بعضی از افراد به خاطر آنکه در هنگام درست کردن ماست گاهی ماست شیرین می‌شود و گاهی ترش تصمیم می‌گیرند که ماست های شرکتی را تهیه کنند ولی اگر طرز تهیه آن را به درستی بدانید خودتان می توانید با توجه به سلیقه خود ماست دلخواه خود را درست کنید.

به دلیل وجود داشتن مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی در ماست های شرکتی بهتر است اگر حوصله آن را دارید کمی وقت خود را برای درست کردن ماست خانگی بگذارید راز سلامتی و عمر طولانی پیشینیان ما همین کارها بود که مواد غذایی لازم خودشان را در منزل تهیه می‌کردند .

ماسک یکی از پرخاصیت ترین مواد غذایی برای بدن انسان می باشد لازم است که به صورت مداوم آن را استفاده نمود پس با طرز تهیه ماست خانگی در این بخش از سلام و همراه ما باشید.

طرز تهیه ماست خانگی

تهیه شیر پاستوریزه فاقد آنتی بیوتیک و مواد افزودنی

بهتر است این ماست را با شیر باز درست کنید پس از آنکه شیه باز خریدید آن را بجوشانید شل بودن و یا سفت بودن ماست شما به شیوه جوشاندن شیر بستگی دارد.

چگونه ماست سفت شود؟

اگر شیر را در دمای ملایم مورد حرارت قرار دهید ماست شما بیشتر جامد می شود و ۱۰ الی ۲۰ درصد آب شیر بخار می شود ولی اگر در دمای بالا حرارت دهید ماست شما کمی روشن تر می شود.

مایه را به شیر اضافه نمایید

در مرحله بعد شیر جوشیده شده را در محلی بگذارید تا دمای آن به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد به صورتی که انگشت شما نسوزد. سپس دو قاشق غذاخوری ماست را به ازای هر لیتر شیر به شیر سرد شده اضافه نمایید و هم بزنید.

بهتر است قبل از اضافه کردن ماست به کل شیر میزان ماست مورد نیاز خود را به همراه کمی شیر حل کنید و سپس به مایه خود اضافه نمایید.

قرار دادن در محلی گرم

در مرحله بعد ظرفی که شیر مایه زده شده ریختید در بین پتو بپیچید و اجازه ندهید ۲ الی ۳ ساعت دمایش پایین بیاید به این روش گرمخانه گذاری می گویند.

گذاشتن ماست در یخچال

پس از سه ساعت ماست را در داخل یخچال بگذارید و تا چند ساعت به آن دست نزنید چرا که  ماست آب می اندازد.

چرا ماست آب می اندازد؟

اگر ماستی را که به آن مایه زده‌اید را قبل از آنکه کاملاً سرد شود قاشقی داخل آن بکنید یا تکان بدهید ماست آب می اندازد، اگر می‌خواهید ماست شما آب نیندازد چندین ساعت حتی اگر می توانید یک روز به آن دست نزنید و اجازه دهید در یخچال خودش را بگیرد اما اگر به هر دلیلی ماست شما آب انداخت آب بسته شده بر روی ماست را دور نریزید زیرا دارای خواص بسیار زیادی می باشد. آب ماست ارزش غذایی فراوانی دارد و به دلیل وجود پروتئین های محلول و ویتامین‌های گروه ارزش بسیار زیادی دارد.

چرا ماست ترش می شود؟

اگر ماست شما ترش شد علت آن بالا بودن دمای شیر مایه زده شده و یا تازه بودن مایه ماست و یا مقدار زیاد مایه ماست می باشد البته زمان تخمیر طولانی و دمای گرمخانه گذاری بالا و کندی سرد شدن ماست پس از خروج از گرمخانه در ترش شدن ماست دخیل می باشند.

چرا ماست شیرین می شود؟

شیرین شدن یا بی مزگی ماست به علت کمتر بودن دمای شیر مایه زده شده از دمای بدن ،تازه بودن مایه ماست ،شیرین بودن مایه ماست ،زمان گرمخانه گذاری کوتاه می باشد.

نکات کلیدی برای بهتر شدن ماست خانگی

اگر ماست شما آب انداخته می توانید با یک دستمال تمیز آب آن را بگیرید.

اگر ماست شور شد می توانید آن را در یک کیسه پارچه تمیز بریزید سر کیسه را گره بزنید و از جایی آویزان کنید تا آب اضافی آن خارج شود.

اگر ماست شما شل شد می‌توانید ظرفیت آن را در داخل یک ظرفی که پر از آب در حال جوش می باشد قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید