۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
کد خبر: 36921564

وضعیت شفافیت بودجه کشور ما در قیاس با استانداردهای جهانی تعریفی ندارد. با این حال در سال های گذشته اتفاق خوبی افتاده که آن انتشار جزئیات بودجه است. در چنین شرایطی سواد بودجه ای باید ارتقا پیدا کند. مادامی که این اتفاق نیفتد شاهد اتفاقاتی نظیر نگاه جناحی به بودجه خواهیم بود.  

به گزارش سلام نو، شفافیت در بودجه یک پیش نیاز اساسی برای بازگردانده شدن اعتماد به بدنه جامعه است. خوشبختانه در سال های اخیر در این راستا گام مهمی برداشته شده است. تا همین چند سال پیش کسی از ردیف های بودجه خبر نداشت و خیلی ها از توزیع پربحث منابع بودجه ای آگاه نبودند.

چند سالی است خوشبختانه حداقل گام برای شفافیت بودجه که انتشار لایحه در فضای رسانه ای کشور است برداشته شده است و همین باعث شده خیلی از مردم با واقعیت آنچه در کشور در حال اتفاق افتادن است بیشتر آشنا شوند.

سال گذشته کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران گزارشی منتشر کرده بود که در آن به شفافیت بودجه پرداخته بود. در این گزارش ضمن تاکید بر این مساله که وضعیت شفافیت بودجه در سراسر جهان، تاسف‌بار است، اشاره شده بود: در ارزیابی‌های صورت گرفته چالش‌های اصلی شفافیت ایران در ۱۱ بخش گنجانده می‌شود که در این خصوص می‌توان به «خلأ قوانین پشتیبان بودجه، ساختار ارائه بودجه، عدم شفافیت ساختار و مراحل تصویب بودجه، عدم امکان مشارکت در مراحل مختلف و دریافت بازخورد، عدم برآوردهای صحیح از منابع و مصارف،‌ سیاسی بودن بودجه، مشکلات نظام آماری، عدم امکان قابلیت ردیابی فعالیت‌ها و راهبردهای مشخص شده، ارتباط بودجه با اسناد بالادست نظیر سند توسعه کشور و ردیابی نحوه دستیابی به اهداف آن در بودجه، عدم پاسخگویی درخصوص میزان تحقق اهداف و نبود سواد تحلیل بودجه» اشاره کرد.

در چنین شرایطی سواد بودجه ای باید ارتقا پیدا کند. مادامی که این اتفاق نیفتد شاهد اتفاقاتی نظیر نگاه جناحی به بودجه خواهیم بود. اتفاقی که این روزها در اردوگاه اصولگرایان در حال حادث شدن است.

در هفته ای که گذشت بحث بر سر بودجه برخی نهادهای فرهنگی و مذهبی مورد توجه جدی کاربران فضای مجازی و به ویژه توییتر قرار گرفت. غالب کاربران از اعطای بودجه های میلیاردی به نهادهایی که خروجی آن متناسب با بودجه اش محل تردید است گلایه داشتند. به اعتقاد آنها فارغ از مقوله موازی کاری نهادهایی که نمی توان از آنها حسابرسی کرد نباید این مقدار بودجه به آنها اختصاص پیدا کند.

کاربران اصولگرا که این روزها هماهنگ و نسبتا منسجم هشتگ #شفافیت_بودجه را با هدف نقد و گاهی تخریب دولت ترند کرده اند معتقدند حدود 5-4 هزار میلیاردی که در بودجه سال آتی به این نهادهای فرهنگی و مذهبی اختصاص پیدا کرده بخش کوچکی از بودجه است که آن قدرها هم نباید وقت صرف آن کرد. به باور آنها آنچه مهم است هزینه های دیگر نظیر بودجه سنگین شرکت های دولتی است.

جناحی کردن بودجه نه تنها دستاوردی ندارد بلکه مثل همیشه به دوگانه نخ نما شده اصلاح طلب و اصولگرا دامن می زند. امروز مساله اصلی کشور در بحث اقتصاد اصلاح ساختاری بودجه است. اصلاحی که یک سال پیش رهبر انقلاب در نامه ای به رئیس مجلس روی آن تاکید کردند.

در شرایطی که تحریم های یکجانبه آمریکا شرایط سختی را برای بخش هایی از اقتصاد کشور رقم زده بودجه سال آینده کشور ناگزیر به سمت غیرنفتی شدن پیش رفته است. شاید توفیق اجباری بهترین تعبیری باشد که بتوان برای این اتفاق به کار برد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: شفافیت حلقه گمشده اقتصاد ما است. در این بین اهمیت شفافیت در بحث بودجه از اولویت بیشتری برخوردار است. شفافیتی که می تواند تا حدی اعتماد از دست رفته مردم کمتر به چشم بیاید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید