در حال حاضر یک مسافر می تواند برای رفتن به پکن از فرودگاه امام به دوبی برود و از آنجا به راحتی به مقصد چین برود. هدف اصلی از ممنوعیت پروازها جلوگیری از ویروس کرونا است. ویروس کرونایی که اگر چه هنوز پایش به ایران باز نشده است ولی با این روند فعلی احتمال ورودش به ایران اصلا بعید نیست.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا به خاطر مقابله با ویروس کرونا پروازهای چینی را به حالت تعلیق درآورده اند در ایران علی رغم وعده های مکرر هنوز پروازهای چینی به ایران می آیند و همین مساله باعث نگرانی مردم شده است.

به گزارش سلام نو، شیوع ویروس کرونا همزمان با تعطیلات چینی ها اتفاق افتاده است. درست زمانی که بسیاری از مردم کشور پرجمعیت چین قصد سفر دارند ویروس کرونا نگرانی ها در سطح جهان را افزایش داده است.

در روزهای اخیر شاهد این بودیم که ترکیش ایرلاین پروازهای خود به چین را لغو کرد. سازمان هواپیمایی پاکستان هم اعلام کرده که پرواز ایرلاین‌های این کشور را به مبداء و مقصد چین معلق کرده است. انجمن خلبانان و خدمه پروازی ایرلاین‌های آمریکایی نیز با تنظیم یک دادخواست، خواستار توقف فوری پروازها به چین شدند. این در حالی است که مالزی از برگشتن کارگران چینی فعال در پروژه خط آهن جاده ابریشم که برای تعطیلات سال نو به وطن خود رفته بودند، جلوگیری می‌کند. ایرلاین های بزرگ جهان همچون بریتیش ایرویز و لوفت‌هانزا نیز پروازهای خود را به چین به صورت تعلیق در آورده اند.

یکی از مسائلی که مانع تعلیق هر چه زودتر سفر هوایی به چین شده است ملاحظات دولت در روابط خود با چین است به طوری که برخی به طعنه این عدم تعلیق را به دلیل ناراحت شدن سفیر چین دانسته اند.

پس از واکنش های مردمی شاهد این بودیم که از عصر جمعه گذشته پروازهای چین به تهران هم به حالت تعلیق در آمد. در جلسه ای که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور با حضور چند تن از وزرا برگزار شد این تعلیق مصوب شد. بعد از این جلسه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت و گویی انجام داد و در آن تاکید کرد که پروازهای رفت و برگشت ایران - چین به حالت تعلیق درآمده و برای بازگشت مسافران ایرانی از چین تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

با این وجود در روزهای گذشته چندین پرواز توسط هواپیمایی ماهان صورت گرفته است. سفیر چین حتی در این باره با انتشار توییتی فارسی از دیدار خود با مدیرعامل هواپیمایی ماهان و همکاری های مستمر با یکدیگر خبر داد. با نگاهی به سایت های خرید و فروش اینترنتی بلیت هواپیما به وضوح مشخص است که هنوز ایرلاین های خارجی بدون هیچگونه محدودیتی اقدام به جا به جایی مسافران از ایران به چین و بالعکس می کنند. عمان‌ایر، اتحاد ایرویز، چاینا سوترن ایرلاینز از جمله آنها هستند.

بهرام پارسایی نماینده مجلس هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: برخلاف تصمیم دولت، همچنان شاهد ورود مسافر از چین به ایران و انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه های جهان، توسط ایرلاین های ایرانی هستیم. آیا سازمان هواپیمایی، خودمختار است و تابع دولت نیست؟ ‏این سرپیچی و سوانح هوایی روزهای اخیر نشان می دهد که حفظ مدیران نالایق، مهم تر از جان مردم است.

پروازهای غیرمستقیم به چین دیگر مشکلی است که برای آن تدبیری اندیشیده نشده است. کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در اظهار نظری گفته پروازهای غیرمستقیم از چین نمی‌توانیم کاری کنیم و اگر بخواهیم این پروازها را لغو کنیم گویی خود را تحریم کرده‌ایم.

در حال حاضر یک مسافر می تواند برای رفتن به پکن از فرودگاه امام به دوبی برود و از آنجا به راحتی به مقصد چین برود. هدف اصلی از ممنوعیت پروازها جلوگیری از ویروس کرونا است. ویروس کرونایی که اگر چه هنوز پایش به ایران باز نشده است ولی با این روند فعلی احتمال ورودش به ایران اصلا بعید نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید