به گزارش سلام نو، محمدحسین صفار هرندی در همایش بصیرتی اساتید بسیج که به مناسبت هفته بسیج در دانشگاه آزاد اسلامیمشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری روز گذشته با شرح فعالیتهای بسیج، بسیجی بودن خود را در عمل نشان دادند، اظهار کرد: در مقام بالاتری بسیج مقتدای خود را امیرالمومنین(ع) میداند. بسیج به سرچشمهای فیاض و مستمر متصل بوده، به همین دلیل چشمههای آن همچنان جوشان است.
وی خاطرنشان کرد: جای خالی حزب در کشور ما بسیار محسوس بوده و درست است که ما در کشور100 تا 150 حزب داریم، اما احزاب ما بیشتر احزاب شب انتخابات بوده و در زمان انتخابات فعال هستند. حزب به معنای واقعی تشکیلاتی است که نیروهای همفکر را جمع میکند، انسجام میبخشد، به آنها آموزش میدهد و تمرینی برای گرفتن مسوولیت است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هیچ یک از احزاب ما این گونه نیستند، اما این نیاز برای انسجامبخشی به گروههای مسنجم بوده و برای قبول مسوولیتهای اجتماعی یک امر ضروری است و نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
صفارهرندی در خصوص تاثیرگذاری بسیج به عنوان یک حزب پنهان، تصریح کرد: یک حزب نانوشته بدون آلوده شدن به دعواهای طائفهگری و حزبی وجود دارد و بخشی از آن خواسته و نیاز را برآورده میکند. بسیج اساتید به لحاظ برآوردن این خواسته دارای شایستگیهای بزرگی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است، گفت: فرهنگ هم یک مقوله دمدستی و در حدی بوده که همه در آن ورود میکنند و هم از طرف دیگر یک امر پیچیده، سخت و بغرنج است.
صفارهرندی بیان کرد: نظامیکه متفاوت از نظامهای دیگر جهان است، وقتی میخواهد نهادهای خود را سامان دهد، هیچ نسخه قابل الگوگیری در اختیارش نیست، جز مضامین بلند و محکمی که از سیره اولیای الهی و قرآن کریم به دست آمده است. ما پیش از این تجربه حکومتداری نداشتیم، بنابراین هر کاری که کردیم با ظرفیتهای موجود انجام دادیم و در ابتدای انقلاب با این امر سهل و ممتنع مواجه شدیم.
در انقلاب ایران مردم آمدند تا خود را عوض کنند
وی ادامه داد: به تعبیر میشل فوکو فیلسوف فرانسوی که به عنوان روزنامهنگار در دوران انقلاب به ایران آمده بود، در انقلابها همه میآیند که تغییراتی را اعم از تغییر اقتصادی و یا سیاسی انجام دهند، اما در ایران وقتی به انقلاب نگاه میکنید، میبینید که درست است مردم مشکلات اقتصادی دارند و وضع معیشتی خوبی ندارند، اما روح این انقلاب، اقتصادی و سیاسی نیست. در انقلاب ایران مردم آمدند تا خود را عوض کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر طبق گفته امام خمینی(ره) به سبقه مردمیکه برای این انقلاب جنگیدهاند، نگاه کنیم، همان افرادی هستند که در دوره پیش از انقلاب در محیطهایی آلوده به خواستههای شهوانی اسیر شده بودند، بنابراین انقلاب ما واقعا فرهنگی بود و بارزترین خصوصیت انقلاب نیز همین فرهنگی بودن آن است.
صفارهرندی در خصوص عدم حضور انقلابیون در رسانهها، بیان کرد: اگر بخواهیم مهمترین شاخصه فرهنگی بودن را در مورد شخصیتهای انقلاب نشان دهیم، این است که آنها بیشتر در وادی کتاب ظاهر شدند و ارتباطشان تقریبا با رسانه قطع بوده و در مطبوعات نیز این نسبت تقریبا گسسته بود. در حوزههایی مانند سینما نیز انقلابیون حضور نداشتند زیرا با آلودگیهایی که سینما در آن زمان داشت، نمیتوانستند به آن نزدیک شوند. حضور در مقوله موسیقی نیز با توجه به آنکه حکم اکثر مراجع آن زمان این بود که موسیقی حرام است، بسیار اندک بود.
وی با اشاره به پرداختن بیشتر به هنرهای تجسمی پس از انقلاب، تصریح کرد: امروز که زبان هنر و تصویر گویاتر از همهی زمانها است، هنرهای تجسمی متشکل از مجسمهسازی تا نقاشی و طراحی، بسیار کارایی دارد. زمانی این هنرها جزو هنرهای ممنوعه بود و بسیاری از افراد را از ورود به این عرصه منع میکردند، البته در بسیاری از موارد با توجه به سمت و سویی که این هنر داشت، درست هم بود، اما پس از انقلاب خوشبختانه ما هیچ منعی در زمینه هنرهای تجسمی نداشتیم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: پیش از انقلاب، جوانان ما فیلم و فیلمسازی را در مکتب افرادی یاد میگرفتند که افق فکری آنها با جریان پایبند به شریعت متفاوت بود، البته در آن زمان انسانهای شریفی در بین فیلمسازان نیز دیده میشد که با تغییر شرایط سریعا خود را تطبیق داده و همکاری کردند که این کار بسیار ارزشمندی بود.
صفارهرندی ادامه داد: آقای مخملباف از چهرههایی بود که در سامان دادن به هنر دینی و انقلابی تاثیر به سزایی داشت و با افرادی که مربوط به جریان طاغوتی بودند برخورد فیزیکی کرد. بسیاری از شخصیتهایی که انتظار میرفت نقشآفرین فرهنگی باشند؛ یا با تیر کینهدوزی دشمن شهید شدند و یا برحسب ضرورت وارد رستهای سیاسی شدند که در مقام نخست از آنها انتظار نمیرفت.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب طبق گفته امام خمینی(ره) قرار بود ریاست جمهوری بر عهده شخصی غیر روحانی باشد، تصریح کرد: با این وجود شرایط و انحرافات به جایی کشیده شد که نیاز بود شخصیتی روحانی این منصب را در دست بگیرد.
این عضو تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مشکل دیگر این بود که به واسطه تعاریف متفاوت و برداشتهای مختلف مسائل لاینحلی باقی ماند که همچنان وجود دارد. در حال حاضر نیز تعریف برخی از شاخههای هنر، تعریف یکسانی نیست و نگاههای گوناگون منشعبی وجود دارد که هواداران خود را به راهی دیگر فرا میخوانند.
وی با اشاره لزوم درس گرفتن از اشتباهات گذشته، تصریح کرد: آزمون و خطاهای برخی از مدیران با هزینههایی شکل گرفته که گاه با پول هدر دادن همراه بوده و این در آینده قابل قبول نیست، 40 سال تجربه باید ما را به جایی برساند که آماده باشیم و بر طبق آزمون و خطا عمل نکنیم ./ ایسنا