لوبیا پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی می باشد که اصولا همراه با سالاد شیرازی و یا ماست و خیار سرو می‌شود و از قدیم در بین ایرانیان محبوبیت بسیار زیادی داشته است .از طریق این مقاله از سلام نو یکی از راه های پخت لوبیا پلو خوشمزه را به شما آموزش می دهیم

مواد لازم برای لوبیا پلو مجلسی

برنج ۴ پیمانه

گوشت ران گوسفندی ۴۰۰ گرم

پیاز نگینی شده ۱ عدد بزرگ

لوبیا سبز 300 گرم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه یک قاشق مرباخوری

دارچین یک قاشق مرباخوری

پودر زعفران یک قاشق چای خوری

فلفل سیاه یک قاشق چای خوری

پودر کاری 1 قاشق مرباخوری

نمک به میزان لازم

روغن به میزان لازم

کره یا روغن حیوانی در صورت دلخواه

طرز پخت لوبیا پلو مجلسی

ابتدا قابلمه را بر روی حرارت گذاشته و اجازه دهید تا کمی داغ شود سپس روغن را درون آن ریخته و بعد از داغ شدن روغن پیازهای نگین شده را داخل تابه بریزید و مقدار کمی آنها را تفت دهید بعد از آنکه پیازهای شما کمی سرخ شد تکه‌های گوشت خود را در داخل تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود بعد از آنکه پیازها آب انداخت زردچوبه را به آن اضافه نمایید و هم بزنید تا پیازها سرخ شود.

سپس پودر کاری، دارچین و فلفل سیاه را به مواد خود اضافه نمایید و تفت بدهید.

بعد از آنکه کمی گوشت و ادویه‌ها تفت داده شد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی با مواد ترکیب نمایید و تفت بدهید .

در مرحله بعد برای آنکه خاصیت لوبیا از دست نرود بهتر است که به همراه مواد خود آن را بپزید زیرا (بعضی از افراد لوبیا را در قابلمه ای جدا با آب می ریزند و به صورت مجزا می پزند).

پس بعد از آنکه رب خود را در داخل تابه تفت دادید لوبیا های خرد شده خود را به مواد اضافه نمایید و به اندازه نیم لیتر آب در داخل مواد خود بریزید و اجازه دهید که گوشت ها بپزند .

توجه داشته باشید که حرارت را زیاد نکنید تا آب آن تمام شود بلکه باید مواد بر روی شعله متوسط و به آرامی در کنار هم بپزند در ۱۰ دقیقه آخرپخت ، نمک و زعفران را به مواد اضافه نمایید. وقتی گوشت شما کاملا پخته شد و مواد شما منسجم گردید تابه را از روی حرارت بردارید تا کمی سرد شود و در این فاصله برنجی را که از قبل شسته اید و در نمک خیس کرده‌اید را آبکش نمایید البته سعی کنید برنج را زنده تر بردارید زیرا هنگامی که با مواد مخلوط می شود ممکن است خمیر شود پس بعد از اینکه برنج را آبکش کردید قابلمه خود را بر روی گاز گذاشته و کمی روغن درون آن بریزید و می توانید ته دیگ خود را به دلخواه سیب زمینی یا نان لواش بگذارید سپس یک لایه با کفگیر برنج را در داخل قابلمه بریزید و یک لایه هم از مواد لوبیا را اضافه می کنید.

اگر می خواهید لوبیا پلو شما خوش عطر شود توصیه می شود در لابلای برنج خود کمی دارچین اضافه نمایید. در انتها برای آن که بخار برنج به لایه‌های بالایی بهتر برسد بر روی برنج خود تعدادی سوراخ با ته قاشق ایجاد کنید تا برنج به خوبی دم بکشد بعد از آنکه بخار به لایه‌های بالایی رسید دم کنی بر روی قابلمه خود بگذارید. دم کنی موجب می شود برنج شما خمیر نگردد بعد از آنکه برنج شما پخت می توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را داغ کنید و بر روی برنج خود هنگام کشیدن غذا بریزید.

نکات لازم در لوبیا پلو

بهتر است برای درست کردن لوبیا پلو از لوبیای سبز و تازه استفاده نمایید.

به دلیل نبود لوبیا در هر فصل، در فصل بهار لوبیا های سبز و جوان را خریداری نمایید و کمی در فریزر نگهداری کنید .

در هنگام پخت غذا می توانید از چوب دارچین به جای پودر آن استفاده کنید.

اضافه کردن گل سرخ به ادویه های لوبیا پلو کمک می کند تا غذای شما خوش عطر شود.

در صورت دلخواه می توانید به جای گوشت تکه شده از گوشت چرخ کرده و یا سویا استفاده نمایید که به همین شکل مایع لوبیا پلو را آماده می‌کنید و البته اگر از سویا استفاده نمودید باید قبل از سرخ کردن سویا آن را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس آبکشی کنید تا آب اضافی آن خارج شود .

در غذاهایی که مواد در لابلای برنج قرار می‌گیرند بهتر است برنج قبل از درست کردن غذا چند ساعت با آب ولرم و نمک خیس شده باشد این کار کمک می‌کند تا برنج شما درشت تر و دون شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید