یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرد: تا قبل از این ماجرا که اینترنت به این صورت قطع شود چنین پدیده ای را تجربه نکرده بودیم. در واقع حتی به آن فکر هم نکرده بودیم. ما تجربه های تلخی مثل جنگ داشته ایم و شرایط اضطراری را درک کرده ایم اما وقتی در شرایط صلح و در زمانی که حاکمیت ثبات دارد این اتفاق می افتد باید اذعان کرد که ناتوانی در تبادل اطلاعات در حوزه اقتصاد شرایط جنگی به وجود می آورد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در روزهای اخیر قطع اینترنت به جز اینکه گلایه بسیاری از افراد جامعه را به همراه داشته اقتصاد کشور را هم دستخوش تحولات زیادی کرده است. به طوری که در همین چند روز زیان زیادی به بسیاری از کسب و کارهای آنلاین وارد شده است.

در روزهایی که حداکثر 5-4 درصد مردم امکان استفاده از اینترنت بین الملل را دارند موسسه نت بلاک در تخمینی خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران را مبلغ عجیب و غریب 369 میلیون دلار عنوان کرده است. به گفته رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در این چند روز 50 هزار کسب و کار مجازی دچار زیان های جدی شده اند.

یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگویی که با سلام نو داشته از خسارات اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در حوزه واردات و صادرات گفته و تاکید کرده است تجربه چند روز اخیر تجربه ای بود که تاکنون اتفاق نیفتاده است و طبیعی است زیان زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

تاثیر قطع اینترنت بر اقتصاد

سیدرضی حاجی آقامیری به سلام نو گفت: لازم به توضیح نیست وقتی چند روز متوالی اقتصاد خارجی و به ویژه عرضه واردات و صادرات به این شکل قفل می شود و هیچ ارتباطی بین خریدار و فروشنده و قرارداد و... ایجاد نمی شود طبیعتا صدمات و خسارات زیادی برای فعالان این حوزه به وجود می آورد که خیلی از آنها می تواند جبران ناپذیر هم باشد. چنانچه این وضعیت نا به سامان تداوم داشته باشد این وضع مشکلات عدیده ای ایجاد می کند.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تا قبل از این ماجرا که اینترنت به این صورت قطع شود چنین پدیده ای را تجربه نکرده بودیم. در واقع حتی به آن فکر هم نکرده بودیم. ما تجربه های تلخی مثل جنگ داشته ایم و شرایط اضطراری را درک کرده ایم اما وقتی در شرایط صلح و در زمانی که حاکمیت ثبات دارد این اتفاق می افتد باید اذعان کرد که ناتوانی در تبادل اطلاعات در حوزه اقتصاد شرایط جنگی به وجود می آورد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: من کاری به مسائل غیراقتصادی ندارم و تنها در رابطه با اقتصاد حرف می زنم. واقعیت این است که صادرات و واردات نیاز به ارتباط دارد. این در حالی است که ما تحت تاثیر انقطاع ارتباط در سایه مسائل تحریم نمی توانیم به راحتی پولمان را جابه‌جا کنیم. در حال حاضر نمی توانیم به آسانی ویزا بگیریم و جا به جا شویم. متاسفانه به قدر کافی ما در این مدت صدمه خورده ایم نباید اتفاقی بیفتد که این شرایط ادامه پیدا کند.

حاجی آقامیری افزود: به طور کلی صادرات و واردات ما به شدت نحیف شده اگر همین پیکره نحیف هم قرار باشد درگیر تکانه های این چنینی باشد طبیعتا فردی که می خواهد با ما قرارداد ببندد با خود می گوید ممکن است بعدا در زمینه های ارتباطی به مشکل بخورد. بدون تردید در صورت ادامه چنین وضعیتی شرایط انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران خارجی برای ما به شدت مشکل می شود. قطعا اگر در رشته های مختلف اقتصادی پای صحبت متخصصان بنشینید در رابطه با این مشکلات مثال زیاد است.

او همچنین با اشاره به بحث شبکه اطلاعات ملی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد اینترنت ملی که بحثش مطرح است کار نت بین المللی را انجام بدهد کسی حرفی ندارد من برایم خیلی تفاوتی ندارد با واتس اپ کار کنم یا با بله. برای سرچ کردن هم فرقی نمی کند از گوگل استفاده کنیم یا از یوز. با این حال به جز مسائل اقتصادی مسائل فرهنگی هم وجود دارد. امروز یک پژوهشگر برای پژوهش نیاز مبرم به گوگل دارد وقتی به طور مثال گوگل قطع می شود فارغ از ارتباط ارتباط اقتصادی ارتباط فرهنگی هم قطع می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید