در یک تحقیق در افغانستان طریقه دستیابی طالبان به تجهیزات نظامی دولتی در این کشور مشخص شده است.

به گزارش سلام نو، مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک افغانستان در گزارشی اعلام کرد هزاران قبضه سلاح ،خودرو زرهی و عادی نیروهای دولتی در سه دهه گذشته ناپدید شده که بخش زیادی از آن بدست طالبان افتاده است.

براساس گزارش «مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک»، از سال ۱۳۸۱ تا ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲ هزار قبضه سلاح سبک و یکهزارو ۱۰۰ خودرو زرهی و عادی نیروهای دولتی در استان هلمند ناپدید شده است که ۸۰ درصد این تجهیزات بدست طالبان افتاده است.

در ادامه این گزارش اضافه شده است،بیش ۱۰۰ تن از افسران عالی پلیس در این خصوص به محاکم معرفی شده اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است گزارش‌های منتشر شده از استان غربی فراه در  خصوص ناپدید شدن تعداد زیادی تجهیزات و سلاح  باعث شد که نمایندگان افغانستان هیاتی را به استان فراه اعزام کنند.

«عبدالستار حسینی» یکی از نمایندگان مجلس افغانستان که ریاست این هیأت را برعهده داشت پس از بازگشت از فراه در گزارشی به مجلس گفت: بخش زیادی از تجهیزات نیروهای دولتی در «جمعه بازار» شهرستان «خاک سفید» استان فراه توسط طالبان خرید و فروش می ‌شود، این در حال است که نیروهای دولتی با کمبود تجهیزات جنگی روبه ‌رو هستند.

حسینی، فروش تجهیزات جنگی نیروهای دولتی در بازار سیاه فراه را فاجعه ‌بار عنوان کرد و افزود: تحقیقات آنها نشان می دهد که چهار ماه پیش تعداد زیاد سلاح و مهمات نیروهای پلیس به دست طالبان افتاده است.

هرچند وی آمار مشخصی ارائه نکرد و مدعی شد که بخش زیادی از این سلاح و مهمات در زمانی که «غلام محی‌الدین خیرخواه» فرماندهی پلیس فراه را عهده دار بود، فروخته شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است،همچنین در  زمانی که رحمت الله صدیقی فرماندهی پلیس فراه را به عهده داشت یک هزار و 500 قبضه سلاح ناپدید شده است.

فرماندهی پلیس استان فراه و وزارت کشور افغانستان تاکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده اند اما «مسعودبختور» معاون استاندار فراه به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفته است که سلاح های که در دست طالبان است، سلاح های است که از نهادهای خارج شده است.

به گفته وی تعدادی از این سلاح ها با سقوط پاسگاهها و تعدادی نیز از طریق افراد با نفوذ در اختیار طالبان قرار داده شده است.

حسینی رئیس هیأت مجلس افغانستان در سفری به استان فراه دریافته است که در جمعه بازارهای طالبان سلاح های نیروی پلیس به قیمت های پایین خرید و فروش می شود.

طالبان از طریق فروش مواد مخدر،درآمد های حاصل از  گمرک،معادن و کمک کشورهای خارجی پول لازم برای خرید سلاح را بدست می آورند.

«اویس احمدغنی» استاندار ایالت «خیبرپشتونخواه» پاکستان در سال ۲۰۰۹ میلادی در باره بودجه نظامی طالبان گفته بود که این گروه سالانه حدود چهارمیلیارد دلار بودجه نظامی بدست می آورند.

وی گفته بود این مبلغ از قاچاق مواد مخدر، اخاذی و یا مسیرهای دیگر ناممکن است و پاکستان نیز توانایی چنین کمک های را به طالبان ندارد.

احمدغنی افزوده بود که کشورهای خارجی پول در اختیار طالبان قرار می دهد تا آنها در افغانستان به جنگ ادامه دهند.

بدنبال همین اظهارات بود که «ریچارد هولبروک» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۰۹ در سفری به اسلام آباد در پاسخ به سوال خبرنگاران در این رابطه گفته بود که برخی از افراد طرفدار بیناد گرایان در کشور های خلیج فارس از راه های غیر قانونی به طالبان کمک  می کنند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید