به گزارش روزنامه کویتی «القبس»،  دولت این کشور تا قبل از برگزاری سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار است نوزدهم آذرماه در ریاض سعودی برگزار شود، تشکیل نخواهد شد.

به گزارش سلام نو به نقل از تارنمای این روزنامه کویتی، رایزنی برای تشکیل کابینه و تلاش "صباح الخالد" نخست وزیر جدید کویت همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش منابع آگاه، نخست وزیر جدید کویت به دنبال آن است که کابینه‌اش را با وزیرانی تشکیل دهد که عزمی جدی برای مقابله با مشکلات دارند و بتوانند خواسته‌ی کویتی‌ها برای انجام اصلاحات را برآورده کنند، هرچند عمر این دولت با توجه به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی کوتاه خواهد بود.

القبس ادامه داد: نخست وزیر جدید کویت، برخی از وزیران در کابینه مستعفی را به خاطر اطلاع از برخی نقاط ضعف  کنار می‌گذارد و این کار با هدف آن صورت می‌گیرد که بتواند از بروز نزاع زودهنگام با پارلمان جلوگیری کند.

القبس همچنین به نقل از یک منبع عالی‌رتبه دولتی نوشت که اعطای پست وزارت به وزیران کهنه کار در وزارت‌خانه‌های کلیدی با تأمل صورت خواهد گرفت و الخالد به برخی از رهبران جوان چشم دوخته است.

صباح الخالد در حالی ۲۸ آبان ماه از سوی امیر کویت مامور تشکیل کابینه شد که یک روز پیش از آن شیخ "جابر المبارک" نخست وزیر مستعفی از پذیرش دوباره این سمت خودداری کرد.

المبارک ۲۳ آبان گذشته از سمت خود استعفا کرده بود.

بحران در تشکیل دولت کویت درشرایطی است که نیمه آبان ماه گذشته شماری از شهروندان این کشور با تجمع در یکی از میدان‌ های شهر کویت ، خواستار مقابله با فساد و حل و فصل مشکل افراد فاقد تابعیت شدند.

طی ماه‌های گذشته اعتراض‌ها به عملکرد کابینه دولت به دنبال ناتوانی مقام‌ های دولتی در مدیریت شرایط بحرانی به دلیل بارندگی و سیل افزایش یافت و با تظاهرات مردمی در نیمه آبان این اعتراض‌ها به اوج خود رسید.

اعتراض‌ ها در کویت پس از آن آغاز شد که دو نفر از جوانان بدون تابعیت دست به خودکشی زدند. افراد بدون تابعیت کویت که به جمعیت "بدون" معروف هستند جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار تن را تشکیل می دهند و از بسیاری از حقوق اجتماعی خود محرومند.

شرکت‌کنندگان در تجمعات اعتراضی با گلایه از وخامت اوضاع ، خواستار اصلاح نظام آموزشی، نوسازی بیمارستان‌ ها، توقف پارتی بازی و فساد، عفو محکومان سیاسی، جلوگیری از خدشه به آزادی بیان، حل مشکل بیکاری و مبارزه با فساد شده بودند/ ایرنا

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید