مژگان شیخی نویسنده داری مدرک تحصیلی، لیسانس مترجمی زبان انگلیسی است و از سال 63 کار نوشتن را با داستان «بلبل نوک‌ طلا و باغ آرزوها» آغاز کرد و بیش از بیست عنوان از کتاب‎هایش به چاپ رسیده است، آثار او در زمینه ادبیات کودک شامل «زندگی حضرت یوسف»، «تابستان و غاز سفید»، «دستی برای دوستی» و «گلی در سرزمین زمستانها» و در زمینه ادبیات بزرگسالان «لیلی و مجنون»، «شنبه‌ای که نیامد» و «پنجمین زن» از آثار شاخص وی محسوب می شوند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : «مژگان شیخی» نویسنده حوزه کودک و بزرگسال در گفت و گو با خبرنگار سلام نو در خصوص فعالیت های اخیر خود گفت: رمان کودک با عنوان «تاج گل، خروس شاعر» و «۱۴۴ قصه از ادبیات کهن» که قصه هایی برگرفته از مثنوی و فی مافیه و اسرار التوحید و ... در آن جمع آوری شده است که توسط انتشارات قدیانی در دست چاپ است.

وی در همین راستا افزود :‌  کتاب «۱۴۴ قصه از ادبیات کهن» قرار است در چهار جلد به چاپ برسد و این کتاب برای کودکان و نوجوانان مقطع دبستان نگارش شده است و هدف بنده از نگارش این کتاب، نشان دادن وسعت ادبیات کهن کشورمان است، در این مجموعه سعی کرده‌ام به غیر از کتاب‌های معروفی مثل شاهنامه و ... از کتاب‌های غیرمعروفی که کودکان آنها را کمتر خوانده‌اند نیز بهره ببرم.

شیخی در خصوص وضعیت کتاب و اوضاع بازار نشر اظهار کرد : اوضاع بازار نشر بسیار ضعیف است و به دلیل گرانی قیمت کتاب و کاغذ، تیراژ کتاب بسیار پایین است و این برای کشوری که این همه کودک کتاب خوان دارد معضل بزرگی است.

نویسنده کتاب «شنبه‌ای که نیامد» در ادامه در خصوص برداشتن یارانه های کاغذ و افزایش قیمت و تاثیر آن بر بازار نشر و سرانه مطالعه کشور اذعان کرد : مسلماً هرچقدر قیمت کاغذ و کتاب افزایش پیدا کند، تعداد فروش آن کاهش پیدا خواهد کرد و بهتر است این یارانه ها برگشت داده شود و مثل سابق یارانه هایی برای محصولات فرهنگی علی الخصوص کتاب در نظر گرفته شود.

وی در همین راستا ادامه داد : کتاب از ضروری ترین کالای فرهنگی مورد نیاز برای خانواده علی الخصوص کودک و نوجوان است و هرچقدر مسئولین تلاش کنند تا قیمت کتاب را در سطح پایین تر نگه دارند، میزان فروش آن بیشتر خواهد شد و موضوع دیگر این است که خیلی از کالاها با افزایش قیمت از سبد خانواده حذف نمی شود اما متاسفانه کتاب با کوچکترین افزایش قیمت از سبد خانواده حذف و یا کمرنگ می شود.

وی در خصوص فروش نسخه دیجیتال کتاب اظهار کرد: فروش نسخه دیجیتال کتاب خیلی به گستردگی خواندن کتاب و سرانه مطالعه کشور تاثیر گذار است و کمک بیشتری به کتاب خواندن خواهد کرد، هرچند که همیشه کتاب های کاغذی جای خود را دارد و چیزی جای آن را نخواهد گرفت، اما کتاب های الکترونیک به دلیل دسترسی راحت می توانند کار را برای مخاطب راحت کنند.

مرجان شیخی در خصوص  جایگاه کتاب در سبد فرهنگی مردم تصریح کرد:‌ طبق آمار منتشر شده از نمایشگاه های کتاب و کتابخانه های سطح کشور حکایت از این است که کتاب در سبد فرهنگی مردم همچنان جایگاه خود را دارد، اما در حال حاضر با توجه به مشکلات معیشتی شرایط به طوری شده است که نقش کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها به دلایلی کمرنگ تر شده است.

نویسنده کتاب «لیلی و مجنون» پیرامون تبلیغات و نقش آن در حوزه کتاب عنوان کرد: متاسفانه تبلیغات در حوزه کتاب بسیار کم است و جا دارد تبلیغات گسترده تری برای این کالای فرهنگی انجام شود و علاوه بر آن باید تعداد فروشگاه های کتاب نیز بیشتر شود و میزان کتاب موجود در کتابخانه نیز باید افزایش پیدا کند.

وی در خصوص نقش مراکز فرهنگی برای فعال کردن جامعه و تشویق افراد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد : مراکز فرهنگی و هنری با تبلیغات و مسابقاتی که برگزار می کنند، می توانند نقش بسزایی در این بازار داشته باشند و خوشبختانه نهاد عمومی کتابخانه کشور قدم های خوبی در این مسیر برداشته است و با اهدا کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی حتی در مکان های محروم و دور افتاده موجب تشویق کودک و نوجوان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود.

مژگان شیخی در پایان در خصوص توصیه نویسندگانی که به تازگی وارد بازار نشر خواهند شد خاطر نشان کرد : اصرار به چاپ کتاب نداشته باشند، در مرحله اول فقط مطالب را یادداشت کند و در زمان خود به چاپ برسانند و کتاب های خوب زیاد مطالعه نمایند و با عقاید ودیدگاه های نویسندگان معروف آشنا شوند و سعی کنند به همه مسائل جامعه با یک دید هنری نگاه کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید