وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای از آمریکا خواسته است که جامعه جهانی را درباره حق ایران برای غنی سازی اورانیوم گمراه نکند.

به گزارش سلام نو، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه خود نوشت: واکنش به بیانات برایان هوک مسئول گروه ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا که در نشست خبری خواستار منع غنی سازی اورانیوم در ایران ازسوی سازمان ملل شده، ضروری است.

هوک سه روز پیش در یک نشست خبری گفت که شورای امنیت سازمان ملل با پیروی از استانداردی قطعنامه ای را تصویب کرده که غنی سازی اورانیوم توسط ایران را منع می کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: برایان هوک در اظهارات خود به نکته مشابه درباره ممنوعیت غنی سازی اورانیوم در مورد برخی کشورهای غیرهسته ای اشاره کرد که در چارچوب توافقنامه های دوجانبه با آمریکا از حق غنی سازی اورانیوم صرف نظر کردند. بر اساس گفته های هوک چنین استانداردی که به سازمان ملل منتسب شده است باید همه کشورهای جهان را فرا گیرد.

وزارت خارجه روسیه می گوید: متاسفانه این چنین خیالپردازی از مدتها پیش در رفتار مقامهای امریکایی درباره عدم انتشار سلاح های هسته ای معمول شده است. دروغ‌پردازی آشکار در مورد واقعیت های معلوم برای مقامهای یکی از بزرگترین کشورها که ادعای اعتبار در عرصه عدم انتشار هسته ای دارد، مساله عادی شده است.

«در این مورد با موضوع متهم سازی شورای امنیت سازمان ملل به تصمیم گیری مغایر با پیمان ان.پی.تی مواجه هستیم.»

در بیانیه آمده است: این پیمان برای تمام کشورهای امضا کننده آن حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را قائل است. در ماده چهارم پیمان ان.پی.تی به صراحت اعلام شده است که هیچ بندی از این پیمان نباید به گونه ای تعبیر شود که حق انکارناپذیر کشورهای شرکت کننده در آن برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بدون تبعی مطابق با ماده های اول و دوم این پیمان را نفی کند.

بیانیه می گوید: به عبارت دیگر پیمان ان پی تی هیچ محدودیتی برای قدرت های غیرهسته ای از نقطه نظر غنی سازی اورانیوم یا توسعه سایر مراحل سیکل سوخت هسته ای بوجود نمی آورد. فقط یک شرط وجود دارد و آن اینکه همه اقدامات باید برای اهداف صلح آمیز باشد و تحت کنترل آژانس انرژی اتمی انجام گیرد.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: اگر هر کشوری اقدامات درمورد غنی سازی اورانیوم انجام نمی دهد و توانمندی مربوطه علمی و تکنولوژیکی را توسعه نمی دهد و طراحی هایی در این عرصه نمی کند یا درچارچوب توافقنامه های دوجانبه تعهدات داوطلبانه برای خودداری از غنی سازی اورانیوم برعهده می گیرد این حق آنهاست.

«اما آمریکا نباید این را به عنوان استاندارد قلمداد کند. زیرا که خود آنها این استاندارد را رعایت نمی کنند و در اینده نیز قصد رعایت آن را ندارند. سازمان ملل یا شورای امنیت این سازمان یا آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچگاه از تلاش های ناموفق آمریکا حداقل در دو دهه  برای محروم کردن کشورهای غیرهسته ای از حق برای بکارگیری فناوری غنی سازی اورانیوم حمایت نکرده است.»

وزارت خارجه روسیه می گوید: یک تلاش دیگر آمریکا برای دادن ماهیت بین المللی به یک رویکرد آمریکایی بویژه با زدن مهر سازمان ملل که هیچکس به واشنگتن چنین اختیاری را نداد غیرقابل قبول می دانیم.

بیانیه می افزاید:  آنچه که مربوط به غنی سازی اورانیوم می شود که در قطعنامه های تحریمی شورای امنیت درباره ایران پیش بینی شده بود هدف ان هیچگاه محروم کردن ابدی تهران از حقوق قانونی خود در پیمان منع انتشار سلاح های هسته ای نبود.

در بیانیه آمده است: همه محدودیت های بین المللی که تا سال ۲۰۱۵ معتبر بود ازجمله  قطعنامه ۱۹۶۹ شورای امنیت مورخه ۲۰۰۶ موقتی بودند.اصطلاح ممنوعیت در تصمیمات شورای امنیت (در مورد ایران) قید نشده بود.

در قطعنامه ۱۹۶۹ شورای امنیت و سایر قطعنامه های پس از ان در باره ایران موضوع تعلیق مطرح بود. در همین حال محدودیت های شورای امنیت درباره ایران شامل خواسته هایی از این کشور بود که عبارت از رفع مسائل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد تهران و حل و فصل جامع وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران می شد. اوج این تلاش ها عقد برجام بود که پس از امضای آن همه قطعنامه های شورای امنیت در مورد ایران بی اعتبار شدند.

در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: بدیهی است که این امر رضایت دولت آمریکا را جلب نمی کند. اما جامعه جهانی از نقض آشکار و گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ازسوی واشنگتن ناراضی است.

روسیه تصریح کرده است: بجای انکه آمریکا رو به تخیل آورد، شرکای آمریکایی ما باید بطور جدی مراقب اعتبار و وجهه بین المللی خود در عرصه عدم انتشار سلاح هسته ای باشند و از گمراه کردن افکار عمومی  خودداری و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را بطور کامل  اجرا کنند. / ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید