شاید برخی معتقدند سکوت فعلی برای التیام یافتن زخم‌های آسیب دیدگان و ملتهب نشدن جامعه ضروری است ولی سکوت کرکننده مسئولین تا اینجای کار زمین را به نفع روایت‌های مخالف نظام خالی گذشته، روایت‌هایی که با تریبون‌هایی پرقدرت مثل بی بی سی و رویترز پخش می‌شود و در تشنگی مفرط مخاطب او را سیراب می‌کند.

سلام نو – سرویس سیاسی: روز یک شنبه دوم دی ماه خبرگزاری رویترز در یک گزارش جنجالی به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر انقلاب و یک منبع مطلع در وزارت کشور مدعی شد که در اعتراضات آبان ماه گذشته 1500 نفر از جمله 400 زن و 17 نوجوان کشته شدند. این نخستین بار بود که منبع شناخته شده آماری چنین هولناک را به صورت مستقل از منابع داخل کشور یا حتی عفو بین الملل اعلام می‌کرد.

از همان ساعات نخست بسیار از اهالی رسانه به این نکته اشاره کردند که گزارش پر جزئیات و پر آب و تاب رویترز داری مشکلات  اساسی است. از جمله این که پر از جزئیات داستان‌گونه از یکی از سطح بالاترین جلسات نظام است که آن را شبیه گزارش‌های آمدنیوز کرده. در مرحله بعد مشکل این بود که آمار رویترز به طرز غیر قابل باوری بزرگ بود و انگار گزارش بر این مبنا نوشته شده بود که هر چه دروغ بزرگ‌تر باشد راحت‌تر می‌شود آن را باور کرد. ایراد بزرگ بعدی منبع خبر بود که با وجود اعتبار بین‌المللی قابل توجه، یکی از دروغ‌سازترین رسانه‌ها درباره ایران در مدت اخیر بوده و خبرهای بسیاری به نقل از منابع آگاه درباره جنگ ایران و آمریکا منتشر کرد که همه تکذیب شدند.

اما با وجود تمام این‌ها این گزارش بسیار مورد توجه قرار گرفت و هوشمندی رویترز در انتخاب زمان مناسب برای انتشار گزارش حسابی به کمک این رسانه آمد. گزارش رویترز درست در آستانه چهلم جانباختگان وقایع آبان منتشر شد و در سکوت کرکننده مسئولین درباره آمار کشته‌ها، مصدوم‌ها و بازداشتی‌های اعتراضات آبان مورد توجه مردمی قرار گرفت که تشنه اطلاعات بیشتری در این رابطه هستند.

مسئولین درست از چند روز پس از آغاز اعتراضات وعده اطلاع رسانی آماری درباره ماجراهای پیش آمده را دادند اما به جز چند آمار غیر رسمی چیزی منتشر نشد تا عفو بین الملل شروع به انتشار آمار بکند. بعد از این مسئولین قول دادند آمار تفکیکی را به زودی منتشر کنند اما این قدر درباره این مسئله دست دست کردند تا رویترز با یک گزارش پر جزئیات گوی را از آن‌ها ربود و فضا را در دست گرفت، اتفاقی که با انتقاد اهالی رسانه و سیاست مواجه شد.

کبری آسوبار، روزنامه نگار اصولگرا با انتقاد از سکوت مسئولین در این مورد نوشت: به آمار ۱۵۰۰ کشته‌ای که رویترز از ایران گفته، فقط نگاه می‌کنم. سکوت و عدم شفافیت جمهوری اسلامی پس از این‌ همه سال که از لزوم ابتکار عمل در جنگ روایت‌ها گفته‌ایم، یعنی علاقه‌ای به دفاع حرفه‌ای از خود ندارد. وقتی ۱۰ روز اینترنت نداشتم، فهمیدم به دفاع امثال من هم احساس نیازی ندارد.

حالا سه روز بعد از گزارش رویترز و چهل روز بعد از وقایع آبان ماه علی ربیعی، سخنگوی دولت می‌گوید که آمار رویترز دروغ و غلو آمیز است و می‎‌افزاید: شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار در حال انجام است اما باید با دقت باشد. این آمار اعلام خواهد شد.

ربیعی در حالی می‌گوید شاید اشکال از ما مسئولین بوده که این اشکال قطعا از مسئولین است و متوجه قوه قضاییه، مجلس و دولت به صورت هم‌زمان است! چهل روز از آن چه در آبان بر ایران رفت می‌گذرد و در حالی که نیروهای نظامی و دیگر قوای کشور بر پا و برجا و مستقر هستند آماری مشخص درباره آسیب‌های جانی و مالی اعتراضات آبان مشخص نمی‌شود.

شاید برخی معتقدند سکوت فعلی برای التیام یافتن زخم‌های آسیب دیدگان و ملتهب نشدن جامعه ضروری است ولی سکوت کرکننده مسئولین تا اینجای کار زمین را به نفع روایت‌های مخالف نظام خالی گذشته، روایت‌هایی که با تریبون‌هایی پرقدرت مثل بی بی سی و رویترز پخش می‌شود و در تشنگی مفرط مخاطب او را سیراب می‌کند.

باید دید مسئولین امور تا کی تصمیم به سکوت دارند و تا چه زمانی مایلند هزینه انفعال و اشتباه خود را به تمام کشور تحمیل کنند و روی زخم مردم نمک بپاشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید