بعید نیست انتخابات مجلس یازدهم اولین انتخابات با مشارکت زیر 50 درصد باشد. انتخابات مجلس یازدهم چه بیش از 50 درصد مشارکت کننده داشته باشد چه کمتر زمین بازی اصولگرایان است.

سلام نو – سرویس سیاسی: آنچه مسلم است شور و شوق مردم برای حضور در انتخابات مجلس به هیچ وجه قابل مقایسه با دور قبل نیست. اگر سال 94 نزدیک به سی و چهار میلیون نفر مشارکت بیش از شصت و یک درصدی را رقم زدند بعید نیست انتخابات مجلس یازدهم اولین انتخابات با مشارکت زیر 50 درصد باشد.

به گزارش سلام نو، با نیم نگاهی به انتخابات مجالس یکم تا دهم خواهیم دید که کمترین میزان مشارکت در انتخابات مربوط به مجلس هفتم است. مجلسی که رد صلاحیت‌ها آن قدر در آن بالا بود که حداد عادل که با حرف و حدیث فراوان وارد مجلس ششم شده بود در آن دوره توانست بدون رقیب جدی رئیس مجلس شود. مجلس هفتم با 51 درصد و مجلس پنجم با 71 درصد مشارکت کمترین و بیشترین درصد مشارکت آرا در انتخابات مجلس بوده است.

رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو فضا را به روزهای انتخابات مجلس هفتم نزدیک کرده است. با این تفاوت که اگر آن روزها طرفداران یک جناح از فضای سیاسی آن روز دلزده بود امروز این مساله در هر دو طرف وجود دارد و شاهد ریزش بدنه اجتماعی هر دو جناح هستیم. طبقه متوسط این روزها خاموش تر از آن هستند که از آنها شور و حال انتخاباتی خاصی شاهد باشیم.

حسین کنعانی‎مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز می گوید در حزب متبوعش از طریق روش تحقیق علمی انتخابات ده دوره اخیر و متغیرهای تاثیرگذار در میزان حضور مردم در انتخابات بررسی شده و بر طبق آنچه به دست آمده اصلا بعید نیست مشارکت در انتخابات آینده کمتر از 50 درصد باشد.

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی سید محمد خاتمی معتقد است انتخابات مجلس یازدهم رکورد کمترین میزان مشارکت پس از انقلاب را خواهد شکست. او همچنین به عنوان مخالف شرکت در انتخابات بدون قید و شرط به عدم همراهی جامعه مدنی با اصلاح طلبانی که خواهان رای دادن هستند اشاره کرده و گفته همراهی مردم با یک جریان سیاسی گاهی با رای دادن و گاهی وقت‌ها با رای ندادن است.

رد صلاحیت‌های گسترده و عدم اقبال بسیاری از شخصیت های سیاسی به حضور در انتخابات باعث شده تا بسیاری مجلس یازدهم را از مجلس دهم و حتی مجلس نهم هم ضعیف تر بدانند. محمد غرضی در پیش بینی خود از انتخابات مجلس گفته مجلس بعد ضعیف تر از مجلس فعلی و دولت بعد هم ضعیف تر از دولت فعلی خواهد بود چون دولت ها و مجلس ها به جز آنکه نارضایتی را بین مردم اشاعه می دهند کاری نمی کنند.

این نکته را نباید فراموش کرد که الگوی رای دادن در کلانشهرها با شهرهای کوچک و روستاها متفاوت است. با این وجود انتخابات مجلس یازدهم چه بیش از 50 درصد مشارکت کننده داشته باشد چه کمتر زمین بازی اصولگرایان است.

حسین کمالی دبیر کل حزب کار ابراز امیدواری کرده با تغییر رویکرد در بررسی صلاحیت ها شاهد انتخاباتی رقابتی باشیم. امیدواری کمالی البته بعید به نظر می رسد سرانجامی داشته باشد چرا که به گفته خود او در حال حاضر اصلاح طلبان در 158 حوزه انتخابی هیچ کاندیدایی ندارند. چند روز پیش هم عماد بهاور، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان فهرستی منتشر کرد که در آن خبری از تایید صلاحیت کاندیداهایی که عضو احزاب اتحاد ملت، اعتماد ملی و احزاب منتسب به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودند، نبود. حزب کارگزاران هم از بین 80 عضوی که کاندیدا شده اند تنها 4 نفر توانسته اند تایید صلاحیت بگیرند.

به همه این مشکلات اتفاقات آبان ماه سال 98 و فضای خشم جامعه پس از حوادث مربوط به سقوط هواپیما را اضافه کنید. جمیع جوانب شرایطی را ایجاد کرده که هیچ گاه تاکنون آن را تجربه نکرده ایم. فضای سیاسی این روزها شبیه ترین حالت را به فضای انتخاباتی مجلس نهم پس از حوادث سال 88 دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید