برای پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از نفت عراق چه تبعاتی دارد باید در نظر داشت که اگر در این مسیر دعوا از تنش لفظی فراتر رود و به جنگ گرم تبدیل شود نفت 80 دلاری دور از دسترس نیست.

سلام نو – سرویس اقتصادی: پیش تر در گزارشی به تغییرات بازار جهانی نفت پس از شهادت سردار سلیمانی پرداخته بودیم. حالا خبر رسیده آمریکایی ها در یک اقدام احتیاطی کارکنان خارجی خود در شمال عراق را از این کشور خارج کرده اند. حال سوال اساسی اینجا است که خروج آمریکا از نفت عراق چه تاثیری بر بازار دارد؟

به گزارش سلام نو، پس از حادثه اندوهناک شهادت سردار سلیمانی شاهد افزایش قابل توجهی در بازار نفت بودیم به طوری که قیمت هر بشکه نفت 70 دلار را هم رد کرد. امروز قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی با افت یک درصدی همراه بود.

لاچلان شاو، مدیر تحقیقات کالا در بانک ملی استرالیا گفته است بازار نفت به شکل مشخصی نگران اختلال در عرضه است اما فعلا هیچ روند روشنی وجود ندارد. این مسئله سناریوهایی است که ممکن است روی تولید نفت تاثیر بگذارند یا نه. با این اوضاف به نظر می‌رسد بازار در ۲۴ تا ۳۶ ساعت گذشته درباره برخی از این احتمالات تجدیدنظر کرده است.

اقدام آمریکایی ها مبنی بر خارج شدن از شمال عراق را باید در راستای  تنشهای ژئوپلیتیکی در روزهای گذشته ارزیابی کرد. شرکت شورون تاکید کرده شمار کوچکی از کارمندان و پیمانکاران خارجی شورون به عنوان یک اقدام احتیاطی از منطقه کردستان عراق خارج شده‌اند. سایر شرکتهای نفتی و خدمات انرژی بین‌المللی شامل آمریکایی ها از روز جمعه ده‌ها نفر از کارکنانشان را از عراق خارج کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده که مردم با تجمع روبروی شرکت‌هایی مثل شورون در عراق تظاهرات کردند و خواستار خروج آمریکایی‌ها از منطقه شدند.

برای پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از نفت عراق چه تبعاتی دارد باید در نظر داشت که اگر در این مسیر دعوا از تنش لفظی فراتر رود و به جنگ گرم تبدیل شود نفت 80 دلاری دور از دسترس نیست. افزایش قیمت نفت بسیاری از کشورهای جهان از جمله برزیل را متضرر می کند. ژایری بولسونارو  رئیس جمهور برزیل پیش تر اظهار کرده بود: حمله آمریکا به عراق موجب افزایش قیمت سوخت شده که می‌تواند بر روی برزیل تأثیر داشته باشد.

بهروز نامداری، کارشناس حوزه انرژی در رابطه با وضعیت عرضه نفت عراق در صورت بروز تنش نظامی در این کشور به ایلنا گفته است موضوع اول اینکه اگر اپراتور تولید در تاسیسات دست نیروهای عراقی باشد در روند تولید این کشور خللی وارد نمی‌شود و مادامی که جنگ گرم رخ ندهد عرضه کماکان ادامه دارد. اما اگر کاربر تاسیسات تولیدکننده نفت غیرعراقی باشد اوضاع فرق می‌کند و ممکن است تحت‌ تاثیر تنش ایران و آمریکا قرار گیرد.

به اعتقاد این کارشناس حوزه انرژی اگر طی هفته‌های آینده سطح تنش‌ها بالا برود، میادین نفتی دچار آسیب ناشی از جنگ شوند و یا در راه صدور نفت خلل وارد شده و آبراه‌های خلیج فارس دچار مشکل شود، نه تنها صادرات عراق بلکه کل منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

واقعیت این است که ایران نه تنها نفوذش در عراق کم نشده بلکه شاهد بالا رفتن نفوذ ایران در عراق هم هستیم. دولت مرکزی عراق هم تاکید دارد آمریکایی ها را از خاک کشورشان بیرون کنند.

در حال حاضر یکی از مهم ترین نگرانی های بازار جهانی نفت در رابطه با عرضه است. افزایش قیمت نفت به بالاترین حد در سه ماه اخیر هم بر همین اساس بوده است. در عین حال بازار نگران انتقام سخت ایران است. به نظر می رسد باید منتظر تاثیرات انتقام سخت بر بازار نفت بود. تاثیراتی که به نظر می رسد در آینده ای نزدیک باز هم تغییرات زیادی در قیمت نفت بگذارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید