به نظر می رسد بیش از آنکه اراده ای برای کاهش قیمت بنزین از سوی نمایندگان وجود داشته باشد، نمایندگان در پی آن هستند تا هر طور شده ولو با طرح های پوپولیستی کاری کنند تا در مجلس آتی باقی بمانند. نمایندگان به خوبی می دانند که ماندن آنها در بهارستان اگر تا پیش از حوادث اخیر احتمالش کم بود بعد از حوادث 98 با توجه به ریزش شدیدتر پایگاه آنها بین مردم بسیار سخت تر خواهد بود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: از همان وقت که مسئولان اصرار داشتند قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند خیلی از کارشناسان به خوبی می دانستند که با توجه به شرایط موجود این ادعای مسئولان قابلیت اجرای تمام و کمال ندارد. حالا پس از افزایش قیمت بنزین برخی از نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس در تلاش برای کاهش دادن قیمت بنزین هستند.

به گزارش سلام نو، در حالی نمایندگان در پی کم کردن قیمت بنزین مصوب هستند که خودشان هیچ نقشی در تغییر قیمت بنزین نداشتند. حالا همین نمایندگان در حالی از بنزین ارزان تر صحبت می کنند که انتخابات مجلس نزدیک است. همین باعث می شود خیلی از مردم گفته های نمایندگان را آن چنان صادقانه ندانند.

یکی از مسائلی که دغدغه نمایندگان برای کاهش دادن قیمت بنزین است اصل 75 قانون اساسی است. بر اساس این اصل طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

در همین رابطه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت به عصر ایران گفته با بنزین تک ‌نرخی یعنی نرخی ثابت بین هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان هم اصل ۷۵ رعایت می‌شود، هم مردم رضایت دارند و هم درآمد دولت تامین و در عین حال جلوی رانت و فساد هم گرفته می‌شود. قرار است این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس مطرح شود و عقلانی این است که کمیسیون با آن موافقت کند. دولت نیز دلیلی برای مخالفت ندارد.

این اظهار نظر از سوی نماینده مجلس در حالی صورت گرفته که وزارت نفت قویا آن را تکذیب کرده است. وزارت نفت در همین رابطه گفته این خبر صحت ندارد و این موضوع در مجموع وزارت نفت به‌عنوان مجری طرح، نه مطرح است و نه فردی از آن اطلاع دارد.

به نظر می رسد بیش از آنکه اراده ای برای کاهش قیمت بنزین از سوی نمایندگان وجود داشته باشد نمایندگان در پی آن هستند تا هر طور شده ولو با طرح های پوپولیستی کاری کنند تا در مجلس آتی باقی بمانند. نمایندگان به خویی می دانند که ماندن آنها در بهارستان اگر تا پیش از حوادث اخیر احتمالش کم بود بعد از حوادث 98 با توجه به ریزش شدیدتر پایگاه آنها بین مردم بسیار سخت تر خواهد بود.

هدایت خادمی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی اظهار کرده تغییر رویه کنونی و خروج از وضعیت سهمیه‌بندی بنزین به هیچ وجه در دستور کار مجلس نیست و اخباری که در این رابطه به مجلس نسبت داده می‌شود، کاملاً کذب است. این در حالی است که همین چند روز پیش کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی از تلاش شماری از نمایندگان برای تغییر قیمت بنزین خبر داده بود.

کاظم دلخوش درباره بودجه سال ۱۳۹۹ اظهار کرده بود: نمایندگان پیشنهادهای زیادی برای تغییر نرخ بنزین داده اند؛ پیشنهاد ما تک نرخی شدن بنزین است که بر اساس آن بنزین معمولی با قیمت ۱۵۰۰ و یا ۲۰۰۰ تومان و بنزین سوپر به قیمت ۲۰۰۰ و یا ۲۵۰۰ تومان ـ آن هم بدون کارت سوخت ـ عرضه شود.

از ارزیابی واکنش هایی که پس از افزایش قیمت بنزین رخ داد و با بررسی اتفاقاتی که بعد از اعتراضات بنزینی رخ داد واضح است که به جز نمایندگانی که شاید تا چند ماه دیگر بیشتر نماینده نباشد، کسی دغدغه کاهش قیمت بنزین را ندارد و اگر دغدغه ای هم باشد خوب می داند که به سرانجام نخواهد رسید. اینها در شرایطی است که خود دولت هم از مخالفان کاهش قیمت بنزین است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید