امیر عبداللهیان امروز میزبان «باکاری یائو سانگاره » وزیر امور خارجه نیجر بود.

دیدار امیر عبداللهیان با وزیر خارجه نیجر

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (سه‌شنبه) دوم آبان ماه در محل وزارت امور خارجه میزبان «باکاری یائو سانگاره» وزیر امور خارجه نیجر بود.

دیدار امیر عبداللهیان با وزیر خارجه نیجر

سفر این مقام آفریقایی به تهران پس از تحولات اخیر در این کشور و کودتای اخیر در نیجر صورت می‌گیرد. این دیپلمات ارشد نیجر در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. حسین امیرعبداللهیان در همین خصوص در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: در ادامه دیدارهای دیپلماتیک در نیویورک میزبان وزرای امور خارجه نیجر، اریتره و مالی بودم. در چارچوب سیاست خارجی متوازن، گسترش مناسبات فرهنگی، سیاسی و تجاری با قاره آفریقا در دستورکار قرار دارد. ایران مخالف هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای مستقل این قاره کهن است.

دیدار امیر عبداللهیان با وزیر خارجه نیجر

تحولات اخیر در نیجر با واکنش جمهوری اسلامی ایران همراه بود. در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نهم مرداد ماه و در پی تحولات اخیر در نیجر و وقوع کودتا در این کشور اعلام کرد: ما با دقت تحولات مربوط به نیجر را دنبال می‌کنیم و خواهان آرامش و صلح و ثبات در این کشور دوست آفریقایی خود هستیم و راه‌حل مشکلات را گفت وگوی طرف‌های داخلی این کشور می‌دانیم و امیدواریم روند تحولات در این کشور به سمت آرامش، ثبات و تامین نظرات مردم این کشور پیش برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۳۰ مهر ماه نیز نیز در تهران میزبان وزیر خارجه یک کشور دیگر آفریقایی بود. «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در نخستین سفرش در دولت سیزدهم روز یکشنبه با حضور در محل وزارت امور خارجه با همتای ایرانی خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای را بررسی کرد.

به گزارش فارس، این نخستین سفر وزیر خارجه نیجر به تهران در دولت سیزدهم است. امیرعبداللهیان و «حاسومی مسعودو» وزیر پیشین خارجه نیجر در دی ماه ۱۴۰۰ با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه یک سال بعد در دی ماه ۱۴۰۱ در سفر به نیامی پایتخت نیجر با «حسومی مسعودو» وزیر امور خارجه وقت نیجر دیدار و آخرین وضعیت روابط و همکاری‌های دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

دوم اسفند ماه ۱۴۰۱ هم نمایندگان عضو گروه دوستی پارلمانی نیجر با ایران به سرپرستی «احمدو ال حمدو» در سفرشان به تهران با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان در آن دیدار با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از جمله نیجر قائل نیستیم، بر لزوم فعال کردن کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور تأکید کرد.

پایان پیام/

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید