برخی از افراد بر این باور هستند تا شخص کامل و بدون نقصی را برای ازدواج پیدا نکرده اند نباید به این امر مهم دست بزنند.

آمار بالای طلاق در اغلب کشورهای جهان و توجه به ازدواج با شخص مناسب فرایند انتخاب همسر برای افراد مجرد را به موضوعی مهم تبدیل کرده است.برخی از افراد برای ازدواج خود درگیر پیدا کردن شخص مناسبی برای ازدواج هستند که علت آن هم تصمیم گیری است.

برخی از افراد در ازدواج خود انتظارات بسیار بالایی دارند و به همین خاطر ترس از این موضوع دارند که اگر تمامی جوانب را درنظر نگیرند و دقت و وسواسیت نداشته باشند ازدواج آن ها با شکست مواجه شود.

یکی از علت های این که اغلب افراد برای تصمیم گیری ازدواج خود به نوعی درگیر هستند و همیشه سعی می کنند وسواسیت داشته و احتیاط کنند،انتظارات بالا و غیرواقع بینانه است.

باورهای غیرواقع بینانه همان افکار یا انتظارات غیرمنطقی ست که برخی از افراد دارند.غیرمنطقی بودن باورها بدین معناست که افراد را از رسیدن به اهداف اساسی شان باز می دارند و غیرمعقول هستند و در حقیقت سازگاری با واقعیت ندارند.

اگر افراد در امر ازدواج خود باورها یا انتظارات غیرواقع بینانه ای داشته باشند احتمال تردید،ناکامی و دلسردی بیشتری خواهند یافت.

در این مطلب و همچنین مطلب بعدی قصد داریم به گفته های دکتر مل شوارتز،روان شناس بپردازیم.پس با ما همراه باشید.

هدف از این مطلب،شناساندن رایج ترین باورهای غیرمنطقی در مورد اننخاب همسر است.این نکته بسیار مهم است که اگر افراد بتوانند در این باورها و نگرش های خود نسبت به ازدواج تغییراتی انجام دهند و از حساسیت بیش از اندازه و غیرمعقولانه و غیرمنطقی دست بکشند بسیار به کاهش اضطراب،ناکامی و دلسردی خود کمک می کنند و زندگی رضایت بخشی خواهند داشت.

شاهزاده رویاها

این باور غیرمنطقی بدین صورت است:تنها یک شخص مناسب در دنیا برای ازدواج با هر شخصی وجود دارد.

سوالاتی که در این قسمت مطرح می شود این ها است:یک فرد به چه صورت تعیین می کند که چه زمانی فرد مناسبی که مدنظرش است را پیدا خواهد کرد؟آیا امکان دارد وقتی با آن فرد مناسب روبرو شد یک احساس خاص و جادویی داشته باشد؟

آیا وقتی انتظار او را بکشد شانس های دیگری که برای ازدواج دارد را ازدست نخواهد داد؟

قطعا چنین باور و دیدگاهی باعث نوعی انفعال در انتخاب همسر خواهد شد.برای این که مطلب را روشن تر کنیم آن را با یک مثال توضیح می دهیم.به طور مثال،برخی از افراد شاهزاده ای را در ذهن خود پرورانده و بر این باور هستند که سرانجام او خواهد رسید و هیچ دلیلی نمی بینند که به صورت فعالانه به شناخت افراد دیگر برای امر ازدواج خود بپردازند.

این باور تایید شده نیست زیرا اگر چنین باشد دلیلی وجود ندارد که بسیاری از افراد طلاق بگیرند و دوباره ازدواج کنند.

همسر کامل و بی نقص

برخی از افراد بر این باور هستند تا شخص کامل و بدون نقصی را برای ازدواج پیدا نکرده اند نباید به این امر مهم دست بزنند.

آلبرت الیس،روان شناس مشهور آمریکایی،این باور را یک انتظار غیرمنطقی می داند.چنین تمایلی برای کمال،توانایی فرد را برای یافتن راه حل ها کاهش می دهد و باعث می شود که فرد نتیجه بالعکسی از آن دریافت کند.این یک حقیقتی ست که تمامی انسان ها در دنیای احتمالات زندگی می کنند.میل داشتن به حقیقت کامل تنها باعث بزرگ شدن بیش از حد انتظاراتی می شود که رضایت بخش نیستند و در نتیجه تردید و اضطراب را به وجود خواهند آورد.

افرادی که چنین باوری دارند اغلب با روابط کوتاه مدت مواجه می شوند.یعنی،به جای شناخت صحیح فرد مقابل شان آن ها را با معیارهای نادرستی که خود دارند ارزیابی می کنند.

پس از آن،این افراد یک الگو از چندین رابطه کوتاه مدت در زندگی خود به وجود می آورند که این باعث ناکامی و دلسردی می شود.

بیهودگی این باور زمانی تقویت و اثبات می شود که بدانیم و بنگریم شخصی که در شروع ازدواج او را فرد کاملی می دانستیم ناگزیر در طول زمان چنین نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید