پیکر مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش شب گذشته بعد از وداع مردم شهر مقدس قم، به مرقد امام خمینی(ره) در تهران منتقل شد تا پس از آن از طریق فرودگاه به کرمان منتقل شود.

به گزارش سلام نو، مراسم وداع کرمانی‌ها با پیکر پاک شهید سپهبد قاسم سلیمانی در حالی از صبح امروز (17 دی ماه) آغاز شده که مردم عزادار کرمان از روزها پیش با حضور در منزل این شهید و گلزار شهدا برای استقبال از پیکرهای مطهر شهدای خود لحظه‌شماری کرده‌اند.

امروز مردم این شهر از ساعات اولیه صبح در مسیرهای تعیین شده برای وداع با پیکرهای مطهر شهدای سرافراز حاضر شده‌اند.

مردم با شعار مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل و این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده، نه سازش، نه تسلیم انتقام انتقام در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی شرکت کرده‌اند.

این مراسم از میدان آزادی به سمت میدان شهدا برگزار می‌شود.

سردار سرلشکر پاسدار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت، پیروز حناچی شهرار تهران، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،  سردار ابوحمزه فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور و نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس خبرگان  در این مراسم حضور دارند.

علاوه بر مردم کرمان، مردم از شهرهای مختلف نیز خود را به کرمان رسانده‌اند تا در این مراسم باشکوه ‌شرکت کنند. به همین دلیل ورودی‌های شهر کرمان دارای ترافیک بسیار سنگینی هستند.

با وجود اینکه مکان خاکسپاری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار مرقد شهید سیف الهی در نظر گرفته شده است گفته می‌شود به دلیل ازدحام بسیار زیاد جمعیت و قرار گرفتن مکان فعلی در کنار دیواره‌های مهدیه مسجد قائم کرمان برخی از مسئولان تصمیم گرفته‌اند محل خاکسپاری را چند متر جابجا و به مرکز گلزار شهدا منتقل کنند.

سردار سلامی (فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در این مراسم در سخنانی گفت: حرف آخر را اول می‌زنم:  انتقامی سخت، قاطع و پشیمان‌کننده می‌گیریم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه شهید قاسم سلیمانی تقوا را از ابوذر گرفته بود، اظهار کرد: او ابوذر بود و هست و وفاداری را از حضرت ابوالفضل(ع) گرفته بود و این وفادارای و عشق به اسلام و ولایت و ایران عزیز را اثبات کرد. او میثم، عمار و یاسر بود.

سرلشکر ‌سلامی با بیان اینکه شهید سلیمانی جلوه‌ای از زیباترین فضائل عالم در وجود یک شخصیت بزرگ بود، تصریح کرد: حاج قاسم هرگز در مقا‌بل دشمن سست نشد، ‌قلبش همواره آرام بود و لباس جهاد را از تن درآورد.

وی با بیان اینکه شخصیت سپهبد سلیمانی ‌فراتر از مرزهای ایران و جان اسلام بود و همه جهان اسلام با تحسین او را یاد می‌کنند و هر چقدر تلاش می‌کند خورشید او را خاموش کنند نمی‌توانند و نمی‌دانند که نمی‌توانند، تاکید کرد: خورشید قاسم سلیمانی زنده‌تر از همیشه راهی را گشوده است که مطمئنن پیروز خواهد شد.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه سردار سلیمانی فرمانده‌ای با‌صلابت، باوقار و بسیار متواضع بود، خاطرنشان کرد:‌ شهید سلیمانی در درون خویش هیچ‌گاه خود را بالاتر هیچ سرباز ندید و درجه روی شانه‌اش در او تفاخر ایجاد نکرد.

وی با بیان اینکه در اوج سختگیری، دریای مهربانی و مظهر مجسم اشدا علی‌الکفار بود، تاکید کرد:‌ سینه‌اش در برابر کفار همانند کوه‌های بلند و استوار و در برابر مستضعفان لبخندی ملیح به لب داشت.

فرمانده کل سپاه خطاب به دشمنان با بیان اینکه بدانید شهادت نقطه پایان نیست و نطقه آغاز راه است، گفت: قاسم یک شخص نبود و نیست و راهی است که تازه آغاز شده و فتح قله‌ها را نوید می‌دهد و دشمن بداند که شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی زنده‌تر و خطرناک‌تر است.

وی با اشاره به اینکه این شهید چه کرده بود که چنین مورد ترور ناجوانمردانه دشمنان قرار گرفت، افزود: او فراتر از مرزها و معمار شکست آمریکاست.

در ادامه مراسم پیام مقام معظم رهبری پیرامون شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط حجت‌السلام علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان کرمان کرمان، قرائت شد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان و امام  جمعه شهر کرمان نیز در این مراسم گفت: سردار سلیمانی در رابطه با بحث تدفین خود جدا وصیت کرده بودند که در گلزار شهدای کرمان دفن شوند و در این راستا نیز در گلزار شهدای کرمان چند جا در نظر گرفته شده است که طبق وصیتنامه این شهید بزرگوار و با نظر خانواده ایشان به خاک سپرده خواهند شد.

داوود میرباقری کارگردان سریال مختار به همراه مصطفی پورمختاری و رحمان نظام اسلامی و اسماعیل نجار رییس ستاد بحران کشور در مراسم تشییع پیکر سپهبد سلیمانی حضور دارند.

پیکر شهید سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری در میان سیل جمعیت به ‌میدان شهدای کرمان رسید.‌ خیابان‌های کرمان مملو از مردمانی است که آمده‌اند برای آخرین بار با سردار محبوب‌شان وداع کنند. مردمانی که با پلاکاردهای «انتقام سخت» به دنبال انتقام از مسببان این جنایت تروریستی هستند.

به دلیل ازدحام شدید جمعیت نیروهای انتظامی و بسیج در حال تقسیم‌بندی جمعیت در سه خیابان منتهی به گلزار شهدا هستند تا تشییع کنندگان در آرامش وارد گلزار شهدا شوند.‌ انبوه جمعیت باعث کندی بسیار زیاد در مراسم شده است.

قالیباف در توییتر خود نوشت: حضرت آقا عبای نماز شب خود را دادند تا حاج قاسم را با آن دفن کنند. آقا با این عبا ۱۴سال نماز شب خوانده‌اند. این دومین عبای نماز شب آقاست که شهیدی با آن دفن می‌شود؛ اولین بار سر شهادت حاج احمد کاظمی بود.

بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع‌کننده در کرمان تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

پیرحسین کولیوند (رئیس سازمان اورژانس کشور) گفت: در حال بررسی ابعاد این حادثه هستیم و به محض مشخص شدن شرایط جسمی مصدومان، اطلاعات تکمیلی از طریق رسانه ملی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: دکتر نمکی وزیر بهداشت شخصا در محل تشیع حضور دارند و این موضوع  را مدیریت می‌کنند.

مهدی صدفی (مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان) اعلام کرد، با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود.

به گفته وی؛ خودروی حامل پیکر شهیدان سلیمانی و پور جعفری در خیابان منتهی به گلزار شهدا و در مقابل گنبد جبلیه به دلیل ازدحام جمعیت متوقف و چون امکان انتقال پیکر شهدا به محل اصلی گلزار شهدا وجود نداشت، مراسم لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.

اطلاعیه ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای جبهه مقاومت در کرمان اعلام کرد: حضور یکپارچه و میلیونی مردم در تشییع سرداران شهید باعث شد پس از اتمام تشییع و به منظور پیشگیری از آسیب رسیدن بیشتر به شرکت‌کنندگان عزیز برنامه تدفین به وقت دیگری موکول شود.

سردار شریف (سخنگوی سپاه پاسداران) نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی گفت: برای اینکه آبرو و سرافرازی شهیدان دستمایه حوادث رخ داده نشود، برنامه مراسم تشییع در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از مردم استان کرمان و شرکت‌کنندگان در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: مردم ایران امروز تکلیف و وظیفه خود را انجام داده و اقیانوس بیکران و جمعیت میلیونی شرکت‌کننده در مراسم تشییع موید این امر بود.

به دنبال درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم تشییع پیکر سردار دل‌ها، رئیس‌جمهور این ضایعه را تسلیت گفت.

حسن روحانی به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا سریعاً به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند.

قرار است شهید سلیمانی طبق وصیتنامه‌اش در کنار مزار شهید یوسف‌الهی به خاک سپرده شود.

با وجود اینکه برخی از مسئولان کرمان اعلام کرده‌ بودند مراسم خاکسپاری سردار شهید قاسم سلیمانی فردا برگزار می‌شود اما گلزار شهدا برای خاکسپاری شهدا آماده شده است.

منبع: ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید