قطعا توافق نهایی چین و آمریکا می تواند برای دو طرف ماجرا بازی برد – برد باشد. هفته اول ژانویه همزمان با آغاز سال جدید میلادی قرار است سند توافق ۸۶ صفحه‌ای بین دو کشور امضا شود تا این امید که امکان گذر از مرحله اول توافق محقق شود، افزایش یابد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: چند روزی است بحث تفاهم بین دو ابرقدرت اقتصادی جهان وارد ابعاد جدیدی شده است. اگرچه این خبر چند روز پیش منتشر و با تکذیب ترامپ همراه شد اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که ایالات متحده آمریکا و چین یک قدم به توافق جامع تجاری نزدیک شده اند.

به گزارش سلام نو،  در طی این مدت که آمریکا و چین درگیر نبرد اقتصادی بودند کشورهای زیادی از این جنگ تجاری آسیب دیدند. به طور کلی تاثیر بسیار زیادی این جنگ بر کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان داشت. حالا خبر رسیده دونالد ترامپ بالاخره قبول کرده یک گام برای پایان دادن به نزاع بین این دو کشور بردارد.

چین و آمریکا روز گذشته از توافق خود بر سر «مرحله اولیه» برای پایان دادن به جنگ تجاری و نبرد تعرفه‌ها خبر دادند. طبق این توافق آمریکا برخی از تعرفه‌ها بر کالاهای چینی را کاهش می‌دهد و در مقابل چین محصولات بیشتری را از ایالات متحده خریداری می کند. در واقع بر این اساس چینی ها قبول کرده اند اضافه بر میزان خرید سال ۲۰۱۷، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار کالاها و خدمات بیشتر طی دو سال آینده از ایالات متحده بخرد.

بر مبنای آن چیزی که رویترز در گزارشش به آن اشاره کرده اگر این توافق به مرحله اجرا برسد افزایش چشمگیری در صادرات آمریکا به چین اتفاق خواهد افتاد. میزان صادرات کالای آمریکا به چین در سال 2017 معادل 130 میلیارد دلار بوده و ۵۶ میلیارد دلار هم سرویس و خدمات به چین ارائه شده است.

قطعا این توافق می تواند برای دو طرف ماجرا بازی برد – برد باشد. هفته اول ژانویه همزمان با آغاز سال جدید میلادی قرار است سند توافق ۸۶ صفحه‌ای بین دو کشور امضا شود تا این امید که امکان گذر از مرحله اول توافق محقق شود، افزایش یابد.

آمریکایی ها هم البته از مواضع خود کوتاه آمده اند. آمریکایی ها که پیش تر از افزایش تعرفه بر روی ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین می گفتند حالا پذیرفته اند این طرح اجرایی نشود. دولت آمریکا همچنین پذیرفته است تعرفه کنونی بر ۱۱۲ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین را از ۱۵ درصد به ۷.۵ درصد کاهش دهد. پیشنهاد آمریکا برای متوقف کردن تعرفه‌های تازه و کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌های مالیاتی موجود با موافقت کلی چین همراه شد تا ۱۷ ماه جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ دنیا به پایان برسد.

تاثیر توافق تجاری بر بازار

یورونیوز در گزارشی که نوشته از رفتار متناقض بازار بورس و طلا پس از توافق اولیه گفته است. این رسانه نوشته است در واکنش به اعلام این خبر شاخص داوجونز، متوسط موزون بهای سهام ۳۰ شرکت صنعتی برتر آمریکا، در معاملات روز جمعه بورس نیویورک ۱۳۵ واحد رشد کرده است.

در بازار جهانی طلا هم بر خلاف انتظار برخی داد و ستدکنندگان نه تنها افت محسوس قیمت رخ نداد بلکه بهای جهانی هر اونس طلا بیش از ۱ دلار افزایش یافت و به هزار و ۴۷۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.

بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که رفتار غیرقابل انتظار این بازار در واکنش به توافق تجاری چین و آمریکا به این دلیل است که انتشار این خبر پیش‌تر اثر خود را بر بازار طلا گذاشته بود.

در رابطه با بازار نفت هم قیمت ها متاثر از توافق تجاری به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته صعود کرده است.

.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید