یک کارشناس مسائل خاورمیانه محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق را شیعه‌ای لیبرال و سکولار توصیف کرد که با سهم خواهی مخالف است و امکان حل برخی بحران‌ها را دارد.

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان این‌که محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف عراق شخصیتی شیعه و لیبرال تلقی می‌شود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد جریان‌های سیاسی عراق به خصوص طیف‌های شیعه به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای برون‌رفت از وضعیت فعلی این کشور یک نخست‌وزیر سکولار روی کار بیاید.

به گزارش سلام نو حسن هانی‌زاده، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق نتیجه رایزنی‌های مشترک سیاسی پارلمانی و رییس جمهور عراق است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد جریان‌های سیاسی عراق مخصوصا طیف‌های شیعه به این نتیجه رسیده‌اند که برای خروج عراق از وضعیت کنونی باید یک نخست وزیر سکولار بدون وابستگی به جریانات سیاسی را انتخاب کنند و چاره‌ای جز این نیز  نداشته‌اند چرا که تاکنون هر گزینه‌ای از سوی فراکسیون پارلمانی عراق معرفی شده به دلیل گرایش‌های مذهبی و همچنین وابستگی به جریانات سیاسی مشخص با واکنش‌هایی مواجه شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که توفیق علاوی بعد از معرفی به عنوان نخست وزیر از سوی رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد جریان‌ها و فراکسیون‌های سیاسی در عراق از او سهم‌خواهی کنند، ادامه داد: او اعلام کرده که اگر در هنگام چینش کابینه چنین اتفاقی بیفتد استعفا خواهد داد و مسائل را با مردم در میان می‌گذارد.

هانی‌زاده با تاکید بر این‌که شرایط کنونی در عراق شرایط حساسی است و اگر توفیق علاوی نتواند به مطالبات مردمی پاسخ دهد و شکست بخورد عراق با بحران‌های جدی‌تری مواجه خواهد شد، تصریح کرد: بحران سه ماهه در عراق به پیکره سیاسی و اقتصادی این کشور ضربه وارد کرده و علاوی باید در یک فرآیند زمانی کوتاه عراق را از این بحران خارج کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: توفیق علاوی احتمالا سعی خواهد کرد که ضمن پاسخگویی به مطالبات مردم، جریان‌های اصولگرای شیعه و دیگر جریان‌هایی که به دنبال سهم خواهی هستند و در پارلمان و عرصه سیاسی این کشور حضور دارند را منزوی کند و یک شرایط جدید در حاکمیت عراق ایجاد کنند به نحوی که شاهد دور شدن این جریان‌ها از عرصه‌ی سیاسی این کشور باشیم.

هانی‌زاده در مورد نگرش توفیق علاوی به ایران و کشورهایی چون عربستان سعودی و آمریکا نیز اظهار کرد: توفیق علاوی پسر عمومی ایادعلاوی است و ایاد علاوی کسی است که چندان با ایران همسو نیست. توفیق علاوی رابطه نزدیکی با او دارد و در جریان الوطنیه با او مشارکت داشته است.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال متمایل شدن توفیق علاوی به سمت عربستان سعودی و غرب و تاثیر این موضوع بر روابط دو کشور ایران و عراق گفت: این موضوع مطرح است اما باید منتظر آن ماند و گذر زمان مسائل را دقیق‌تر مشخص می‌کند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید