به نظر می‌رسد پوتین گزینه‌های زیادی برای بازی ندارد، او یا باید به رفیق قدیمی خود مدودف اعتماد کند یا بی‌توجه به شرایط موجود حفظ خود در قدرت را دنبال کند، انتخابی که برای پوتین سخت خواهد بود.

سلام نو – سرویس بین الملل: چه کسی جانشین پوتین می‌شود؟ این سوالی است که مدت‌ها است همه در حال فکر کردن به آن هستند، اگر بخواهیم دقیق بگوییم درست بعد از پایان دوران دیمیتری مدودف و بازگشت دوباره پوتین به قدرت همه از خود می‌پرسیدند که بعد از پایان دوران پوتین چه کسی جایگزین او خواهد شد؟ آیا او دوباره در فکر اجرای مُدل پوتین- مدودف می‌رود یا طرحی جدید در سر دارد؟

پوتین برای کنار کشیدن از قدرت با چالش‌های پرشماری مواجه است. او باید گزینه‌ای معتمد، کارآمد و همسو با خود را بیابد که بخشی از خصوصیت‌های رهبری او را نیز با خود به همراه داشته باشد. میراث‌داری پرکار، میهن دوست، اهل مذاکره و منعطف در تعاملات بین‌المللی و البته داشتن بینشی روشن و مشخص نسبت به آینده روسیه در منطقه و جهان.

از سوی دیگر او می‌داند در سیستمی که در روسیه خلق شده کنار کشیدن او از سیاست معانی پرشماری دارد. پوتین باید بپذیرد با کنار کشیدن از قدرت دیگر توانایی سابق در حمایت از دوستانش را نخواهد داشت. او هم‌چنین باید با احتمال خیانت نزدیک‌ترین همکارانش و سست شدن پیمان رفقایش نیز رو به رو شود.

اما با این توصیفات پوتین چه گزینه‌هایی در پیش رو دارد؟ تحلیلگر نشنال اینترست چند گزینه و انتخاب مهم پیش روی پوتین را مد نظر قرار داده.

1- دیمیتری مدودف: نخست وزیر فعلی روسیه، رئیس جمهور سابق و شاید نزدیک‌ترین شریک سیاسی ولادمیر پوتین در دو دهه گذشته. او در سال ۱۹۹۰ در دفتر ولادیمیر پوتین به عنوان وکیل حقوقی استخدام شد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین رئیس دفتر انتخاباتی او بود. او از همین راه بعدها تبدیل به نخست وزیر روسیه شد و چنان مورد اعتماد پوتین قرار گرفت که برای یک دوره امانت‌دار پست ریاست جمهوری شد. نقطه ضعف او این است که مثل پوتین اهل کار هر روزه و تصمیمات قاطع نیست.

2- والنتینا ماتوینکو: سناتور سن پترزبورگ و کسی که مهر امسال برای سومین‌بار به عنوان رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) انتخاب شد. او با 70 سال سن از سیاستمداران بلندپایه روسیه به حساب می‌آید که سومین جایگاه قدرتمند پس از پوتین و مدودف را در اختیار دارد، با این وجود خودش صاحب فکر و ایده سیاسی نیست.

3- ویاچسلاو ولودین: او رئیس دومای دولتی روسیه است و مهم‌ترین ویژگی‌ای که دارد ارادت بی حد و حصرش به شخص پوتین است.

4- سرگئی شویگو: او وزیر دفاع مورد اعتماد پوتین است و روابط بسیار مناسبی با پوتین دارد، اما مشکل اصلی این‌جا است که او انگیزه و هدف سیاسی خاصی ندارد و بیشتر در فکر یک دوران بازنشستگی آرام است. ظاهرا او در بهترین حالت معاونت نخست وزیر را خواهد پذیرفت که آن هم بخشی از پروسه بازنشستگی این ژنرال کهنه‌کار است.

5- سرگئی لاوروف: او چهره‌ای آشنا برای ایرانیان علاقمند به سیاست خارجه است که در 15 سال گذشته سکان‌دار سیاست خارجه روسیه بوده. با وجود اعتماد پوتین به او هم مانند شویگو دنبال یک بازنشستگی آرام است.

6- سرگئی سابیانین: شهردار سابق مسکو و سیاستمداری نترس که ظاهرا علاقه‌ای به مشاغل سیاسی سطح بالا ندارد و ترجیح می‌دهد از این حوزه‌ها دور بماند.

با این وضعیت به نظر می‌رسد پوتین گزینه‌های زیادی برای بازی ندارد، او یا باید به رفیق قدیمی خود مدودف اعتماد کند یا بی‌توجه به شرایط موجود حفظ خود در قدرت را دنبال کند. در این صورت او می‌تواند به شخصه اقدام به سلسه‌ای از تغییر نسل مدیران در حلقه اول و میانی خود بزند که سود بیشتری نیز برای روسیه دارد. چنین رفتاری هرچند باب میل پوتین نیست ولی به نظر می‌رسد آقای رئیس جمهور چاره‌ای جز قبول این ریسک ندارد چون بیشتر افراد مورد اطمینانش در شرف بازنشستگی هستند و خودش هم تا ابد نمی‌تواند در کرملین باقی بماند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید