۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 38375874

سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد این گروه با آتش بس موقت موافقت نکرده است.

به گزارش سلام نو، "ذبیح‌الله مجاهد"، سخنگوی گروه طالبان، ضمن رد اخبار رسانه‌ها درباره موافقت شورای حاکمیت این گروه با آتش‌بس موقت، گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان و آمریکا بر سر کاهش سطح خشونت و عملیات است.

مجاهد افزود، گفت وگوها درباره کاهش سطح خشونت و عملیات همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یکشنبه به نقل از یک مقام طالبان آگاه از مفاد مذاکرات آمریکا و طالبان اعلام کرده بود، طالبان با آتش بس موقت موافقت کرد.

موافقت طالبان با اعلام آتش به نوعی راه را برای امضای توافقنامه صلح بین این گروه و آمریکا هموار خواهد کرد.

"شکور مطمئن"، از اعضای سابق طالبان، گفت:امیدواریم زلمی خلیلزاد(نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان) از آمریکا به قطر بیاید و تصمیم نهایی را بگیرد و توافقنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آتش بس را اعلام کند.

اعلام آتش بس یکی از پیش شرط های اصلی دولت افغانستان برای مذاکرات با طالبان است.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، دولت انتظار دارد مذاکرات آمریکا و طالبان به زودی به نتیجه برسد. دولت افغانستان مقدمات کار را فراهم کرده و تیمی توانمند و کارآمد را برای مذاکره با طالبان و تضمین آتش بس تدارک دیده است.

دور جدید مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر در تاریخ 16 آذر امسال ازسرگرفته شد.

دور جدید مذاکرات در پی سفر دو روزه "زلمای خلیلزاد"، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، به کابل و گفت وگو با مقامات دولت و سیاستمداران بنام افغان، ‌از جمله "حامد کرزی" شکل گرفت.

وزارت خارجه آمریکا ۴ دسامبر(۱۳ آذر) اعلام کرد، خلیلزاد به منظور گفت وگو درباره اقداماتی که به مذاکرات بین گروه های افغان و حل مسالمت آمیز جنگ در این کشور منتهی شود، دوباره وارد گفت وگو با طالبان می شود.

مذاکرات گروه طالبان و آمریکا از دو ماه پیش در پی لغو دعوت "دونالد ترامپ" از این گروه در آمریکا متوقف شده بود.

دور قبلی مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه در حالی جریان داشت که دو طرف از نزدیک شدن به امضای توافقنامه خبر می دادند اما، در نهایت، مخالفت طالبان با اعلام آتش بس، به نوعی مذاکرات را به شکست موقت کشاند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید