۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 35918808

نصرت کریمی، انیماتور، فیلم‌نامه‌نویس، بازی‌گر و کارگردان قدیمی سینما و تئاتر که با نقش آقا جان در فیلم دایی جان ناپلئون شناخته می‌شد در سن ۹۵سالگی درگذشت و شنبه آینده به‌خاک سپرده می‌شود.

نصرت کریمی، انیماتور، فیلم‌نامه‌نویس، بازی‌گر و کارگردان قدیمی سینما و تئاتر امروز در سن ۹۵سالگی درگذشت و شنبه آینده به‌خاک سپرده می‌شود.

کریمی در دهه ۴۰ با نویسندگی، کارگردانی و بازی‌گری در سه فیلم جسورانه و انتقادی «محلل»، درشکه‌چی و تخت‌خواب سه‌نفره، که به‌تندی علیه آموزه‌‌های خانوادگی سنتی موضع‌ داشت، شناخته‌شد.

اما بازی او در نقش‌ آقاجان، کاراکتر رند، در سریال دایی‌جان ناپلئون، به‌کارگردانی ناصرتقوایی، در میانه دهه ۱۳۵۰، به‌چشم آمد و در یادها ماند.

کریمی، پیش‌ و پس‌از انقلاب، در نقش بازی‌گر، دست‌یار کارگردان یا دست‌یار فیلم‌بردار با کارگردان‌های بزرگی چون مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد، احمدرضا درویش، سیف‌الله داد و پرویز نوری هم‌کاری داشته.

او که در ۱۳۲۰ از شاگردان عبدالحسین نوشین، کارگردان و آموزگار تئاتر مدرن ایران بودو در ۱۳۳۰ در جمهوری چک و ایتالیا، در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون، انیمشن و تئاتر عروسکی درس خوانده و آموزش دیده.

از او چند انیمشن و فیلم‌ عروسکی برای کودکان مانند خروس بی‌محل و ملک‌جمشید برجا مانده.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید