به مناسبت اعلام نهایی نتایج آثار سینمایی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، به بررسی و معرفی فیلم های حاضر در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر خواهیم پرداخت، نوزدهمین فیلم حاضر در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر فیلم «خروج» به نویسندگی و کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» و تهیه کنندگی «حبیب والی نژاد» است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : با اعلام نهایی نتایج آثار سینمایی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «خروج» به نویسندگی و کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» و تهیه کنندگی «حبیب والی نژاد» به عنوان یکی از حاضران این دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور معرفی شد.

بیشتر بخوانید :

بررسی فیلم «لباس شخصی» / فیلمی سیاسی و تاریخی در خصوص فعالیت حزب توده

بررسی فیلم «مردن در آب مطهر» / فیلمی اجتماعی با مضمون عاشقانه در خصوص مهاجرت جوانان افغان

بررسی فیلم «کشتارگاه» / درامی اجتماعی در خصوص قاچاق گوشت

فیلم سینمایی «خروج» بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان در سینمای ایران و سومین همکاری وی با موسسه‌ی فرهنگی و هنری اوج پس از فیلم‌های «بادیگارد» و «به وقت شام» است که ۱۳ شهریور ۹۸ در شهرستان گچساران کلید خورد و به نظر میرسد که این فیلم حاتمی‌کیا دارای مضمونی با عدالت اجتماعی باشد، کاری شبیه به آژانس شیشه‌ای که نگاهی منتقدانه نسبت به وضعیت موجود اجتماعی و سیاسی دارد، البته «خروج» از جهاتی نیز با آژانس شیشه‌ای متفاوت است و فیلم این زمانه است اما ریشه هر دوی آنها نقد از درون است، اعتراض به وضع موجود، وی پیش از این فیلم «به وقت شام» را جلوی دوربین برده بود و آن طور که انتظار می رفت نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند.

ابراهیم حاتمی کیا همواره حضور پر سر و صدایی در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر داشته است و تصمیم دارد امسال یک فیلم انتقادی درباره مشکلات اقتصادی و مدیریتی به مخاطبانش ارائه دهد، وی با «خروج» سراغ ایده‌ای نو رفته است «ایده اعتراض مردمی به حاکمان» و فارغ از وجوه داستانی که احتمالا نوک تیز انتقادش انفعال و بی‌تحرکی دولتی‌ها نشان رفته و بیش از همه بی‌عملی و باری به هر جهت بودن سیستم را نقد می‌کند.

بررسی فیلم «خوب، بد، جلف 2 : ارتش سری» / در ادامه قسمت قبلی و در یک فضای متفاوت

بررسی فیلم «روز بلوا» / فیلمی در خصوص مسائل روز کشور

بررسی فیلم «مغز استخوان» / نگاهی ویژه به طیف مخاطب عام نسبت به فیلم قبلی کارگردان

اما فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا می‌تواند یکی از جنجالی ترین آثار جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم باشد، این فیلم نخستین تجربه همکاری «فرامرز قریبیان» با حاتمی کیا محسوب می شود و براساس شنیده‌ها اثری اعتراضی بوده و نزدیک به یک ماه پیش فیلمبرداری خود را به پایان رسانده است.

«خروج» فقط تجربه‌‌ی تازه‌‌ی حاتمی ‌کیا در ساخت یک درام اجتماعی نیست؛ بلکه در ساخت هم تجربه ‌ای جدید محسوب می شود، فرامرز قریبیان ستاره‌‌ی سال‌های دور که پنج سالی است هیچ پیشنهادی را نمی‌پذیرد حالا قرار است در فیلم معترض حاتمی ‌کیا نقشی اصلی را بازی کند، این شروع یک تغییر در سینمای ابراهیم حاتمی‌ کیا محسوب می شود؛ «خروج» او ‌بسا خروج از قاعده‌‌های معمول سینمای او هم باشد.

بررسی فیلم «دوزیست» / فیلمی اجتماعی و پر بازیگر

بررسی فیلم «درخت گردو» / فیلمی در خصوص بمباران شیمیایی سردشت

بررسی فیلم «آن شب» / فیلمی معمایی و رمز آلود در ژانر وحشت

فیلمبرداری این فیلم تقریباً ۳ ماه طول کشید و در شهرهای تهران و گچساران و قم ساخته شد و از دید بسیاری از بازیگران این پروژه خروج متفاوت ترین اثر حاتمی کیا است.

از این جهت فیلم تازه‌ی ابراهیم حاتمی‌ کیا دستاوردی تازه برای اوج به ‌حساب می‌ آید، فیلمی که فارغ از وجوه داستانی احتمالا نوک تیز انتقادش به انفعال و بی ‌تحرکی و بوروکراسی دولتی‌ هاست و بیش از همه بی ‌عملی و باری ‌به ‌هرجهت بودن سیستم را نقد می‌ کند؛ همان مایه ‌هایی که در «آژانس شیشه ‌‌ای» هم دیده می ‌شد.

ابراهیم حاتمی کیا از آن دسته از فیلمسازانی است که فیلم هایش همیشه مورد توجه داوران جشنواره قرار می گیرند با اینکه او همیشه به نحوی به نحوه داوری و قضاوت ها معترض است اما تقریباً در اکثر دوره هایی که شرکت کرده نامزد و برنده جایزه شده است.

بررسی فیلم «آبادان یازده ۶۰» / اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس

بررسی فیلم «ابر بارانش گرفته» / داستان و فرمی متفاوت در ادامه فیلم‌های پیشین مجید برزگر

بررسی فیلم «روز صفر» / فیلمی اجتماعی با پرداکشن بالا در خصوص عبدالمالک ریگی

با توجه به مضمون پر سر و صدای این فیلم و همچنین اتفاقات سیاسی و اجتماعی چند وقت اخیر کشور مطمئناً حاتمی‌کیا و اثرش در این جشنواره حضوری جنجالی خواهند داشت و از همین حالا پیش بینی کاندیدا و یا برنده شدن در بخش های پرتعدلد برای تازه ترین ساخته حاتمی کیا دور از دسترس نخواهد بود.

خبر های در بعضی از جراید مبنی بر سنگ اندازی برخی مدیران دولتی نسبت به فیلمبرداری یک صحنه از فیلم گزارش شد که باعث به تعویق افتادن تولید فیلم در تهران شد و گروه مجبور شد فیلمبرداری را در جای دیگری انجام دهد.

بررسی فیلم «تومان» / فیلمی با محوریت جاه طلبی جوانان

بررسی فیلم «بی صدا حلزون» / فیلمی در خصوص ناشنوایان

بررسی فیلم «خورشید» / فیلم اجتماعی با موضوع کودکان کار

موضوع دیگری که اخیراً توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده خبر ایفای نقش معاون اول رئیس جمهور توسط محمدرضا شریفی نیا بوده که بر اساس اخبار شریفی نیا از نظر گریم شباهتی با اسحاق جهانگیری ندارد اما به شکل کلی تر و با توجه به اشارات سیاسی می‌توان شریفی‌نیا را اسحاق جهانگیری فیلم حاتمی کیا در نظر گرفت.

داستان فیلم «خروج» درباره تعدادی کشاورز پنبه کار یک روستاست که زمین‌های آنان را سیل از بین برده است و روایت کننده داستان سفر چند مرد از شهر دزفول به سمت تهران است، این افراد که بر اثر سیل محصولات‌شان را از دست دادند با وعده هایی رو به رو شده‌اند که دروغ از آب درآمده و برای اعتراض به نهاد ریاست جمهوری می روند، این دوازده پیرمرد با تراکتور از دزفول به سمت دفتر ریاست جمهوری حرکت می کنند که برخی از آنها به تهران نمی‌رسند و ...

بررسی فیلم «عامه پسند» / روایت داستان در فضای بانوان جامعه

بررسی فیلم «قصیده گاو سفید» / دومین فیلم بهتاش صناعی‌ها

بررسی فیلم «سه کام حبس» / فیلمی با سوژه ملتهب در فضای اجتماعی

فهرست عوامل فیلم «خروج»

نویسنده و کارگردان : ابراهیم حاتمی کیا

تهیه کننده : حبیب والی نژاد

بازیگران : فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان، محسن صادقی نسب و ...

مجری طرح و مدیر تولید : عبدالله شهباززاده

دستیار کارگردان و برنامه ریز : علیرضا صالحی

مدیر فیلمبرداری : آئین ایرانی

صداگذار : علی‌رضا علویان

چهره پرداز : مهرداد میرکیانی

تدوین : عماد خدابخش

جلوه های ویژه میدانی : رضا ترکمان

جلوه های ویژه بصری : محمد برادران

طراح لباس : مارال جیرانی

طراح صحنه : مجید علی اسلام

منشی صحنه : آرزو قربانی

مدیر تدارکات : حیدرضا سرپیران

تیزر فیلم سینمایی «خروج »

لوگوموشن فیلم سینمایی «خروج »

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید