رجب طیب اردوغان اعلام کرد تحریم ترکیه تجاوز به حقوق ماست ما نیز تحریم‌های متقابلی را نسبت به آمریکا اعمال خواهیم کرد.

به گزارش سلام نو، رییس جمهوری ترکیه در واکنش به تحریم ترکیه از سوی کاخ سفید با تاکید بر این که آنکارا هم می تواند آمریکا را تحریم کند،‌ گفت: ترکیه هم تحریم‌های متقابلی علیه آمریکا اعمال می‌کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پایان سفر خود به مالزی در گفت وگو با خبرنگاران گفت که در واکنش به تحریم های آمریکا ترکیه نیز تحریم‌های متقابلی را اعمال می کند.

اردوغان اظهار داشت: (سنای آمریکا) مدعی است که در رابطه با جریان ترک تحریم هایی را اعمال خواهد کرد. این تجاوز به حقوق ماست ما نیز تحریم‌های متقابلی اعمال خواهیم کرد.

این در حالی است که همزمان وزارت امور خارجه ترکیه نیز تصوب بندهایی در لایحه بودجه دفاعی ۲۰۲۰ در کنگره آمریکا و امضای آن توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه منافع آنکارا را محکوم کرد.

حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای با اشاره به تصویب بودجه برخی سازمان‌ها و فعالیت‌ها توسط کنگره ایالات متحده، اظهار داشت: استفاده ابزاری از روند معمول تصویب بودجه در کنگره آمریکا که بار دیگر جاه طلبی‌های سیاسی کوتاه مدت سیاستمداران آمریکایی را نشان داد، محکوم می کنیم.

وی با محکوم کردن بندهایی در لایحه بودجه دفاعی این کشور که علیه منافع ترکیه تنظیم شده اعلام کرد: برخی بندهای قوانین مربوط به تخصیص بودجه به سازمان‌های فدرال ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ بار دیگر تلاش نمایندگان آمریکا برای ضربه زدن به روابط دوجانبه را نشان داد.

آکسوی تصریح کرد: این اقدام نمایندگان کنگره آمریکا خالی کردن محتوای مفهوم "اتحاد" میان دو کشور است که پیش از هر چیز اعتبار و اعتماد به خود کنگره را از بین می برد.

وی افزود: ممانعت غیرقانونی از تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه و آسیب زدن به اقدامات صلح آمیز ترکیه در جزیره قبرس و دریای مدیترانه شرقی پیش از هر چیز به منافع خود آمریکا ضرر می رساند. این اقدام همچنین نشان می دهد که آنان به دنبال خدمت به برقراری صلح و ثبات در منطقه نیستند.

گفتنی است نمایندگان مجلس سنای آمریکا روز ۱۸ دسامبر (27 آذر) جاری لایحه بودجه دفاعی آمریکا موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی برای سال ۲۰۲۰ را با ۸۶ رای موافق در مقابل ۸ رای مخالف تصویب کردند. دیروز نیز ترامپ این لایحه را تأیید و امضا کرد.

در بند مربوط به ترکیه این لایحه، عبارت عدم فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل تداوم روند تامین سامانه‌های اس-۴۰۰ به چشم می‌خورد. همچنین در بند " مدرن‌ سازی استراتژی دفاع ملی " بودجه ۴۴۰ میلیون دلاری برای خرید جنگنده‌های سفارشی ترکیه در نظر گرفته شده است.

در این لایحه بودجه آمده است: وزارت امور خارجه با مشورت با وزارت خزانه داری موظف است پس از تصویب این قانون هر ۶۰ و ۹۰ روز یکبار گزارشی از کشتی‌هایی که در چارچوب پروژه‌های انتقال گاز " جریان شمالی ۲ " وجریان ترک یا هر پروژه جایگزین دیگری در حال نصب خطوط لوله در عمق ۱۰۰ متری و بالاتر از سطح دریا تهیه و به کمیته کنگره ذیربط ارائه کند.

یکی از دیگر از موارد مربوط به ترکیه بند لغو تحریم‌های تسلیحاتی بخش یونانی نشین قبرس و اعمال محدودیت و انتقال برای فروش سلاح به این بخش است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید