۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 37163533

اداره کل دفاع مدنی لبنان اعلام کرد بعد از درگیری‌های دیشب معترضان با نیروهای امنیتی، آرامش به بیروت بازگشته است.

به گزارش سلام نو، پس از یک شب ناآرام در مرکز بیروت و درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی و اقدامات خرابکارانه، اداره کل دفاع مدنی لبنان امروز (سه شنبه) از بازگشت آرامش به پایتخت این کشور خبر داد. به دنبال منتشر شدن فیلم ویدیویی توهین‌آمیز به شیعیان، تعدادی از معترضان لبنانی در پل الرینغ بیروت دست به تجمع زدند و درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ داد.

روزنامه القدس العربی نوشت، در ساعات نخستین صبح امروز با خروج تدریجی جوانان از محل تظاهرات و در میان استقرار نیروهای امنیتی در مسیرهای منتهی به دو میدان ریاض الصلح و الشهدا، شدت درگیری‌ها فروکش کرد.

اداره کل دفاع مدنی در توییتی نوشت، در درگیری‌های شب گذشته ۶۶ تن زخمی شدند که ۳۴ تن از آنها به صورت میدانی درمان و ۲۳ تن دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

همچنین برخی از روحانیون لبنانی هم به منظور جلوگیری از تشدید فتنه و درگیری در کشور به خیابان‌ها آمده و تلاش کردند جوانان را قانع کنند که هدف از انتشار فیلم ویدیویی مذکور تنها ایجاد اختلافات فرقه‌ای است و جوانی که در فیلم دیده می‌شود نماینده هیچ گروهی نیست و کسی چنین اظهاراتی را نمی‌پذیرد.

فعالان در شبکه‌های مجازی نیز تصویری از این جوانی که در فیلم ویدیویی مذکور آمده، منتشر و اعلام کردند، او ساکن خارج از لبنان است و این فیلم قدیمی است و برخی طرف‌ها برای متشنج کردن اوضاع آن را منتشر کرده‌اند. فعالان در پیوست تصویر جوان نوشتند، او نماینده هیچ کسی نیست.

یک فیلم ویدیویی روز دوشنبه توسط جوان لبنانی ساکن یونان در شبکه‌های مجازی منتشر شد که در آن به رهبران سیاسی و زیارتگاه‌های مذهبی توهین کرده است؛ اقدامی که خشم حامیان حزب‌الله و جنبش امل را برانگیخته است.

در پی انتشار این فیلم ده‌ها تن از جوانان حامی حزب‌الله و جنبش امل در میدان الشهدا تظاهرات کرده و تعدادی از چادرهای تحصن‌کنندگان به آتش کشیده شد.

در مقابل نیروهای امنیتی با شلیک گازهای اشک‌آور با معترضان مقابله و آنها را وادار کردند به سمت پل الرینغ عقب‌نشینی کنند و درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و حامیان دو حزب مذکور رخ داد و تعدادی زخمی شدند و نیروهای امنیتی چهار تن از حامیان حزب‌الله و جنبش امل را دستگیر کردند.

رهبران حزب‌الله و جنبش امل نیز به دنبال این درگیری‌ها از حامیان خود خواستند خویشتن‌داری کرده و تظاهرات را متوقف کنند اما معترضان این درخواست را نادیده گرفته و حصار امنیتی را شکسته و به میدان الشهدا هجوم آورده، لاستیک‌های خودرو را آتش زده و ساختمان‌های اداری را تخریب کردند.

نیروهای امنیتی برای حفاظت از تظاهرکنندگان که شعار "شیعه، شیعه" سر می‌دادند، ایست‌های بازرسی ایجاد کردند و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان صورت گرفت و معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کرده و آنها نیز از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

همچنین صدها تن از جوانان با موتورسیکلت‌هایی که پرچم‌های حزبی و مذهبی داشتند در نزدیک منطقه تظاهرات شعارهای مذهبی و دینی سر دادند.

در شهر صیدا واقع در جنوب لبنان، تعدادی از جوانان نقابدار وارد میدان اصلی شده و تعدادی از چادرهای معترضان را آتش‌ زدند.

لبنان از دو ماه پیش صحنه اعتراضات مردمی است که خواستار تشکیل دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام، اصلاح وضعیت اقتصادی و مجازات افراد فاسد است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید