عبدالکریم الکباریتی با انتقاد از معامله قرن دونالد ترامپ تاکید کرد که آنچه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد مغایر با ابتکار عمل یا پایه‌ریزی هر نوع صلحی بین فلسطین و اسرائیل است.

به گزارش سلام نو، نخست وزیر سابق اردن با انتقاد از موضع کشورهای عربی در قبال طرح ننگین صلح خاورمیانه موسوم به " معامله قرن " که از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مطرح شده است ، گفت که این طرح چشم انداز صلح را متلاشی می‌کند .

" عبدالکریم الکباریتی " روز شنبه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی رای الیوم اظهار داشت: آنچه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد مغایر با ابتکار عمل یا پایه‌ریزی برای هرگونه مذاکرات صلح واقعی است.

وی افزود: طرح یاد شده بیشتر در راستای اهداف انتخاباتی دو نامزد یعنی ترامپ و بنامین نتانیاهو انجام شده و آنچه حق اسراییلی‌ها نیست به آنها داده شده است و با توجه به واقعیت های موجود که در حال تغییر است، چشم انداز صلح که تشکیل دو کشور را راه حل دانسته است، متلاشی می کند.

نخست وزیر سابق اردن از آنچه که وی " از دست رفتن وزن موثر اعراب برای مقابله با استکبار آمریکا و اسرائیل" دانست ، انتقاد کرد و گفت: در این طرح ( معامله قرن ) دولت ترامپ تصمیم گرفته است تا به  اسرائیلی ها ایالت " از دریا تا رودخانه" را هدیه بدهد و به آن مشروعیت بین المللی دهد و به توافق نامه ها و قطعنامه های سازمان ملل در خصوص فلسطین و حقوق مردم آن حمله کند.

وی ابراز عقیده کرد: آنچه دولت آمریکا ارائه‌ کرده است به اسرائیلی ها اجازه می‌دهد تا با فلسطینی‌ها همانند سرخپوستان آمریکا برخورد  و آنها در خانه هایشان حبس کنند.

الکباریتی اظهارداشت: معامله قرن به تدریج راه را برای تخلیه ساکنان کرانه باختری هموار می کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به این واقعیت که نخست وزیر اسرائیل در تدوین برنامه معامله قرن نقش داشته است، گفت: او تأسیس یک سرزمین فلسطینی فرضی را تأیید نکرد بلکه تصور کرد که این طرح مبنایی برای مذاکره با فلسطینیان است.

نخست وزیر سابق اردن در رابطه با نقش اردن در این طرح اظهارداشت: پروژه هایی که برای اردن تعیین شده این است که این کشور بر بنادر خشک و دریایی فلسطین و بر مکان های مقدس نظارت داشته باشد بنابر این آنچه را آمریکا برای امان در نظر گرفته است، رشوه ای ارزان قیمت است بنابراین موضع منفی اردن تغییر نخواهد کرد و آن چیزی است که فلسطینی ها هم آن را نخواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه رشوه دولت آمریکا براساس برنامه مذکور مستلزم آن است که اردن از حقوق فلسطینی ها به عنوان حق بازگشت یا جبران خسارت ، کوتاه بیاید، تاکید کرد: در همه صورت امان این طرح را نخواهد پذیرفت . موضع امروز اردن این است که فلسطینی ها خود برای سرنوشتشان باید تصمیم بگیرند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هشت بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

بر اساس بندهای طرح معامله قرن همچنین ۴۰ درصد زمین های کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشغال و مقاومت فلسطین خلع سلاح خواهد شد و بخش هایی از کرانه باختری که در آن ها شهرک های یهودی نشین ساخته شده به این رژیم الحاق می شود و پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان مانند لبنان، اردن و سوریه، اسکان دایم بگیرند.

شخصیت‌های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده‌اند، همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری بوده است.

همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید