۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 41188336

محققان هشدار می‌دهند که آتش‌سوزی‌های این کشور آغاز روندی است که به تدریج معمولی‌تر و با تغییرات آب‌وهوایی، شدیدتر هم می‌شود.

این آتش‌سوزی که بیش از ۳۵ هزار هکتار از زمین‌های کانبرا در قلمرو پایتختی استرالیا را دربرگرفته و غیر قابل کنترل تلقی شده، آسمان منطقه را به رنگ سرخ و نارنجی درآورده است.

مسئله‌ای که در مورد فعالیت‌ این آتش‌سوزی‌ها وجود دارد آن است که آتش به خودی خود الگوهای آب و هوایی خاص خود را ایجاد کرده و هم‌ جهت با وزش باد نیز تشدید می‌شود.

کانبرا نیز با پیش‌بینی تشدید شرایط سخت آب و هوایی و وزش بادهای داغ و شدید که انتظار می‌رود تا آخر هفته ادامه یابد،‌ روز گذشته (جمعه) اعلام وضعیت اضطراری کرد. این نخستین وضعیت اضطراری اعلام شده در این منطقه از سال ۲۰۰۳ میلادی است که طی آن چهار نفر کشته و تقریباً ۵۰۰ خانه در آتش‌سوزی ویران شدند.

خبرگزاری‌ها گزارش کردند که جنوب کانبرا هم در محاصره ترکیبی از گرمای شدید و تندبادهای غیرقابل پیش‌بینی است که دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آتش به جان جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی بیفتد.

در عین حال دومین آتش‌سوزی کنترل نشده مهم نیز در ایالت نیوساوت ولز آغاز شده که همان منطقه کوهستانی است که در آن یک تانکر هوایی در ۲۲ ژانویه سقوط کرد و منجر به کشته شدن سه آتش‌نشان آمریکایی شد.

امروز (شنبه) دمای هوا تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد در چندین بخش از قلمرو پایتختی استرالیا و نیوساوت ولز افزایش یافته و منجر به صدور هشدارهایی نسبت به خطرات احتمالی آتش برای ساکنان آن‌ها شده است.

بیش از ۶۰ آتش‌سوزی در ایالت نیوساوت ولز فعال بوده که یک سوم از آن‌ها تحت کنترل نبوده و مقامات هشدارهای اضطراری را صادر کردند. حدود ۲۰ آتش‌سوزی نیز در ایالت ویکتوریا روشن بود که یکی از آن‌ها در سطح اضطراری اعلام شده بود.

بنا بر گزارش رویترز، فصل ویرانگر و طولانی آتش‌سوزی‌های استرالیا از ماه سپتامبر باعث کشته شدن ۳۳ نفر و هم‌چنین از بین رفتن حدود یک میلیارد حیوان بومی شده است. هم‌چنین در این حوادث حدود ۲۵۰۰ خانه ویران شده و بیش از ۱۱.۷ میلیون هکتار از زمین‌های این کشور در آتش سوخته است.

تشدید آتش‌سوزی‌های سالانه استرالیا با تغییرات اقلیمی

همچنین در بخشی از گزارش جدید دویچه‌وله در این باره آمده است: محققان هشدار می‌دهند که آتش‌سوزی‌های این کشور آغاز روندی است که به تدریج معمولی‌تر و با تغییرات آب‌وهوایی، شدیدتر هم می‌شود.

اگرچه گفته شده استرالیا همیشه مستعد آتش‌سوزی‌های گسترده بوده و این تازگی ندارد ولی جین کاوسون، محقق و مدرس مدیریت پوشش گیاهی و کاهش خطرات آتش‌سوزی و اشتعال‌پذیری گیاهی در دانشگاه ملبورن، "تعداد موارد و حجم آتش‌سوزی‌ها" را در این فصل از سال و همزمان در چند ایالت بزرگ، یک چالش مهم برای مدیریت مقابله با این بحران دانست.

او با تاکید بر اینکه از منظر "مدیریت آتش"، در حادثه‌های اخیر، "رفتار آتش" برای کارشناسان تعجب‌آور بوده است، به آتش‌سوزی در جنگل‌های بارانی اشاره کرد که به‌رغم خیس بودن و رطوبت، یک نقطه از آن یک‌شبه دچار حریق شده و در نقطه‌ای دیگر اما آتش فروکش کرده است.

امسال آتش‌سوزی در استرالیا ماه‌ها زودتر از سال‌های قبل آغاز شده است. آتش‌سوزی‌های استرالیا همیشه تا این حد بحران‌خیز نبوده‌اند و در موارد بسیاری حتی منبعی برای بازیابی گونه‌های گیاهی بوده‌اند، اما این امر همیشگی نیست.

کاوسون در این باره می‌گوید: در یک فصل معمولی بعد از آتش‌سوزی انتظار داریم که جنگل‌ها بازیابی شوند. اما متاسفانه باید بگویم که جنگل‌های اکالیپتوس بعد از چند نوبت آتش‌سوزی، مقاومت خود را از دست می‌دهند و درختان تسلیم می‌شوند. حتی جنگل‌های مقاوم در برابر آتش‌سوزی‌های مکرر، توان مقابله برای زنده ماندن را ندارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید