فعالان بازارهای مالی معتقدند افزایش ریسک ها و تنش های جهانی باعث شده تا معامله گران رغبت بیشتری برای خرید دارایی های امن همچون طلا داشته باشند.همین مساله باعث شده تا باز هم شاهد ریزش ارزهای دیجیتال باشیم. ریزشی که البته بعید است پایدار باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی:  بیت کوین دوباره نزولی شد. در حالی که در ماه های گذشته بیشتر کارشناسان منتظر صعود ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین بودند سقوط  خیره کننده بیت کوین ارزش این ارز دیجیتال را به حوالی 7000 دلار رساند.

به گزارش سلام نو، بیت کوین در روز جمعه به 6971 دلار هم رسید اما در حال حاضر با قیمت 7256 معامله می شود. این رقم یک سوم ارزشی است که این ارز در ماه ژوئن دارا بود. با این حال سوال اصلی اینجا است که دلیل اصلی سقوط بیت کوین چه بوده است. در این باره نباید از دو عامل اصلی که در سقوط ارزش بیت کوین داشته اند، چشم پوشی کرد.

فعالیت مشکوک کیف پول از یک سو و قوانین سختگیرانه دولت چین در مورد صرافی ها و پروژه های مرتبط با رمزارز. بر اساس آنچه سایت بیت کوینیست نوشته است مقامات محلی و دولتی چین رویکرد سختگیرانه ای نسبت به پروژه های رمزارز در پیش گرفته اند. بانک خلق چین اعلام کرده هرگونه مبادله رمزارز و همچنین پروژه های مربوط به فروش توکن را ممنوع می کند. این اقدام مقامات چینی تأثیر نامطلوبی بر فعالیت صرافی های رمزارز می گذارد ولی احتمالاً کاهش کنونی قیمت بیت کوین کمی هیجانی باشد. به احتمال زیاد طی روزهای آتی شاهد تثبیت قیمت بیت کوین باشیم.

با این حال فعالان بازارهای مالی فارغ از این مباحث معتقدند افزایش ریسک ها و تنش های جهانی باعث شده تا معامله گران رغبت بیشتری برای خرید دارایی های دیگر داشته باشند. در این بین می توان به طلا به عنوان یک دارایی امن اشاره کرد. همین مساله باعث شده تا باز هم شاهد ریزش ارزهای دیجیتال باشیم. ریزشی که این بار خیلی سنگین تر از ماه های اخیر بوده است.

همان طور که گفته شد نه تنها بیت کوین بلکه دیگر ارزهای دیجیتال هم دستخوش تغییر قیمت زیادی شدند. در همین راستا ایسنا بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر نوشته است: علاوه بر بیت کوین ارزش دیگر ارزهای دیجیتالی نیز با سقوط‌های سنگینی همراه بود تا جایی که ارزش اتریوم با کاهش ۸.۴۲ درصدی به ۱۵۹.۸۸ دلار، ارزش بیت کوین کش با کاهش ۷.۰۵ درصدی به ۲۲۵.۱۸ دلار، ارزش لایت‌کوین با کاهش ۵.۳۵ درصدی به ۵۱.۰۹ دلار، ارزش استلار با کاهش ۴.۵۸ درصدی به ۰.۰۶۰ دلار، ارزش مونرو با کاهش ۶.۸۱ درصدی به ۵۳.۸۰ دلار، ارزش دش با کاهش ۴.۶۶ درصدی به ۶۰.۴۲ دلار و ارزش زد کش با کاهش ۶.۴۵ درصدی به ۳۱.۲۲ دلار رسید.

این کاهش قیمت های بی سابقه در حالی صورت گرفته که بیت کوین در سال 2019 بیشترین سود را در قیاس با دیگر بازارها داشته است. همین دلیل برای اینکه سرمایه گذاران به بیت کوین اطمینان پیدا کنند کافی است. طلا در یک سال گذشته 17 درصد و بازار سهام بیست و یک درصد افزایش داشته است. اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا هم تنها ۱.۶ درصد سود دارد که نزدیک به رکورد پایین‌ترین حد است. در چنین وضعیتی بیت کوین با رشد 114 درصدی جایگاه خوبی بین سرمایه داران پیدا کرده است.

با این همه هنوز هم اختلاف نظر بین کارشناسان اقتصادی در رابطه با آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتال زیاد است. اگرچه موافقان توفیق ارزهای دیجیتال در آینده اقتصاد جهان شمار قابل توجهی هستند اما برخی کارشناسان نیز نسبت به این بازار مردد هستند. جف دورمان- مدیر بخش سرمایه گذاری در موسسه " آرکا است منیجمنت پس از وضعیتی که در روزهای اخیر برای بیت کوین پیش آمد در این باره اظهار کرد: حجم معاملات در سطح پایینی باقی مانده و پول جدیدی نیز به بازار تزریق نشده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتالی قافیه را به بازار ارز و طلا باخته است. تا زمانی که تنش‌های ژئوپلتیکی و ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی به میزان قابل توجهی باقی مانده باشد، نباید انتظار تغییر روند چشمگیری در بازار معاملات ارزهای دیجیتالی را داشته باشیم.

با این وجود شاخص‌های داخلی بیت کوین خبر از یک بازار سلامت و رو به رشد را می‌دهد. نباید فراموش کنیم که بیت کوین در حال حاضر بیش از ۱۰ برابر قیمت آن در آغاز ۲۰۱۷ است. به نظر می رسد بسیاری از فعالان مالی در پی آن هستند تا از فرصت به دست آمده در روزهایی که قیمت بیت کوین سقوط کرده استفاده کرده تا سود خوبی از افزایش قیمت بیت کوین در ماه های آینده برای خود به دست بیاورند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید