در پی اقدامات مقام‌های مالی در تاجیکستان، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال پول خدمت‌رسانی به مشتریان در تاجیکستان را متوقف کردند.

به گزارش سلام نو، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال پول به تاجیکستان در پی تدابیر دولت این کشور برای تشدید کنترل بر این کسب‌وکار ، روز سه‌شنبه خدمت‌رسانی به مشتریان در تاجیکستان را متوقف کردند.

مقام‌های مالی در تاجیکستان درصدد هستند که شرکت‌های نقل و انتقالات مالی را برای نگاه داشتن پول در این کشور تحت فشار قرار دهند.این اقدام پس از آن صورت گرفت که مذاکرات اواخر ماه گذشته میلادی بین بانک ملی تاجیکستان و نمایندگانی از شرکت‌های مالی "مانی‌گرام" ، "کانتکت"‌، "وسترن یونیون" و "گلدن کراون" در مسکو بدون موفقیت به پایان رسیده بود. بخش اعظم پولی که این شرکت‌ها به تاجیکستان منتقل می‌کنند ،‌درآمد کارگران مهاجر تاجیکستانی در روسیه است.

بانک ملی تاجیکستان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد مرکز خاص خود را برای انجام امور مربوط به انتقال پول به تاجیکستان ایجاد کند تا دربرابر ناتوانی این شرکت‌ها در بازپرداخت پول به بانک‌ها در تاجیکستان ، اطمینان ایجاد کند.

بر اساس این هماهنگی قرار بر این بود از تمام شرکت‌های انتقال پول خواسته شود تا اعتبارات مالی را در حساب‌های بانکی در رگولاتور مالی تاجیکستان نگاه دارند. با اجرای این رویه ، درصورت ایجاد رکود اقتصادی و مالی برای شرکت‌های انتقال دهنده پول ،‌بانک‌های محلی در تاجیکستان دچار مشکل نخواهند شد.

جمال‌الدین نورعلی‌اف معاون بانک ملی تاجیکستان تاکید کرده است که این هماهنگی جدید موجب هیچ هزینه جدیدی برای مشتری‌ها نخواهد شد هر چند برخی منتقدان مدعی هستند که دولت با این اقدام درصدد ایجاد درآمد برای خودش است.

بانک‌های تاجیکستان روز اول دسامبر (یکشنبه 10 آذر)‌ در بیانیه‌ای جمعی اعلام کردند که در حال حاضر تنها انتقال پول از طریق شرکت "یونی‌استریم" مستقر در روسیه امکان‌پذیر است.

اما خبرنگار "اوراسیانت" با بازدید از چندین بانک مختلف در شهر دوشنبه کسب اطلاع کرد که خدمات شرکت یونی‌استریم هم دیگر قابل دسترس نیست و معلوم نیست که این مشکل چه زمانی حل خواهد شد.

شرکت‌های انتقال پول از بانک ملی تاجیکستان خواستار مهلتی شش ماهه برای روشن شدن بیشتر جزئیات فنی و قانونی این موضوع شده اند.

اما پایگاه خبری "آسیا پلاس" تاجیکستان به نقل از یک منبع آگاه در سازمان مقررات بانکی (رگولاتور) این کشور گزارش داد که زمان کافی به این شرکت‌ها داده شده تا درباره چگونگی فعالیت آینده خود در بازار تاجیکستان تصمیم بگیرند.

این سازمان اعلام کرده که با برخی شرکت‌ها از جمله یونی‌استریم ،‌ وسترن یونیون و کانتکت به هماهنگی‌هایی رسیده است تا ایده عبور کردن همه پرداخت‌ها از فیلتر یک مرکز "کلر" در بانک ملی تاجیکستان عملی شود.

درآمدهای ارسالی کارگران تاجیکستان در روسیه یکی از منابع اصلی اقتصادی این کشور است . در سال 2018 در حد ود 2.55 میلیارد دلار از این طریق به تاجیکستان منتقل شد. این رقم در سه ماه اول سال جاری میلادی 462 میلیون دلار بوده است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید