۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 35034792

از زنان ژاپنی خواسته شده است، برای زنانه بودن در محل کار از فروشگاه ها و نمایشگاه ها گرفته تا صنعت مهمان نوازی و کیلینیک های زیبایی عینک نزنند. پس از آن که فاش شد چند شرکت ژاپنی به دلایل مختلف از کارکنان زن خواسته اند عینک نزنند و آن را ممنوع کرده اند. عینک زدن در محل کار به بحثی داغ در شبکه‌های اجتماعی ژاپن تبدیل شده است.

این ممنوعیت و استدلال های پشت آن انگیزه بحث در مورد قواعد پوشاک زنان ژاپنی در محل کار شده است. مشخص نیست این ممنوعیت نتیجه سیاست های خود شرکت‌ها است یا رویکرد و انتظارات جامعه را منعکس می کند. بحث اصلی در رسانه‌های اجتماعی هم عمدتاً بر سر هم این دو موضوع بوده است و هشتگ "عینک ممنوع" برای گروه زیادی جذابیت داشته است.

کومیکو نموتو، استاد جامعه شناسی دانشگاه کیوتو می‌گوید واقعیت این است که در این مورد، مردم ژاپن به "نگرش های فرسوده" واکنش نشان داده‌اند.

به گفته خانم نموتو دلایلی که براساس آن عینک زدن برای زنان ممنوع شده است، واقعاً عقلانی نیستند و نتیجه نگرش تبعیض آمیز به زنان هستند. این نگرش در سنت های کهن ژاپن ریشه دارد و مناسب زمان حاضر نیست.

این استاد جامعه‌شناسی معتقد است، منع استفاده از عینک به نوع کار و کارایی زنان ارتباط ندارد؛ بلکه شرکت‌هایی که چنین خواسته هایی را مطرح می‌کنند، صرفاً به ظاهر زنان توجه دارند و مایل هستند آنان زنانه باشند و عینک زدن را با زنانه بودن مغایر می‌دانند.

او می‌گوید: هنوز هم در بسیاری از نهادهای تجاری ژاپن "زنان صرفاً بر اساس ظاهرشان ارزیابی می‌شوند و باید کوشید این ذهنیت را تغییر داد و مدیران این نهادها را تفهیم کرد که چنین رویکردی اشتباه است".

دلایل عینک نزدن

دلایل مختلف از نزدن عینک، این است که گفته می شود زنان سرد، غیر دوستانه، نامحدود و یا بسیار باهوش به نظر می رسند.

از جمله دلایل مدیران یک مجموعه فروشگاه زنجیره ای نبوده است که چهره زن با عینک برخورد سرد را به مشتری القا می‌کند.

شرکت‌های هواپیمایی گفته‌اند: ممنوعیت عینک برای زنان، به ایمنی ربط دارد و فروشگاه های لوازم آرایشی استدلال کردند که عینک مانع آرایش کامل فروشندگان شده است و آرایش آنها به خوبی دیده نمی شود.

برخی رستوران ها گفتند: عینک کارمندان زن، با لباس سنتی آنها مطابقت ندارد.

بانری یاناگی اظهار داشت: تاکید بر ظاهر اغلب روی زنان جوان است و مایل به ظاهر زنانه آنها است. این عجیب است که به مردان اجازه دهیم که عینک بپوشند، ولی به زنان این اجازه داده نشود.

ممنوعیت عینک برای کارکنان زن، ناشی از سنت های کهنه و تبعیض جنسیتی دانسته شده است.

چندی پیش نیز در ژاپن اجبار به پوشیدن کفش پاشنه بلند، در محل کار جنجال برانگیز شد. یومی ایشیکاوا، بازیگر و نویسنده ژاپنی در واکنش به اجبار شدن کفش پاشنه بلند در سر کار، در یک موسسه کفن و دفن یک کارزار اینترنتی راه انداخت که با استقبال گسترده کاربران رسانه های اجتماعی مواجه شد و هزاران کاربر از لغو این نوع مقررات پوشش در محل کار حمایت کردند. بعضی از کاربران گفته اند: هنوز در بسیاری از موسسه ها کارکنان زن ملزم به پوشیدن کفش پاشنه بلند هستند.

با اینکه ژاپن ده سال از جهان جلوتر است، اما در عین حال این اعتقادات بدوی را نیز پشت سر می گذارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید