دولت درآمدهای مالیاتی خود را حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. بدون شک در این محاسبه فرار مالیاتی 6700 میلیاردی پزشکان هم محاسبه شده است. بر اساس آمارها هنوز 57 درصد پزشکان از کارتخوان استفاده نمی کنند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بحث فرار مالیاتی و لزوم مقابله با آن چند وقتی است بیش از پیش مورد توجه است. عدم استفاده پزشکان از کارتخوان به عنوان یکی از مصادیق فرار مالیاتی بیش از همه مورد انتقاد مردم بوده است. بر اساس آمارها هنوز 57 درصد پزشکان از کارتخوان استفاده نمی کنند.

به گزارش سلام نو، از ابتدای نیمه دوم امسال همه فعالان حوزه درمان اعم از پزشکان و ... طبق قانون مالیات های مستقیم به نصب و استفاده سامانه فروش ملزم شدند و جریمه دو درصدی در صورت تخطی از این قانون برایشان مصوب شد. با این حال یا دو درصد جریمه کمی بوده یا دلیل دیگری داشته که این قانون آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده تنها تا آخر بهمن مهلت برای ثبت نام در سامانه پایانه فروشگاهی وجود دارد. با توجه به استقبال نه چندان بالای پزشکان باید منتظر ماند و دید چه جریمه ای برای متخلفان در نظر گرفته می شود و آیا این جریمه می تواند بازدارندگی لازم برای ادامه ندادن تخلف را داشته باشد یا خیر.

فرار مالیاتی به ویژه مالیات پزشکان از معدود موضوعات اقتصادی است که بدنه جامعه نسبت به آن واکنش نشان داده اند. در یکی دو سال اخیر بارها و بارها شاهد مواضع تند مردم نسبت به فرار مالیاتی و مالیات ندادن پزشکان بوده ایم. مقابله با فرار مالیاتی در شرایط فعلی که تحریم ها دامن اقتصاد ایران را گرفته یکی از واجب ترین کارها برای اقتصاد کشور است. خوشبختانه با مطالبه ای که از سوی مردم شاهدش بوده ایم گام هایی هم از سوی نهادهای اجرایی برای پیگیری این مطالبه برداشته شده است.

با همه این احوالات فرار مالیاتی حتی با وجود این قانون هم تمام نمی شود. در بسیاری از مطب ها مشاهده شده پزشکانی که از قضا در سامانه پایانه فروشگاهی هم ثب نام کرده اند مبلغی بین ده تا بیست هزار تومان به عنوان مالیات از بیماران خود می گیرند. بیماران هم به ناچار برای ویزیت شدن این مبلغ را می پردازند. در واقع به جای اینکه این پول از جیب پزشکان به خزانه دولت ریخته شود به نحوی از جیب مردم به دولت داده می شود.

ذوالقدر نماینده تهران در این باره اظهار کرده است: متاسفانه بر اساس گزارش هایی که ارائه شده برخی درمانگاه ها و کلینیک های درمانی کارتخوان نصب می کنند ولی به مراجعه کننده می گویند که از دستگاه خود پرداز پول نقد دریافت کرده و هزینه درمانی را به صورت نقد پرداخت کند. این خود یک تخلف است، هنگامی که بازرس مراجعه می کند شاهد دستگاه کارتخوان است ولی این درحالی است که به مراجعه کننده ها می‌گویند از دستگاه خود پرداز نزدیک به آن محل پول دریافت کرده و هزینه را به صورت نقد به آن درمانگاه بپردازند.

شاید در شرایط فعلی بهترین کار گزارش فرار مالیاتی پزشکان از سوی مردم باشد. مساله ای که ذوالقدر هم روی آن تاکید کرده است. به گفته او در کنار نظارتی که از سوی دستگاه ها بر این موضوع وجود دارد خود مردم نیز باید بر این موضوع نظارت کنند و در سامانه ای که برای این بحث در نظر گرفته شده تخلفاتی را که شاهد هستند گزارش دهند.

تفاوتی ندارد همه اقشار جامعه از کارگران و کارمندان گرفته تا پزشکان باید مالیات پرداخت کنند. فرهنگ پرداخت مالیات بنا به دلایل مختلف که بی اعتمادی به دولت یکی از آنها است تاکنون بین بسیاری از ایرانیان جا نیفتاده است. دولت درآمدهای مالیاتی خود را حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. بدون شک در این محاسبه فرار مالیاتی 6700 میلیاردی پزشکان هم محاسبه شده است. باید تا پایان ماه صبر کرد و گام بعدی مقابله با فرار مالیاتی را مشاهده کرد.

.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید