با توجه به فرصت باقی‌مانده از دولت حسن روحانی، وضعیت نامناسب کشور و البته شیوه وزیر برگزیدن حسن روحانی به نظر می‌رسد عبدالمهدی بخشنده از دو گزینه دیگر شانس بیشتری داشته باشد. 

سلام نو – سرویس سیاسی: بیش از یک ماه از استعفای محمود حجتی، وزیر کهنه‌کار کشاورزی حسن روحانی می‌گذرد. کسی که در کنار بیژن زنگنه از شیوخ وزرای کابینه حسن روحانی بود. سیاستمداری که از استانداری سیستان و بلوچستان تا وزارت راه و ترابری و وزارت کشاورزی سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات را تجربه کرده بود.

مهم‌ترین اقدام او در طول تمام دوران وزارتش به عنوان وزیر کشاورزی اجرای طرح خود کفایی گندم بود که از مورد انتظارترین طرح‌هایی بود که رهبر انقلاب نیز به آن نظری مثبت داشتند. او طرح کلان افزایش تولید را تدوین و اجرا کرد تا با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت کشاورزان به کشت گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳ درصد رشد از ۸ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶٫۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید تا جشن خودکفایی تولید گندم برگزار شود، این خودکفایی‌ البته منتقدان جدی مثل عیسی کلانتری نیز داشت.

حجتی در دوران نخست وزارت در دولت روحانی روزهای آرامی داشت ولی در دولت دوم او با فشارهای شدید مواجه شد و حتی برخی از نزدیکانش در وزارت کشاورزی به جرم فساد دستگیر شدند. هرچند برخی دلیل استعفای او را به مواردی چون اختلافات اداری با روحانی، ترس از استیضاح و نزدیکی انتخابات مجلس عنوان کردند و مبارزه با فساد و خودکفایی دوباره در تولید گندم، برنج و شکر را از نقاط قوت این وزیر کهنه‌کار دانستند.

چه کسی وزیر جهاد کشاورزی می‌شود؟

حالا یک ماه پس از کناره‌گیری حجتی از وزارت جهاد کشاورزی ظاهرا گزینه‌های نهایی برای معرفی به مجلس روی میز رئیس جمهور حسن روحانی قرار گرفته است.

مهندس عباس کشاورز یکی از گزینه‌ های پیش روی رئیس جمهور است. او با تجربه ترین و مسن ترین گزینه حسن روحانی است که حتی از رئیس جمهور هم مسن‌تر است. عباس کشاورز معاون سابق وزارت جهادکشاورزی در امور زراعت بود که پس از پذیرش استعفای حجتی از وزارت جهاد کشاورزی توسط رئیس جمهور در تاریخ ۰۴ آذر ۱۳۹۸ به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد و به همین دلیل و البته سابقه در این وزارتخانه شانس بدی برای جانشینی حجتی ندارد.

گزینه دوم و البته یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها دکتر عبدالمهدی بخشنده، استاد اقتصاد کشاورزی و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشورزی در دوران حجتی است. از او به عنوان وزیر در سایه و ریل گذار کشاورزی کشور در دولت‌های اصلاحات و تدبیر و امید نام برده می‌شود که نقشی پررنگ در این وزارتخانه داشته.

او دارای دکترای فیزیولوژی گیاهان از دانشگاه نیوکاسل انگلستان است و از چهره‌های شناخته شده وزارت کشاورزی حساب می‌شود که نقش مهمی در تامین مالی پروژه خودکفایی گندم داشت و کارنامه قابل توجهی دارد.

آخرین گزینه حسن روحانی نیز دکتر کاظم خاوازی است، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در دوران حجتی است که از دیگر گزینه‌های تصدی این پست جوان‌تر است.

با توجه به فرصت باقی‌مانده از دولت حسن روحانی، وضعیت نامناسب کشور و البته شیوه وزیر برگزیدن حسن روحانی به نظر می‌رسد عبدالمهدی بخشنده از دو گزینه دیگر شانس بیشتری داشته باشد. عباس کشاورز با وجود تجربه مناسب مسن است و البته روحانی عموما سرپرست‌ها را به وزارت انتخاب نکرده. خاوازی هم با وجود جوان بودن نسبی به نظر می‌رسد در شرایط فعلی گزینه مطلوب روحانی برای اداره وزارت پرچالش جهاد کشاورزی نباشد.

عبدالمهدی بخشنده از چهره‌های نزدیک به حجتی است که سابقه خوشایندی در وزارت کشاورزی دارد و شانس اصلی وزارت است و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیافتد و لابی‌های سیاسی برگ خاصی رو نکنند او می‌تواند دیر یا زود با تکیه با تجارت و کارنامه‌اش وزیر جدید دولت روحانی و جانشین حجتی باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید