۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 40149754

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، آمار مرگ افراد در این استان در اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را 24 نفر اعلام کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از آمار مرگ افراد این استان در اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن گفت.

به گزارش سلام نو، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: 24 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در 9 ماهه امسال جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نکرد.

با شروع فصل سرما کاهش دما با کاهش مردم برای گرم نگهداشتن فضای منزل خود از وسایل گرمایشی استفاده می کنند و یکی از خطرات استفاده از وسایل گرمایشی در صورت عدم رعایت و نکات ایمنی، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

براساس آمار تعداد زیادی از مردم کشور در اثر بی‌توجهی به نکات اینمی و استفاده نادرست از وسایل گرمایشی چار گازگرفتگی شده و جان خود را از دست می دهند و استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به طوریکه در ۹ ماهه امسال ۲۴ نفر در مازندران بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نکرد؛ آمار را علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه از کل فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت با گاز در ۹ ماهه امسال ۱۹ مرد و بقیه زن هستند، می‌گوید: بیشترین آمار مرگ ‌و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در شهرستان‌های ساری با ۶، نور با ۴ نفر بیشترین و شهرهای نکا و بابلسر هر کدام با یک مورد کمترین فوتی ثبت‌ شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران با اشاره به اینکه آذرماه با ۸ و فروردین ماه با ۵ نفر بیشترین ماه و مهر با یک فوتی کمترین فوتی در آن به ثبت رسید، افزود: با توجه به اینکه مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عمدتا در نیمه دوم سال به دلیل سرما، استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد، به هموطنان توصیه می‌شود هنگام استفاده از وسایل گرمازا ، به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایش و مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن اطمینان حاصل کنند.

در سال گذشته ۴۱ نفر (۳۲ مرد و بقیه زن) در اثر گاز گرفتگی با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

رعایت نکات ایمنی همواره از سوی رسانه‌های جمعی برای مردم اعلام می‌شود اما برخی همچنان بدون رعایت آن موجب از دست دادن جان خود و خانواده‌های‌شان می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به لزوم رعایت نکات ایمنی و مصرف بهینه گاز طبیعی در فصل سرما به مردم هشدار داد.

دقت نکردن در نصب صحیح وسایل گاز سوز، توجه نداشتن به باز بودن مسیر دودکش، نداشتن کلاهک H شکل دودکش، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، دقت نکردن در استفاده از تهویه مناسب هوا و کمبود اکسیژن مورد نیاز وسایل گاز سوز با بستن تمامی منافذ در ساختمان‌های فاقد سیستم گرمایش مرکزی، استفاده از وسایل غیرگرمایشی نظیر اجاق گاز و پلوپز برای گرمایش و استفاده نکردن از شیلنگ و بست استاندارد از مهم‌ترین عوامل بروز حوادث مربوط به گاز است.

احمدپور از مشترکان گاز طبیعی در استان خواست قبل از راه اندازی وسیله گازسوزپس از حصول اطمینان از باز بودن مسیر دودکش و وجود کلاهک H با استفاده از شیلنگ و بست استاندارد اقدام به اتصال بخاری استاندارد، به شیر گاز کنند و محلهای اتصال به شیر و نیز وسیله گازسوز را برای اطمینان از عدم نشت گاز ، با کف صابون امتحان کنند.

امید است یا استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و رعایت نکات ایمنی شاهد حوادث ناگوار در استان نباشیم.

/رکنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید