هندوانه یکی از خوراکی های اصلی در شب یلدا می باشد که معمولاً با توجه به ذوق افراد تزیین می شود ولی چرا هندوانه باید در شب یلدا خورده شود فلسفه خوردن هندوانه در هر گوشه از کشور متفاوت است. شب یلدا دارای سنت های به خصوصی می باشد و البته امروزه به دلیل مشغله های بسیار زیاد و گرانی مردم کمتر و باشکوه تر از قبل این شب را جشن می گیرند .

رسوم شب یلدا در شهر های مختلف

رسوم شب یلدا در هر شهر متفاوت می‌باشد مثلاً در اصفهان و دامغان و روستاهای اطراف آن هندوانه انار و انگور جزو ارکان اصلی شب یلدا می باشد و آن را به شکل آونگ مصرف می‌کنند و به همراه خشکبار از مهمانان پذیرایی می کنند .

در شهر تالش در شب یلدا چهل نوع خوراکی خورده می شود.

در اردبیل و آذربایجان ماستی که شبیه پنیر درست شده است را می خورند و معتقد می باشند خوردن ماست در شب یلدا سرمای بدن را می کاهد و مقاومت آن را در برابر سوز و سرما بالا می برد.

در خمین مردم کشمش های سبزی را که به بند کشیده اند را می خورند و کدو حلوایی می پزند و گندم برشته شده را جزو خوراکی های شب یلدا می‌دانند.

در محلات مانند شب عید سفره هفت سین می چینند و هفت خوراکی از جمله سنجد ، سیب سماق ،سه پستان، سرکه ، سمنو و سبزی می گذارند .

در سنندج خانم های کرد چند خربزه را به عنوان ترشی می ریزند و میل می کنند.

اما آن چیزی که بیشتر در همه شهرها مرسوم است هندوانه می باشد و البته انار هم به مانند هندوانه جزو ارکان اصلی خوراکی های شب یلدا می باشد این آیین ایرانی که بسیار زیبا می باشد موجب گردآوردن دوستان و خویشان در کنار یکدیگر می شود و همچنین ابوریحان بیرونی این روز را که اول دی ماه است خرم‌روز نامیده است،  البته شب یلدا دارای کتاب و سندی تاریخی نمی باشد و این می تواند دلیلی بر همگانی و خانوادگی بودن این جشن ها و غیر رسمی بودن آن باشد .

اما چرا هندوانه در شب یلدا...

شب یلدا یا شب چله در سرتاسر کشور ایران دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و معمولاً افراد بزرگ خانواده دوستان و خویشان را در کنار هم جمع می‌کنند و دور کرسی می نشینند و میوه و آجیل و غذا می خورند و فال حافظ می گیرند.

هندوانه به دلیل آن که یادآور گرمای تابستان و حرارت گرم تابستان را در ذهن تداعی می کند موجب شده است مردم بر این باور باشند که خوردن هندوانه در شب یلدا موجب می شود بدن از بیماری و سرما در امان بماند و البته هندوانه دارای خواصی بسیار است از جمله ویتامین های A B C  را دارا می باشد.

خواص هندوانه

۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد پس برای رفع عطش بسیار مفید است و همچنین در دفع سنگ کلیه کمک بسزایی می کند . هندوانه دارای بتاکاروتن و لیکوپن و آنتی اکسیدان های طبیعی می باشد و این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از بروز سرطان در بدن انسان کمک می کند کسانی که هندوانه مصرف می کنند بیماری کمتر به سراغ آن ها می رود زیرا این باور از آنتی‌اکسیدان نهفته از هندوانه به وجود آمده است هندوانه می تواند آسیب های پوستی که در اثر تابش نور به وجود می‌آید را خنثی کند و موجب دفع مواد زائد از بدن شود و طراوت پوست ببخشد .

هندوانه به دلیل داشتن قند کم و کالری بسیار پایین برای اکثر افراد مفید می باشد و در بسیاری از خانواده ها با ذوق و شوق فراوان این میوه خوشمزه و پرخاصیت برای شب یلدا طراحی و تزئین می شود .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید