«حامد کرزی» رییس‌جمهوری سابق افغانستان در اظهارنظری درباره انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت:اینکه نتیجه انتخابات اعلام نشده نشان می‌دهد کشور ما مستقل نیست و در اختیار خارجی‌ها است.

به گزارش سلام نو، کرزی امروز (دوشنبه) در نشستی مطبوعاتی در کابل افزود: «انتخابات ریاست جمهوری به نفع مردم افغانستان نبود، به همین دلیل مردم کمتر در پای صندوق های رای حضور یافتند بطوریکه حضور کمرنگ مردم در واقع یک اعتراض خاموش علیه آن بود.

وی تأکید کرد اکنون هم که نتیجه اعلام نمی‌ شود، مشکل مردم نیست، بلکه به این خاطر است که افغانستان یک کشور آزاد و مستقل نیست.

کرزی تصریح کرد؛ نیروهای امنیتی، باید بی ‌طرف خود را حفظ کرده و در خدمت منافع ملی باشند و نباید از آنها برای اهداف شخصی و سیاسی کار گرفته شوند و شهروندان افغانستان را هدف قرار دهند.

رییس جمهوری سابق افغانستان با بیان اینکه این کشور با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می ‌کند، از  اشرف غنی رییسجمهوری فعلی خواست که وضعیت این کشور را مورد بازنگری قرار دهد.

کرزی نبود امید به فردا را دلیل فرار مردم از کشور دانست و از اشرف غنی خواست به اوضاع کشور که به شدت به سوی بحران در حرکت است، رسیدگی کند.

کرزی با انتقاد از دولت ا طی چند سال گذشته، ارزش‌های قانون اساسی افغانستان به ویژه آزادی بیان، زیر پا گذاشته شده و باید به این وضعیت، نقطه‌ پایان گذاشته شود.

**کرزی: تحقق مذاکرات صلح برای افغانستان حیاتی است

رییس جمهوری پیشین صلح را یک امر حیاتی برای افغانستان دانست و افزود: تلاش خواهد کرد تا این روند، هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

وی تأکید کرد که مردم افغانستان صلح می خواهند اما نه به قیمت از بین رفتن دستاوردهای 18 سال گذشته که جمهوری اسلامی و آزادی بیان و حق رای را شامل می ‌شود.

کرزی از تلاش های چین در راستای صلح افغانستان استقبال کرد و گفت که انتظار آغاز نشست پکن را می کشد که زن و مرد افغان در این نشست حضور داشته باشند.

کرزی گفت که نام خود را از فهرست شرکت کنندگان نشست پکن حذف کرده است و نسبت به حذف نام شماری از چهرهای سیاسی و مطرح به شدت از دولت انتقاد کرده است.

قرار است نشستی با میزبانی چین در باره صلح افغانستان برگزار شود اما تاکنون تاریخ دقیق این نشست و علت تأخیر آن روشن نشده است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید