وزیر همکاری منطقه‌ای در دولت موقت رژیم صهیونیستی اعلام کرد موانعی برای توافق فراگیر با حماس وجود دارد.

به گزارش سلام نو، همزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض درباره وجود توافقی میان حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس فراگیر، وزیر همکاری منطقه‌ای این رژیم از قریب الوقوع بودن امضای چنین توافقنامه‌ای خبر داد.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، تساحی هنغبی، وزیر همکاری منطقه‌ای در دولت موقت رژیم صهیونیستی گفت: موانعی درباره توافق فراگیر با حماس وجود دارد و آن پافشاری حماس بر عدم بررسی پرونده سربازان اسیر اسرائیلی قبل از توافق درباره آزادشدگان در معامله گلعاد شلیط است که اسرائیل مجددا آن‌ها را بازداشت کرده است به هر حال این مسئله درحال بررسی است.

وی مدعی نزدیک بودن امضای توافق با حماس شد.

آوی دیختر، معاون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: در مذاکرات کنونی همواره میانجیگرانی هستند. از مدت‌ها قبل مصری‌ها میانجیگر هستند. در نهایت به توافق خواهیم رسید.

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت:‌ بدون بازگرداندن سربازان و شهروندان بازداشتی اسرائیل توسط حماس هیچ آتش‌بسی با غزه صورت نمی‌گیرد.

منابع اسرائیلی پیشتر ادعا کرده بودند، توافق آتش‌بس با حماس گسترده‌تر خواهد بود و گروه‌های اروپایی و آمریکایی زیادی در آن مداخله خواهند داشت.

به ادعای الشرق الاوسط، خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس با تونی بلر، فرستاده کمیته چهارجانبه بین‌المللی و نمایندگان آمریکا، سوئیس، آلمان و فرانسه دیدار کرد و درباره امکان به رسمیت شناخته شدن حماس در ازای تغییر روشش و دست کشیدن از اقدام نظامی بحث شد.

این منابع مدعی شده‌اند، گفت‌وگوهای زیادی داخل حماس و نیز بین این جنبش و جهاد اسلامی صورت گرفته است.

اسرائیلی‌ها نیز اختلافاتی در این باره حتی در داخل دستگاه‌های امنیتی دارند و شاباک همچنان موضع محتاطانه‌ای درباره قرارداد تبادل اسرا دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر موقت اسرائیل درباره این موضوع تصمیم نهایی را می‌گیرد.

به نظر می‌رسد تغییر لحن وزرای نزدیک به نتانیاهو به نفع توافق با حماس نشان دهنده تمایل نتانیاهو به این توافق باشد. قرار است دادگاه عالی رژیم صهیونیستی فردا (پنج‌شنبه)‌ درباره درخواستی که درخصوص اسیران معامله شلیط ارائه شده، حکم بدهد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع دولتی نوشت: اسرائیل نمی‌خواهد توافق‌هایی را که به واسطه مصر در مارس به دست آمده بدون معامله تبادل اسرا اجرا کند.

از جمله بندهای توافق دادن تسهیلات فوری به نوار غزه است که شامل افزایش صادرات از نوار غزه به کرانه باختری و کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق اردن است.

همچنین سایت العهد لبنان نوشت: رژیم دشمن سعی می‌کند ناتوانی خود برای رویارویی‌ با گروه‌های مقاومت را توجیه کند و در حال بررسی پرونده حل و فصل مشکلات با مقاومت در غزه است.

در این راستا رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند، کابینه امنیتی اسرائیل امروز موضوع درخواست آتش‌بس با غزه به منظور توقف حملات راکتی به شهرک‌های اسرائیلی تا تل‌آویو را بررسی می‌کند.

موشک‌های مقاومت قادر به هدف گرفتن هر نقطه‌ای از اسرائیل هستند و ارتش این رژیم در رهگیری بسیاری از آنها در سال ۲۰۱۹ ناتوان ماند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید