آیا تا به حال نام تومور سلولی غول پیكر تنوسینوویال (TGCT) را شنیده اید؟ این اصطلاح ممکن است برای شما جدید باشد و شنیدن نام آن ممکن است شما را نگران کند. اگر می خواهید در مورد این بیماری و چگونگی تأثیر آن بر زندگی تان بدانید و در مراجعه به پزشک، اطلاعات خاص تری داشته باشید، این سؤالات به شما در درک علائم و معالجه بیماری کمک می کنند.

1. آیا مطمئن هستید علائم TGCT دارید؟

TGCT تنها بیماری نیست که باعث تورم، درد و سفتی در مفاصل می شود. بیماری آرتریت هم می تواند این علائم را داشته باشد. TCGT درمان نشده می تواند به مرور زمان منجر به آرتروز شود. آزمایشات و تصویربرداری از اندام ها می تواند به پزشک کمک کند تا تفاوت ها را بیان کند. برای آرتروز، پزشک از طریق اشعه ایکس، آسیب استخوان و غضروف در مفصل را در مقایسه با TGCT تشخیص می‌ دهد. تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یک روش دقیق تر برای تمایز بین این دو بیماری است. MRI تغییرات ایجاد شده در مفصل TGCT را نشان می دهد.

2. چرا مفصل متورم می شود؟

تورم ناشی از سلول های التهابی است که در پوشش مفصل یا سینوویوم جمع می شوند. با تکثیراین سلول ها، توده‌هایی به نام تومور تشکیل می شوند.

3. آیا تومور در حال رشد است؟

TGCT به طور معمول رشد خواهد کرد، اما برخی از انواع آن سریعتر ازبقیه رشد می کنند. سینوویت ویلونودولار رنگدانه (PVNS) می تواند به صورت معمولی رشد کند و منتشر شود. فرم موضعی به خوبی به درمان پاسخ می دهد. با این حال، فرم منتشر شده می تواند به سرعت رشد کند و درمان آن دشوار باشد.

تومور غول پیوسته غلاف تاندون (GCTTS) یک شکل موضعی از بیماری است که معمولاً خیلی آهسته رشد می کند.

4. آیا علائم بدتر می شود؟

در بیشتر افراد این عارضه با تورم شروع می شود. با رشد تومور، بر روی ساختارهای مجاور فشار ایجاد می شود که می تواند باعث ایجاد درد، سفتی و علائم دیگری نیز شود.

5. چه نوع TGCT داریم؟

TGCT یک بیماری نیست بلکه گروهی از بیماری های مرتبط با آن است. هر مجموعه علائم خاص خود را دارد. اگر زانو یا باسن شما متورم است، علایم PVNS است. این نوع همچنین می تواند بر روی مفاصل مانند شانه، آرنج یا مچ پا نیز تأثیر بگذارد. رشد در مفاصل کوچکتر مانند دست و پا بیشتر علایم GCTTS را نمایان می کند. غالباً در این موارد دردی از تورم نخواهید داشت.

6. آیا تومور به قسمت های دیگر بدن گسترش می یابد؟

TGCT سرطان نیست، بنابراین تومورها به طور معمول فراتر از مفصل در محل شروع، رشد نمی کنند پس به ندرت این بیماری به سرطان تبدیل می شود.

7. آیا علائم باید بلافاصله درمان شوند؟

برخی از اقسام TGCT سریعتر از بقیه رشد می کنند. PVNS می تواند به سرعت رشد کرده و به غضروف و استخوان اطراف آن آسیب برساند و منجر به آرتروز شود. در صورت عدم درمان، می تواند مفصل شما را به طور دائم غیرفعال کند. GCTTS کندتر رشد می کند و احتمال آسیب دیدن مفاصل کمتر است. اگر علائم شما را آزار ندهد ممکن است بعد از صحبت دقیق با پزشک، درمان شما آغاز شود.

8. چگونه TGCT درمان خواهد شد؟

درمان اصلی TGCTجراحی است. جراحی به منظور برداشتن تومور و قسمت آسیب دیده سینوویوم در مفصل است. جراحی را می توان از طریق یک برش باز (جراحی باز) یا چند برش کوچک (آرتروسکوپی) انجام داد. اگر مفصل خیلی آسیب دیده باشد، ممکن است نیاز به تعویض کامل داشته باشد.

9. چگونه می توان علائم را مدیریت کرد؟

قرار دادن یک بسته یخ روی مفصل ممکن است به درد و التهاب شما کمک کند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) همچنین می تواند به کاهش درد و تورم کمک کنند. برای کاهش فشار به مفصل،استراحت کنید. هنگام پیاده روی، از عصا یا کمک دیگری استفاده کنید.

همچنین ورزش برای جلوگیری از سفت شدن و ضعف مفاصل بسیار مهم است. البته با نظر و مشورت پزشک متخصص باید انجام گیرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید