طبق اعلام یک مقام دولتی کوبا، در صورت قطع ارتباط دیپلماتیک آمریکا با هاوانا، کوبا آماده مواجهه دیپلماتیک با آمریکاست.

به گزارش سلام نو، یک مقام ارشد دولت کوبا تاکید کرد در صورتی که دولت دونالد ترامپ اصرار داشته باشد به سمت قطع روابط دیپلماتیک با هاوانا گام بردارد، کوبا برغم میل باطنی، آماده مواجهه دیپلماتیک با آمریکا خواهد بود.

"کارلوس فرناندز دکاسیو" مدیر اداره آمریکا وزارت خارجه کوبا روز گذشته (دوشنبه) طی کنفرانسی با حضور پژوهشگران ودانشگاهیان در مورد روابط کوبا- آمریکا خاطر نشان کرد: این روزها افراد بانفوذی در دولت آمریکا خواهان اعمال سیاست های خصمانه‌تر و شدیدتر در روابط واشنگتن - هاوانا هستند.

وی افزود: کوبا آماده مواجهه با حقایق است اما تنش در روابط دو کشور چیزی نیست که مردم و دولت کوبا خواهان آن باشند.

روابط کوبا- آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مسیر بهبودی قرار گرفت و در آن دوران کاخ سفید یکسری محدودیت ها را علیه هاوانا لغو کرد. سپس اوباما به هاوانا کرد و به نظر می رسید روابط دو کشور پس از دهه ها تنش رو به گرمی گام بردارد. اما با حضور دونالد ترامپ در سمت ریاست جمهوری آمریکا، دولت واشنگتن سیاستهای خصمانه علیه کوبا را احیا کرد و فشارهای اقتصادی و سیاسی را علیه این کشور منطقه آمریکای لاتین افزایش داد.

مقامات کوبا تاکید کرده اند که فشارهای اقتصادی آمریکا علیه هاوانا شرایط زندگی را برای کوبایی ها سخت‌تر کرده و این تدابیر باید لغو شوند. اما دولت ترامپ معتقد است که دلایل موجه ای برای تشدید فشارها علیه دولت کوبا دارد که از آن جمله حمایت هاوانا از دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و تداوم نقض حقوق بشر در کوبا می باشد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز در این زمینه اعلام کرد: در حالیکه طرحی برای قطع روابط واشنگتن- هاوانا در این مقطع زمانی وجود ندارد، اما دولت کوبا همچنان یکسری اقدامات نادرست از جمله سوءاستفاده از مردم خود و سرکوب مستبدانه یکسری کشورها در منطقه را در دستورکار دارد.

دولت کوبا بارها اعلام کرده آمریکا در جایگاهی نیست که در مورد وضعیت حقوق بشر کشورها صحبت کند و نباید در امور داخلی کشورهای جهان مداخله کند.

میگل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا نیز پیشتر ضمن محکوم کردن سیاست های خصمانه آمریکا علیه کشورهای چپ گرای آمریکای لاتین تاکید کرده بود: آمریکا همچنان برای کسب منابع و دارایی کشورهای چپ گرای آمریکای لاتین دندان تیز کرده و پس از 60 سال محاصره اقتصادی، تجاوز و تهدید دیگر چه کاری می خواهند علیه هاوانا انجام دهند؟ کوبا و مردمش را نمی توان تسلیم کرد.

وی افزود: آمریکا به هر اقدامی علیه ونزوئلا دست زده و بار دیگر تجاوزات جنایتکارانه اش علیه کوبا را در کشوری دیگری تکرار می کند. از جمله این تجاوزات آمریکا می توان به تروریسم دولتی و تهدید کردن یکسری کشورها برای از بین بردن وحدت منطقه ای اشاره کرد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید