فیلم سینمایی «روز صفر» یکی از پروژه‌های مهم سینمای ایران در سال اخیر محسوب می‌شود و روایتی متفاوت از یک اتفاق ملتهب معاصر است که به ماجرای تعقیب و گریز نفس‌گیر یک مامور امنیتی با بازی امیر جدیدی برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی سرکرده گروه شبه‌نظامی سنی جندالله با بازی ساعد سهیلی می پردازد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن :  فیلم «روز صفر» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ملکان، اولین فیلمی بود که  در روز سوم سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس سینما گالری ملت بر روی پرده رفت.

زمانی که در جشنواره سال گذشته (سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر) با کلی ذوق و شوق به تماشای فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار نشستم، پس از ترک سالن حسرت دیدن فیلم عبدالمالک ریگی تا ساعت ها به همراه داشتم، زیرا با یک اشتیاقی وارد سالن شده بودیم تا فیلم عبدالمالک ریگی را ببنیم، اما در واقع «شبی که ماه کامل شد» بیشتر فیلم عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروه شبه‌نظامی سنی جندالله بود.

بیشتر بخوانید :

بررسی فیلم «روز صفر» / فیلمی اجتماعی با پرداکشن بالا در خصوص عبدالمالک ریگی

فارغ از اینکه فیلم «شبی که ماه کامل شد» فیلم خوش ساختی بود و از تماشای آن لذت بردیم این حسرت تا چند ماه ادامه داشت تا اخباری مبنی بر ساخت فیلم دستگیری عبدالمالک ریگی به کارگردانی سعید ملکان در رسانه ها منتشر شد.

اولین ساخته سعید ملکان در مقام کارگردانی، فیلمی خوش ساخت و دقیق از آب در آمده است و با محوریت قصه که بر پایه زندگی و بیشتر دستگیری عبدالمالک ریگی می پردازد از جذابیت های بالایی برخوردار است.

فیلم «روز صفر» تمامی المان یک اثر شاخص و پرفروش را دارد، از قهرمان گرفته تا فیلمنامه خوب، عوامل حرفه ای و حضور بازیگران شاخصی نظیر امیر جدیدی، ساعد سهیلی و ... و اگر سرنوشت فیلم تختی برای آن تکرار نشود می تواند فروش خوبی را در گیشه کسب کند.

اولین ساخته سعید ملکان پر از سوسپانس های مخاطب پسند است و از نیمه های فیلم ریتم کند فیلم شتاب بیشتری به خود می گیرد و بیینده را در دائم با چالش های متعددی مواجه می کند و حتی در برخی صحنه اکشن فیلم مخصوصا صحنه های درگیری پاکستان و دستگیری ناموفق عبدالمالک ریگی مخاطب خود را مجذوب و شیفته خود می کند.

«روز صفر» از آن دسته فیلم هایی است که اثرش و بازی بازیگران و حتی جلوه های بصری فیلم تا مدت ها همراه تماشاگر می ماند و بیننده حتی پس از ترک سالن تا ساعت ها درگیر آن خواهد بود.

از نکات قابل توجه «روز صفر» اجرای فیلم و جنبه‌های فنی قابل‌توجه آن است که در بعضی از سکانس هایش، حتی پای خود را از استانداردهای معمول سینمای ایران فراتر می‌ گذارد، هرچند که در تعداد انگشت شماری پلان بسیار تصنعی از آب درآمده، اما بعد و جنبه مثبتش بسیار بیشتر قابل توجه است.

فیلم «روز صفر»، ماجرای تعقیب و گریز نفس‌گیر یک مامور امنیتی با بازی امیر جدیدی برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی سرکرده گروه شبه‌نظامی سنی جندالله با بازی ساعد سهیلی را روایت می‌کند و ...

سعید ملکان که بیش یک چهره‌پرداز حرفه‌ای و یک تهیه‌کننده‌ی مهم سینمای ایران شناخته می شود در جدیدترین فعالیت هنری خود به سراغ کارگردانی رفته  است، وی تاکنون ۶ بار برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی جشنواره فیلم فجر شده است و حال با داشتن شش سیمرغ بهترین چهره پردازی شانس خود را برای دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آزموده است.

ملکان که این سال‌ها نامی پرنفوذ در عرصه سینما بوده و با تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «ابد و یک‌ روز» و سپس «تنگه‌ ابوقریب» و فعالیت در مقام چهره پرداز در ۵۰ فیلم سینمایی، توانایی‌های خود را در این حرفه اثبات کرده بود و در دو پروژه موفق و تحسین‌شده اخیر بهرام توکلی (نویسنده فیلم روز صفر) یعنی «تنگه ابوقریب» و «تختی» هم به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته است.

ملکان سال گذشته در تهیه پروژه بزرگ غلامرضا تختی وارد صحنه شد، اما با شکست سنگینی در گیشه روبرو شد، ملکان این بار و بعد از موفقیت چشمگیر «شبی که ماه کامل شد» به سراغ فیلمی درباره عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی رفت، فیلمی که تا روز سوم جشنواره یکی از آثار پر سر و صدای جشنواره فیلم فجر امسال لقب گرفته است.

قاب‌های به شدت سینمایی و کلوزآپ‌هایی که کاریزمای خاصی را از گریم و صلابت "عبدالمالک ریگی" را به مخاطب منتقل می‌کند حاصل فیلمبرداری خوب و تاثیرگذار علی قاضی فیلمبردار این فیلم است که بیننده را با تا انتهای فیلم با خود همراه می کند.

ترکیب بازیگران فیلم «روز صفر» همان ترکیب قبلی سعید ملکان در فیلم هایش است، از مهدی قربانی و امیر جدیدی گرفته که در فیلم تنگه ابوقریب با او همکاری داشتند تا ساعد سهیلی که در سریال نهنگ عنبر با وی کار کرده اند.

از نکته دیگر قابل توجه و تامل فیلم «روز صفر» دو بازی بازیگران این فیلم یعنی امیر جدیدی و مهدی قربانی در این فیلم است، امیر جدیدی که بی شک یکی از بهترین بازی های کل دوران کاری خود را در فیلم «روز صفر» با بازی زیر پوستی و برون گرای خودش رقم زده است تا روز سوم برگزاری جشنواره یکی از گزینه های اصلی و کاندید دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد لقب گرفته است.

هرچند بازی امیر جدیدی در بعضی از سکانس ها علی الخصوص شکستن قلنج گردنش اُور اکت و اگزجره به نظر می رسد و بسیار در ذوق مخاطب میزند و دلیل انجام و تکرار آن در بعضی از سکانس ها هنوز هم نامشخص است.

هر چند که امیر جدیدی به خوبی از عهده نقشش برآمده است، اما انتخاب او به عنوان قهرمان فیلم آن هم با یک گریم که شاید سن او را کمتر از سن واقعی اش نشان می دهد، گل درشت از آب درآمده است اما بدتر از آن انتخاب ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک ریگی است.

ساعد سهیلی با میمیک چهره معصومانه اش اصلاً انتخاب درستی برای بازی در نقش عبدالمالک ریگی نیست و کاش کارگردان تلاش بیشتری برای انتخاب بازیگر نقش عبدالمالک می کرد و به جای ستاره سوزی، خود برای این نقش دست به خلق ستاره و به اصطلاح ستاره سازی می کرد، در واقع همان کاری که نرگس آبیار در فیلم «شبی که ماه کامل شد» انجام داد.

از معایب دیگر فیلم «روز صفر» شخصیت پروتاگونیست قصه است که اصلاً شباهت به ایرانی ها ندارد و نه خلق و خوی ایرانی دارد و همیشه عصبی و پرخاشگر است، ساعد سهیلی شخصیت آنتاگونیست این فیلم نیز همانند پروتاگونیست فیلم همانطور که پیش تر گفته شد اصلاً انتخاب خوبی نبوده است.

از نکات دیگر قابل توجه این فیلم تولید بخش اعظم کار در ایران است، زیرا بخش عمده سکانس های این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده است و طراحی صحنه خوب و دقیق خیلی به کمک کارگردان و فیلم آمده است که می تواند در این بخش نیز یکی از کاندید های دریافت سیمرغ باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید