رئیس جمهوری ترکیه و صدراعظم آلمان در یک تماس تلفنی درباره مسائل منطقه به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش سلام نو، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان طی تماس تلفنی مسائل منطقه و رخدادهای لیبی را بررسی کردند.

مرکز رسانه ای ریاست جمهوریی ترکیه اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان طی یک گفتگوی تلفنی درباره مسائل منطقه به تبادل نظر پرداختند.

رئیس جمهوریی ترکیه دیروز یکشنبه نیز در تماس تلفنی با همتای روس خود، آخرین تحولات منطقه به ویژه رویدادهای اخیر در لیبی را مورد بحث و ارزیابی قرار داد.

اردوغان در تماس تلفنی با پوتین در ارتباط با آخرین تحولات منطقه به ویژه رویدادهای اخیر در لیبی بحث و رایزنی کرد.

رئیس جمهوریی ترکیه همچنین با راشد الغنوشی رئیس مجلس تونس در استانبول دیدار و گفت وگو کرد.

این دیدار در کاخ دولما باغچه استانبول و بدون حضور خبرنگاران انجام گرفت.

از سوی دیگر ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوریی ترکیه نیز طی تماس تلفنی با رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا درباره سوریه و لیبی گفتگو کرد.

دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوریی ترکیه اعلام کرد: ابراهیم کالین طی تماس تلفنی با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا درباره وضعیت امنیتی سوریه و لیبی به تبادل‌نظر پرداخته است.

طرفین در این گفتگو، همچنین ضمن تاکید بر اهمیت اقدامات ترکیه برای حفظ آرامش در منطقه و برقراری آتش‌بس در لیبی، تحولات عراق و ایران را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند.

پوتین و اردوغان در جریان افتتاح خط لوله جریان ترک در استانبول، از طرفین درگیری در لیبی خواستار برقراری آتش‌بس از نیمه‌شب بیست و دوم دی شده بودند.

روسیه: احتمال امضای توافق‌نامه آتش‌بس در لیبی وجود دارد

از سوی دیگر رئیس گروه تماس روسیه با لیبی از احتمال امضای توافق‌نامه آتش‌بس میان‌طرف‌های در گیر در این کشور خبر داد.

لو دنگوف، رئیس گروه تماس روسیه برای حل و فصل درگیری‌ها در لیبی اعلام کرد: احتمال می‌رود در سفر فائز السراج رهبر دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر به مسکو پس از رایزنی‌ها توافق‌نامه‌ای آتش‌بس میان دو طرف امضا شود.

وی افزود: السراج و حفتر به زودی برای مذاکره پیرامون حل بحران در لیبی به مسکو سفر خواهند کرد.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه امروز دوشنبه گزارش داد که فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر، رئیس ارتش شرق لیبی امروز در مسکو یک توافق آتش بس امضاء می کنند.

براساس این گزارش، بعد از آنکه طرفین جنگ قدرت در لیبی صر شنبه پذیرفتند که از ادامه جنگ دست بکشند، امروز برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، یک توافقنامه رسمی آتش بس را در مسکو امضاء می کنند.

این گزارش از سفر فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی مورد تایید سازمان ملل و نیز ژنرال خلیفه حفتر رئیس ستاد ارتش و رئیس تشکیلات شرق لیبی به مسکو خبر داد و نوشت که بعد از رایزنی هایی که دیروز/یکشنبه میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوریی روسیه و ترکیه درباره لیبی به عمل آمد طرفین دعوا پذیرفتند در مسکو پشت یک میز نشسته و آتش بس مورد نظر را رسمیت ببخشند.

ترکیه اخیرا طرح اعزام نیرو به لیبی را در پارلمان خود برای حمایت از دولت وفاق ملی تصویب کرد در حالی که نیروهای روسی در قالب گروه واگنر از قبل در این کشور حضور داشته و از نیروهای ژنرال حفتر حمایت  می کنند.

لیبی از زمان سرنگونی "معمر قذافی" دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست "فائز السراج" در طرابلس، غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان دولت موازی دیگری در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری "عبدالله الثنی" و "عقیله صالح" رییس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

اگرچه دولت وفاق ملی مورد حمایت ترکیه و قطر قرار دارد اما نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر) از حمایت های گسترده امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی، اردن و روسیه برخوردار هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در 8 ژانویه در جریان افتتاح خط لوله جریان ترک در استانبول، از طرفین درگیری در لیبی خواستار برقراری آتش‌بس از نیمه‌شب 12ژانویه شده و طرف‌های درگیر را به نشستن بر سر میز مذاکره برای دستیابی به صلح ترغیب کردند.

چاووش‌اوغلو و پمپئو تلفنی گفت‌وگو کردند

همچنین وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

مولود چاووش‌اوغلو و مایک پمپئو وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. جزئیات گفت‌وگوی تلفنی چاووش‌اوغلو و پمپئو منتشر نشده است. اما محور سیاست خارجی ترکیه طی روزهای اخیر پیرامون لیبی بوده است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید