عباسی سلیمی نمین، روزنامه‌نگار اصول‌گرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با سلام نو با نگاهی به برخی حوادث سال گذشته معتقد است ضمن به رسمیت شناختن اعتراضات مردم باید صف سواستفاده کنندگان را از معترضین جدا کرد. او هم‌چنین توهین به هنرمندان را دور از شان می‌داند و معتقد است باید به آن‌ها محبت کرد.

سلام نو سرویس سیاسی: از صحبت‌های جنجالی کارشناس صدا و سیما درباره دو هنرمند سینما تا اعتراضات مردمی به ماجرای سقوط هواپیما این روزها فشار روانی روی مردم ایران به شدت افزایش یافته.

عباسی سلیمی نمین، روزنامه‌نگار اصول‌گرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با سلام نو با نگاهی به برخی حوادث سال گذشته معتقد است ضمن به رسمیت شناختن اعتراضات مردم باید صف سواستفاده کنندگان را از معترضین جدا کرد. او هم‌چنین توهین به هنرمندان را دور از شان می‌داند و معتقد است باید به آن‌ها محبت کرد.

مشروح گفت‌وگوی سلام نو با عباس سلیمی‌نمین را در ادامه می‌خوانید.

نظر شما درباره اظهارات اخیر یکی از کارشناسان صدا و سیما و توهین او به برخی هنرمندان آن هم در شرایط خاص فعلی چیست؟

من در مقام نقد برنامه‌های این روزهای صدا و سیما بر نمی‌آیم و آن مورد مشخص را هم ندیدم ولی اگر حرف‌های شما را حجت بدانم در آن میزگرد سخن مناسبی گفته نشده.

با این وجود باید بدانیم آن‌چه که در میزگردها توسط مهمان‌ها گفته می‌شود موضع صدا و سیما نیست به خصوص در برنامه‌های زنده که برعکس برنامه‌های ضبط شده صدا و سیما امکان اعمال نظارت و سیاست خود را ندارد و تنها می‌تواند در انتخاب مهمان اعمال نظر کند.

با این تفاسیر من نظر مهمان را نقد می‌کنم، نه صدا و سیما و بر مبنای آن‌چه شما گفتید نظر مهمانان مورد نقد من است چون در داخل با هموطنان خود مواجهیم و در سوی دیگر با دشمن رو به رو هستیم.

باید بدانیم آن اقتدار و عزتی که به خاطر پاسخگویی به دشمن به دست آوردیم باید مورد احترام واقع شود و نباید آن را با مسائل دیگر مخدوش کنیم ولی این مسئله در کنار مسئله ساقط شدن هواپیما مهم است و نباید این‌ها را مقایسه کنیم.

نمی‌شود غفلت در ماجرای اعلام علت سقوط بوئینگ را نادیده گرفت

برخی معتقدند در ماجرای سقوط بوئینگ اوکراینی ما شاهد یک رفتار سوال برانگیز رسانه‌ای بودیم.

بله درست است که نیروهای نظامی سلسله مراتبی دارند و به خودی خود نمی‌تواند مسئله‌ای را اعلام کنند، اما ما در زمینه اطلاع رسانی این حادثه قطعا دچار خطا شدیم. با این همه باید دانست اظهار نظر یک بحث است و این که اعلام شود فعلا نظر و خبر قطعی اعلام نکنید بحث دیگری است. ما نمی‌توانیم این غفلت را نادیده بگیرم.

چهارشنبه فرمانده هوا و فضای سپاه به مقام مافوق اعلام کرده و او گفته که تو نباید موضع بگیری و این درست است چون احتمالات متعددی مطرح می‌شود، اما بلافاصله باید به رسانه‌ها به صورت غیررسمی گفته می‌شد چنین خبری داده شده و در حال تحقیق هستیم و رسانه‌ها موضع قاطع و قطعی نگیرند.

در همین ماجرا مردم این تصور را دارند آن طور که باید از آن‌ها عذرخواهی نشده؟

من این را درست نمی‌دانم. فرمانده هوا و فضای سپاه عذرخواهی کرد. بالاتر از او فرمانده کل سپاه، ستادکل نیروهای مسلح و رئیس جمهور و بالاترین شخص سیاسی اجرایی کشور عذرخواهی کردند.

با این وجود مردم انتظار استعفاهایی را داشتند.

اگر فرماندهان این ماجرا خطا داشتند این انتظار درست بود. اگر فرمانده هوا و فضا در آن شرایط سر وظیفه نبود و در گردش و تفریح بود انتظار استعفا به جا بود ولی وقتی او بر سر وظیفه حاضر بوده و لحظه‌ای آرام و قرار نداشته ما بگوییم استعفا بده؟ آن وقت سنگ روی سنگ در حوزه امنیت کشور بند می‌شود؟  اگر شما نیروی خدوم امنیت را توبیخ کنید دیگران ترغیب می‌شوند که در این حوزه خدمت کنند؟

زمانی کسی کوتاهی دارد آن وقت شما می‌توانید مطالبه چنین چیزی را داشته باشید ولی چنین نبود و فعلا تنها کسی که به شکل روشن زیر سوال است آن شخصی است که دکمه را فشار داده.

باید در مسیر اعتدال حرکت کرد

اعتراضات مردمی به این ماجرا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من در اعتراضات مرتبط با این داستان مسئله برخی وطن دوستی و کرامت هموطن نیست که اگر بود چهارشنبه و پنجشنبه شمع روشن می‌کردند نه فردای روزی که اشتباه اعلام شد. باید پذیرفت هر کسی شمع روشن کرد موضع صادقانه ندارد و می‌خواهد چیزهایی را منحرف کند.

مسئله این است که یک جمعیت میلیونی به بدرقه سردار سلیمانی آمد و همه حتی در آن سوی مرز این را دیده‌اند و در برابر این ستایش کرنش کردند. قطعا همه با این مسئله همراه نیستند و می‌خواهند ما در برابر آمریکا سر فرود بیاوریم و از نماد مقاومت تجلیل نشود.

باید توجه کرد ما هم از آقای سلیمانی تجلیل می‌کنیم هم از ملت تجلیل می‌کنیم به خاطر جوانانی که در هواپیما شهید شدند. اگر ما می‌خواهیم واقعا مناسبت داخلی را به گونه‌ای اصلاح کنیم که کرامت ملت در هر مسئله‌ای ارتقا پیدا کند باید در مسیر اعتدال حرکت کنیم.

نباید از معترضان به سردار سلیمانی نگران باشیم

به نظر می‌رسد آن شمع‌هایی که با تاخیر روشن شد و آن اعتراضی که شد بیشتر اعتراض به خبر پنهان‌کاری و بی‌اعتمادی‌های موجود باشد.

قبول دارم. ولی باز هم باید صفوف این جماعت را تفکیک کرد از کسانی که مثلا در خیابان حاضر می‌شوند تا عکس و فیلمی تهیه کنند و پرونده پناهندگی درست کنند. آیا چنین شخصی دنبال کرامت انسانی ملت ایران است؟ این شخص که دنبال کرامت انسان نیست. بله این درست است که برخی به اعتمادشان خدشه وارد شده ولی آیا این صحنه چنین صحنه‌ای است؟

به نظر من بله عموما معترضند.

به نظر من این طور نیست. رهبری جامعه ما در خارج از ایران از سوی صاحبان اندیشه تجلیل می‌شود که برای انگلیس و آمریکا کشنده است. در این شرایط درست کردن اجتماعی که بگوید رهبری مشکل دارد به نوعی فضا را تغییر می‌دهد.

اصلا فرض کنیم مسئولین اشتباه کردیم ولی با این شعارها چیزی تغییر می‌کند؟ ما باید مسائل را تفکیک کنیم به خصوص این که قشری که به میدان آمده نخبگان است.

این که رسانه اعتراض کند به شیوه اطلاع رسانی اخیر و این که اعتماد مردم را از دست داده حقش است ولی نباید در میدان دیگری بازی کنیم که شان ما متنزل شود.

در نتیجه باز هم تاکید دارم باید مسائل تفکیک شود و مطالبات بر حق شنیده شود. هر چند به نظر من مشکلی ندارد یک عده بیایند به سردار سلیمانی فحش دهند چون طرفداران غرب با قاسم سلیمانی مشکل دارند، اما نگویند این کار را به خاطر شان ملت می‌کنند. از نظر من این جماعت حق دارند تجمع اعتراضی تشکیل دهند ولی دیگر نگویند که دنبال ارتقای شان ملت هستند. کسانی که سردار سلیمانی را اسوه خود نمی‌دانند قطره‌ای در برابر دریا هستند. آیا باید از این قطره و حرف آن‌ها بترسیم.

نظر شما درباره موج اعتراضی اخیر هنرمندان به ویژه در جشنواره فجر چیست؟

من در دروانی که مدیر مسئول ایران تایمز بودم شاهد سرمایه‌گذاری سفارت فرانسه و انگلیس روی چهره‌های موثر اجتماعی بودم. ما نباید خیلی به این قشر بپردازیم هرچند که در بعضی عرصه‌ها تاثیر دارند. بیشتر این‌ها ذهن منسجم و تفکر و اندیشه خاصی ندارند و متاثر ازعوامل مختلفی هستند.

وزیر ارشاد قبلی در انتخابات به آقای رئیسی گفت که اگر هنرمند می‌خواستید می‌گفتید بهتر از تتلو را بیاوریم. من معتقد نیستم که با این جماعت باید زیاد درگیر شد. من در این جماعت اندکی را اهل تفکر و اندیشه یافته لذا باید باوجود عدم پیروی از آنان  به آن‌ها محبت کرد و خیلی هم نباید به این مسائل پرداخت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید