریم.

وی در خصوص استقبال مردم بعد از اکران در آینده اظهار کرد: فیلم و سینما سلیقه است این فیلم برگ برنده‌اش این است که از متین حیدری نیایی استفاده کرده که در بچگی بازی کرده و الآن با این فیلم بازگشته است خیلی از بازیگران که در بچگی بازی می‌کردند فراموش‌شده‌اند اما من برگشتم که بگویم تا به اینجا ما را نادیده گرفتید و من بازگشتم که ببینند که من هنوز بازیگرم یا نه؛ و من دیگر متین حیدری نیا گوگولی نیستم که هرچه هرکسی بگوید گوش کند من سوپراستار نیستم که فیلم بخواهد با من عیب‌هایش را بپوشاند و دیگر بازیگران نیز جوان هستند و این موضوع فیلم را دل‌نشین می‌کند.

حیدرنیا که لیسانس کارگردانی دارد در خصوص فعالیت خود در مقام کارگردانی اظهار کرد: تا کنون یک فیلم کوتاه در سکوت خبری ساخته‌ام که در جشنواره دانشجویی فجر 38 برد و در سانفرانسیسکو آمریکا کاندید شد و تنها می‌خواستم خودم را محک بزنم و ترجیح می‌دهم در خال حاضر فقط کوتاه بسازم و تجربه کسب کنم و از دورتر ببینم و یاد بگیرم و بخوانم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید