امسال هم مثل سال های قبل در آستانه شب عید نگرانی اصلی بخش قابل توجهی از جامعه خرید شب عید است. سه میلیون تا چهار میلیون و پانصد هزار تومان عددی است که برای عیدی کارگران در نظر گرفته شده است.  

سلام نو – سرویس اقتصادی:  سه میلیون تا چهار میلیون و پانصد هزار تومان عددی است که برای عیدی کارگران در نظر گرفته شده است. عیدی کارمندان هم نصف این رقم است.

به گزارش سلام نو، امسال هم مثل سال های قبل در آستانه شب عید نگرانی اصلی بخش قابل توجهی از جامعه خرید شب عید است. با این حال تفاوت امسال با سال گذشته کاهش بیشتر قدرت خرید مردم است.

برای بسیاری سوال این است که چرا عیدی کارگران و کارمندان با هم متفاوت است. برای جواب این سوال باید توجه داشت که قانون کار با قانون استخدامی متفاوت است و نمی‌توان میزان حقوق، پاداش و عیدی آنها را با یکدیگر قیاس کرد.

بر اساس قانون کار هر کارگر باید بر مبنای تعداد روزهایی که کار کرده عیدی و سنوات دریافت کند. با این وجود شمار زیادی از کارگران عید را بدون هیچ گونه عیدی و معوقه ای سپری می کنند.

طبق آمارهایی که نمایندگان کارگری اعلام کرده اند بیش از 96 درصد قراردادهای کار در حال حاضر موقت است. به بیانی دیگر قراردادهای موقت شامل قراردادهای سفید امضا، کوتاه مدت،سه ماهه،یک ماهه هستند. در بین اینها بهترین قرارداد موجود قرارداد یک ساله است. در واقع بحث مدت قرارداد در کنار حقوق های معوق دیگر معضل جدی کارگران است. بسیاری از کارگرانی که قرارداد مشخص و در چارچوب قانون کار ندارند از سنوات محروم می شوند.

شاید در نگاه اول همه این مشکل را بر گردن کارفرما بیندازند ولی باید توجه داشت که مشکلات بی شمار واحدهای تولیدی و اقتصاد کسادی که این روزها دامن تولید را گرفته باعث شده تا بسیاری از کارگران به جای اینکه منتظر عیدی و سنوات باشند امیدوار به تسویه حقوق معوق مانده خود هستند. از سوی دیگر بسیاری از کارفرمایان به خاطر فرار از بیمه کردن و پرداخت نکردن سنوات و همچنین دادن عیدی کمتر ترجیح می دهند قراردادی در چارچوب قانون کار منعقد نکنند.

ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران  از کارفرمایانی که نقدینگی و قدرت مالی دارند درخواست کرده عیدی و پاداش کارگران را برای حفظ قدرت خرید آنها بهمن ماه پرداخت کنند. ناصر چمنی این کار را موجب دلگرمی و حفظ قدرت خرید کارگران خوانده است. با این حال با وجود مشکلات معیشتی کارگران تجربه نشان داده کمتر کارفرمایی به درخواست رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران  اقبال نشان خواهد داد.

نکته دیگری که همه ساله در کنار بحث سنوات و عیدی در زمستان، دغدغه و بعضا دل نگرانی زیادی بین کارگران ایجاد می کند بحث پیرامون افزایش حقوق سال آینده است. علی خدایی، فعال کارگری و نماینده کارگران در شورای عالی کار در این باره به تسنیم گفته میزان قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال جاری قابل توجه  است. جلسات رسمی دستمزد هنوز تشکیل نشده است که وارد مذاکره بشویم و پیش بینی کنیم دستمزد چقدر افزایش می یابد. هنوز محاسبه انجام نشده است، افزایش دستمزد کارگران تا پایان سال نهایی می شود.

دولت در بودجه سال ۹۹ افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت را اعلام کرده است. در رابطه با حقوق کارگران هم اگر چه فعالان کارگری بر این باورند که حداقل باید شاهد افزایش دو برابری پایه حقوق باشیم اما واقعیت این است که با توجه به آنچه در بودجه سال 99 آمده تقریبا افزایش حقوق کارگران در این سطح چیزی شبیه محال به نظر می رسد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید