نخست وزیر اسبق انگلیس اعلام کرد انگلیس نباید از رشد چشمگیر جمعیت در آفریقا غافل بماند زیرا این ایجاد فرصت‌های بزرگ برای تجارت و سرمایه گذاری خواهد بود. 

به گزارش سلام نو، نخست وزیر اسبق انگلیس در مطلبی با اشاره به تشدید رقابت کشورهای جهان بر سر افزایش نفوذ خود به ویژه در زمینه اقتصادی در آفریقا نسبت به عقب ماندن کشورش از این رقابت هشدار داد.

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در مطلبی که در نشریه گاردین منتشر کرد نوشت: "آفریقا قاره نوظهور است. جمعیت آن بر اساس پیش‌بینی‌ها در سه دهه آینده دو برابر شده و به دو میلیارد نفر خواهد رسید.

این رشد چشمگیر به معنی ایجاد فرصت‌های بزرگ برای تجارت و سرمایه گذاری خواهد بود. اما همچنین چالش‌های بزرگی را هم در ارتباط با پایداری و محیط زیست ایجاد خواهند کرد، بنابراین تمرکز بر آفریقا برای انگلیس به ویژه بعد از بریگزیت ضروری است."

تونی بلر در ادامه این مطلب خود عنوان کرد:‌ "اجلاس موسوم به اجلاس  سرمایه گذاری بریتانیا – آفریقا 2020 که در شهر لندن برگزار می‌شود باید تبدیل به فرصتی برای گشایش یک فصل جدید در روابط این قاره با انگلیس شود. تاکنون به رغم حجم چشمگیر هزینه‌هایی که انگلیس در آفریقا داشته و به رغم جای پای دیپلماتیک و سیاسی قدرتمندش در این قاره همچنان در زمینه سرمایه‌گذاری عقب مانده است.

در فاصله‌ی 2014 تا 2018 میزان سرمایه‌گذاری مستقیم بریتانیا در آفریقا معادل 17 میلیارد دلار بود که کمتر از سرمایه گذاری چین به ارزش 72 میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری فرانسه به ارزش 34 میلیارد دلار ، سرمایه‌گذاری آمریکا به ارزش 31 میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی به ارزش 25 میلیارد دلار در این قاره بوده است.

این وضعیت باید تغییر یابد. آفریقا یک فرصت بزرگ است برای آن که انگلیس جایگاه اقتصادی جهانی خود را حفظ کند. تا سال 2050 در کل جهان، از هر چهار مصرف کننده یک نفر آفریقایی خواهد بود و پیش بینی شده که از مجموع 15 اقتصاد با سریعترین رشد در جهان هشت مورد آن در آفریقا باشند."

این نخست وزیر اسبق انگلیس در ادامه مطلب خود عنوان کرد: "یک رقابت تازه بر سر نفوذ در آفریقا وجود دارد. علاوه بر چین و حضور تقویت شده و مستند شده آن، آلمان نیز فعالانه سرمایه گذاری تولید کننده‌های بزرگش همچون زیمنس و فولکس واگن را در کشورهایی همچون روآندا و غناتشدید می‌کند.

فرانسه نیز در حال متحول کردن روابطش با آفریقا و سرمایه گذاری به هدف افزایش ارزش محلی در آن است. کشورهایی همچون هند، ترکیه، روسیه، برزیل ، و هلند نیز در حال تقویت سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود در آفریقا هستند.

بسیاری از دولت‌های آفریقایی سرمایه‌گذاری را به عنوان اولویت اول توسعه‌ای خود تعیین کردند. سطوح فعلی سرمایه‌گذاری در آفریقا موجب خواهد شد که این قاره تا سال 2014 شکاف شغلی 50 میلیونی داشته باشد بنابراین آنها می‌خواهند به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی بروند که باعث افزایش ارزش و اشتغال در این قاره از طریق تولید، فرآورده‌های کشاورزی، گردشگری و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی شود. همچنان که انگلیس مشغول بازبینی در جایگاهش در جهان است، آفریقا باید محور و مرکزیت برنامه‌هایش برای آینده را داشته باشد."

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید