سلام نو - فرهنگ و هنر: بهروز شعیبی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که با کارگردانی فیلم «روز بلوا» و بازیگری فیلم «مغز استخوان» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد پس از اکران فیلم «روز بلوا» در روز چهارشنبه 16 بهمن در سینمای رسانهها (پردیس سینما گالری ملت) در گفتوگو با خبرنگار سلام نو در خصوص این فیلم اظهار کرد: برای من مسائل اقتصادی در این سالها بسیار جدی است چراکه بر اساس همین مسائل اقتصادی است که تبعات مختلف اجتماعی به وجود میآید و اصلاً قرار نبود و نیست فیلم «روز بلوا» فیلم سیاسی باشد و تنها قرار است که تأثیر مسائل سیاسی بر روی زندگی اجتماعی مردم را مورد بررسی قرار دهد، برای همین فکر میکنم «روز بلوا» در کل فیلم اجتماعی است و بعد از تحقیقات مختلف تصمیم گرفتیم مسائل اقتصادی را بیان کنیم و حاصلش «روز بلوا» شد.
وی در همین راستا ادامه داد: سعی کردیم از مسائل چند ماه اخیر نیز در فیلم استفاده کنیم وقتی ابعاد اجتماعی یک موضوع که در این فیلم آسیبهای اقتصادی را بررسی میکنیم، فیلم ابعاد مختلفی پیدا میکند.
کارگردان «دارکوب» در خصوص ادامه راه خود در عرصه فیلمسازی اظهار کرد: به ساخت موضوع شبیه به این فیلم فکر نمیکنم و سعی من همیشه این بوده است که تکرار نکنم اما شاید چند سال دیگر باز مسائل اجتماعی و اتفاقات پیرامون آن مرا مجبور کند شبیه این فیلم را تکرار کنم اما قطعاً با قصه و شکل دیگری خواهد بود.
بازیگر «طلا و مس» در خصوص تکرار کاراکتر روحانی در فیلمهایش و ریسک استفاده از این کاراکتر در «روز بلوا» تشریح کرد: در «روز بلوا» در لحظه اول شروع فیلم قرار نبود فیلم راجع به روحانیت باشد اما با تصویر سازی اولیه نقش و زمانی که خصوصیات آن را کدگذاری کردیم به یک شخصیت مذهبی مثل روحانی رسیدیم در حالی که راجع به این موضوع تصمیمات اولیه نداشتیم اما وقتی سراغ روحانی رفتیم سعی کردیم جزئیاتش را درست نمایش دهیم چراکه روحانیت بخش تأثیرگذار جامعه است و در این فیلم درامی بر همین اساس شکل گرفت.
وی در همین راستا ادامه داد: در خصوص ریسک استفاده از روحانی در فیلم و اتفاقات و گاردهایی که نسبت به فیلمهای این چنینی است، چون در لحظه است، به این موضوعات فکر نمیکنم و برایم مهم نیست؛ برای من چیزی که مهم است، ذات سینما است و فکر میکنم که فیلمهایم در آینده چه طور قضاوت میشوند و در حال حاضر ما و مردم بیشازحد سیاسی شدیم و راجع به همهچیز سیاسی فکر میکنیم و در نتیجه من به ریسک استفاده از روحانیت اصلاً فکر نمیکردم و تنها ممکن است من بهعنوان یک فرد مورد قضاوت قرار بگیرم ولی این مهم نیست.
کارگردان «روز بلوا» در خصوص ارجاعهای سیاسی مبهم در فیلم اظهار کرد: این اتفاق به خاطر این است که این فیلم، سیاسی نیست و اساساً هر فیلمی راجع به آسیبهای اجتماعی، قطعاً تحت تأثیر مسائل سیاسی روز است؛ ولی من قرار نبود برای فیلم تاریخ مصرف بگذارم و استفاده از مسئله سیاسی به روز در فیلم یعنی فیلم دارد در مورد یک برهه خاص صحبت میکند اما من همیشه تلاشم بر این بوده است که فیلم در هرزمانی جذابیت خود را داشته باشد و صرفاً کدهایی بگذارم که این کدها در طول زمان برداشتهای دوره خودش را دارد و این را در تاریخ سینما نیز داریم بهطور مثال در فیلم «محله چینیها» که اتفاقاً یکی از فیلمهایی بود که در هنگام تولید «روز بلوا» به آن رجوع میکردیم، ما اصلاً نمیدانیم در چه دورهی سیاسی ساخته شده است اما تمام کدهای آن در هر دورهای میتواند استنباطهای خودش را داشته باشد.
وی در همین راستا افزود: اگر به جزئیات پروندههای اقتصادی در فیلم نیز میپرداختیم فیلم از لحاظ درام بیشتر از این لطمه میدید چراکه بخش عمدهای از در قصه داریم که آن بخش روابط آدمهاست چون فیلم ما بهنوعی شخصیت محور است و این موضوع به ما کمک میکرد درام را در طول قصه فراموش نکنیم و اگر اینطور بود قول میدادم شما بیشتر از همه بهعنوان مخاطب خسته میشدید.
بهروز شعیبی در خصوص همکاری با «سازمان هنری رسانهای اوج» و حاشیههای به وجود آمده پیرامون آن تأکید کرد: من به این حاشیهها و شاید برچسب زدنهای مختلف فکر نمیکنم چراکه بههرحال سازمانهای مختلفی در طول سینمای بعد از انقلاب سرمایهگذاری فیلم انجام میدهند و من بهعنوان کارگردان کار خودم را انجام میدهم اما من به شما قول میدهم فیلم «روز بلوا» سفارش نبوده است و اصولاً من تا به امروز کار سفارشی انجام ندادهام و موضوعات دغدغه خودم بوده است نه سفارش کسی و اتفاقاً با سازمان اوج همکاری بسیار خوبی داشتیم و فکر میکنم این همکاری درآیندِ نیز ادامه پیدا خواهد کرد و به تبعات آن فکر نمیکنم چون همکاری خوبی بود.
بازیگر و کارگردان «سیانور» در خصوص دلیل حضور خود در مقام بازیگر و کارگردان و سختیهای آن اظهار کرد: تنها زمانی خیلی سخت میشود که بخواهم مانند فیلم «سیانور» توأما آن را انجام دهم و در سیانور نیز مجبور بودم برنامهریزی انجام دهم که حضور در یک مقام به دیگری لطمه نزند چون به نظرم کارگردانی بسیار کار تماموقت و پرفشاری است و در «روز بلوا» شاهد هستیم که آن کارگردانی که حاصلش را در ساختار فیلم، نوع قاببندیها، نوع اجرای فیلم و جزئیات است اجازه این را نمیداد که غیر از کارگردانی بتوان به چیز دیگری فکر کنم.
وی در همین راستا ادامه داد: اینکه در جشنواره در «مغز استخوان» بهعنوان بازیگر و در «روز بلوا» بهعنوان کارگردان حضور یافتم دلیل بر دوگانگی من نیست و اگر پیشنهاد خوب بازیگری باشد، قطعاً بازی میکنم ولی چیزی که به لحاظ زمانی وقت مرا میگیرد کارگردانی است چراکه کارگردانی فقط در همان زمان فیلمبرداری نیست.
وی در خصوص احتمال دریافت سیمرغ «روز بلوا» اظهار کرد: امیدوارم که «روز بلوا» کاندید سیمرغ شود چراکه همه عوامل زحمات بسیاری برای این فیلم متحمل شدند و در بخشهای مختلف با جزئیات کار کردند، جزئیاتی که شاید اصلاً به چشم نیاید اما چون من موفق به دیدن فیلمهای دیگر حاضر در جشنواره نشدهام قضاوت برایم سخت است و هرچه نظر داوران باشد برایم قابلاحترام است.