در سومین لیست برترین های جشنواره به بررسی دوره های یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این رویداد مهم سینمایی خواهیم پرداخت.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : در دوره یازدهم الی پانزدهم جشنواره فیلم های «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، «پدر» به کارگردانی مجید مجیدی، «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان بهترین فیلم انتخاب شدند و همانند دوره اول، دوم و ششم در دوره دوازدهم هم مجدد فیلم برتر انتخاب نشد و تنها به دو فیلم «حماسه مجنون» به کارگردانی جمال شورجه و فیلم «تیک تاک» به کارگردانی محمدعلی طالبی توسط هیات داوران جشنواره تقدیر شد و جایزه ویژه هئیت داوران نصیب این دو فیلم شد.

بیشتر بخوانید :

جشنواره فجر از ابتدا تا به امروز / دوره اول / آزمون و خطا

مهمترین جشنوارهٔ سینمایی ایران جشنوارهٔ فیلم فجر است که از سال ۱۳۶۱ تا به امروز هر ساله در بهمن ماه برگزار می شود، این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

تا به امروز جشنواره رنگ سی و هفت دوره برگزاری را به خود دیده است و آخرین دوره آن نیز در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ برگزار شد.

جشنواره فیلم فجر جایگزینی برای جشنواره بین‌المللی فیلم تهران محسوب می شود و بعد از انقلاب اسلامی ایران، با تعطیلی جشنواره بین المللی تهران بعد از ۴ سال جشنواره فیلم فجر، هم‌زمان با روزهای دهه فجر جایگزین آن شد.

جشنواره فجر از ابتدا تا به امروز / دوره دوم / ظهور استعداد ها

در بخش جوایز از دوره پنجم به برندگان «لوح زرین» اهدا شد و عنوان «سیمرغ» از هفتمین دوره جشنواره به صورت جدی مطرح گردید که تا امروز ادامه داشته‌است و در حال حاضر «دیپلم افتخار» دیگر جایزه جشنواره فیلم فجر است.

«جشنوارهٔ فیلم فجر» مهمترین جشنوارهٔ سینمایی کشور امسال سی و هشتمین دوره برگزاری خود را تجربه می کند، این جشنواره هر ساله از ۱۲ الی ۲۲ بهمن توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزارمی‌شود، به همین مناسبت سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری سلام نو به بررسی اجمالی ۳۷ دوره برگزار شده این جشنواره خواهد پرداخت.

معرفی فیلم های حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / فیلم اولی ها / مجموعه هفتم + تصاویر و خلاصه داستان

۱۱- دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری : ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۷۱

دبیر جشنواره : سید محمد بهشتی

بهترین فیلم : «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

توضیحات :

یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در انتخاب بهترین فیلم خود ویژگی‌ای منحصر به فرد داشت، در این دوره برای اولین بار یک کارگردان توانست برای دومین دوره از این جشنواره جایزه بهترین فیلم را به دست بیاورد، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی بود که با آوردن «از کرخه تا راین» به جشنواره یازدهم فجر، توانست این رکورد را ثبت کند، وی پیش از این در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم  و علی دهکردی، هما روستا، هانس نویمن، اصغر نقی زاده و پرویز شیخ طادی ایفاگران نقش‌های این فیلم سینمایی ماندگار هستند.

اتفاقات جالب :

دریافت جایزه بهترین فیلم توسط یک کارگردان برای دومین بار متوالی

فیلم های مهم :

از فیلم‌های مهم این دوره می توان به فیلم های «از کرخه تا راین»،«هنرپیشه»، «یکبار برای همیشه»، «آبادانی ها»، «سارا» و ... اشاره کرد.

۱۲- دوره دوازدهم جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری : ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۷۲

بهترین فیلم : هیچ فیلمی برگزیده نشد.

دوازدهمین دوره جایزه فیلم فجر نیز، همچون برخی دیگر از دوره‌های قبلی این جشنواره برگزیده‌ای نداشت و تنها جایزه ویژه هیات داوران به دو فیلم «حماسه مجنون» به کارگردانی جمال شورجه و فیلم «تیک تاک» به کارگردانی محمدعلی طالبی اهدا شد.

عدم انتخاب بهترین فیلم جشنواره

از فیلم‌های مهم این دوره می توان به فیلم های «نان و شعر»،«روز فرشته»، «جنگ نفت کش ها»، «بلندی های صفر»، «تیک تاک» و ... اشاره کرد.

۱۳- دوره سیزدهم جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری : ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۷۳

دبیر جشنواره : عزت الله ضرغامی

بهترین فیلم : «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی

شهرام اسدی با ساخت فیلم سینمایی «روز واقعه» توانست جایزه بهترین فیلم سیزدهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند، این فیلم که از معدود تولیدات سینمای پس از انقلاب در ارتباط با قیام عاشورا است، در بخش‌هایی چون بهترین موسیقی متن، بهترین چهره پردازی و بهترین صحنه آرایی نیز موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره شد، علیرضا شجاع‌نوری، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، لادن مستوفی، محمدعلی کشاورز، سعید نیکپور، مهدی فتحی، حسین محب اهری، حسین پناهی، عنایت بخشی، ژاله علو و حمیده خیرآبادی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

---

از فیلم‌های مهم این دوره می توان به فیلم های «روز واقعه»،«پری»، «کیمیا»، «روسری آبی»، «حمله به اچ ۳» و ... اشاره کرد.

۱۴- دوره چهاردهم جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری : ۲ اسفند تا ۱۱ اسفند ۱۳۷۴

بهترین فیلم : «پدر» به کارگردانی مجید مجیدی

دوره چهاردهم جشنواره فیلم فجر، آغاز موفقت‌های پی‌در پی مجید مجیدی در این جشنواره بود، مجیدی در این دوره برای اولین بار برای فیلم «پدر» جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کرد، فیلمی با بازی درخشان و ماندگار محمد کاسبی که برای خود او نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در پی داشت .

از فیلم‌های مهم این دوره می توان به فیلم های «پدر»،«دایره سرخ»، «خواهران غریب»، «گبه»، «بازمانده»، «لیلی با من است»، «بوی پیراهن یوسف»، «سفر به چزابه»، «مردآفتابی» و ... اشاره کرد.

۱۵- دوره پانزدهم جشنواره فیلم فجر

زمان برگزاری : بهمن ۱۳۷۵

دبیر جشنواره : سیف الله داد

بهترین فیلم : «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی

ساخت «بچه‌های آسمان» ادامه دهنده موفقیت مجید مجیدی در جشنواره فیلم فجر بود، فیلمی که برای دومین سال پیاپی عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن این کارگردان سینمای ایران کرد و بعد از آن به‌عنوان یکی از ۵ نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار برگزیده شد.

افتتاح سایت اینترنتی جشنواره فجر برای اولین بار

از فیلم‌های مهم این دوره می توان به فیلم های «بچه های آسمان»،«سرزمین خورشید»، «لیلا»، «معجزه خنده»، «فصل پنجم»، «نابخشوده»، «سایه به سایه»،  و ... اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید