مهدی تقوی، اقتصاددان به سلام نو گفت: این افزایش قیمت درست در زمانی اتفاق افتاد که رئیس جمهور خبر از کشف یک میدان نفتی عظیم در خوزستان می دهد. اگر حمل و نقل گران شود همه چیز گران می شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: غالب کارشناسان اقتصادی از اصل افزایش قیمت بنزین دفاع می کنند و در عین حال نسبت به نحوه اجرایی کردن این سیاست انتقاد دارند. با این حال مهدی تقوی، اقتصاددان از اساس با افزایش قیمت بنزین مخالف است.

این اقتصاددان در گفت‌وگو با سلام نو ضمن مخالفت با افزایش قیمت بنزین کشور از نگرانی خود در خصوص اثر تورمی افزایش قیمت بنزین و کوچک شدن سفره مردم گفته است. او اظهار کرده است: در کشور نفت خیزی چون ایران افزایش قیمت بنزین اثر تورمی در اقتصاد دارد.

تقوی افزود: این افزایش قیمت درست در زمانی اتفاق افتاد که رئیس جمهور خبر از کشف یک میدان نفتی عظیم در خوزستان می دهد. اگر به کشورهای بدون نفت گران می فروشیم با مردم خودمان که نباید این گونه رفتار کنیم.

او در پاسخ به این امر که با ثبات قیمت گازوئیل تورمی در پی نخواهد داشت، تاکید کرد: این حرف درست نیست. باید دید نسبت ماشین های بنزین سوز با گازوییل سوز چقدر است؟ این درست است که اتوبوس ها و کامیون ها گازوئیلی هستند اما تاکسی ها و ... چطور؟ نمی توان منکر اثر تورمی این سیاست شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد با سیاست های اقتصادی اخیر دولت روحانی مخالف است چرا که چنانچه حمل و نقل گران شود همه چیز گران می شود. او همچنین با اشاره به این توجیه که قاچاق عامل افزایش قیمت بنزین است، گفت: بهتر است دولت به جای این کار  جلوی قاچاق در مرز شرقی کشور را بگیرد. مگر در کشور ما مرزبانی نیست. نباید بگذارند به پاکستان و افغانستان بنزین قاچاق شود.

تقوی ادامه داد: به جز فساد و رانتی که سهمیه بندی ایجاد می کند تاثیری که این افزایش قیمت روی مردم می گذارد مهم است. من و شما الان با 40 درصد تورم چقدر روی حقوق‌مان اضافه شده است. 10 درصد به حقوق مردم اضافه می شود و قدرت خرید جامعه مرتب کاهش پیدا می کند.

این اقتصاددان همچنین تاکید کرد کسانی که می گویند افزایش قیمت بنزین به فقرزدایی کمک می کند دانش کافی ندارند. این حرف به هیچ وجه صحیح نیست.

در مقابل این دیدگاه شمار زیادی از کارشناسان این طور فکر نمی کنند. سعید لیلاز، اقتصاددانی که خود یکی از طراحان و پیشنهاددهندگان افزایش قیمت بنزین بوده است نه تنها از آن دفاع می کند بلکه می گوید این کار باید 20 ماه زودتر از این اتفاق می افتاد.

او برخلاف دیدگاه تقوی درباره اثر تورمی افزایش قیمت بنزین معتقد است: هیچ شاهد علمی مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین می‌تواند اثر ملموس یا تعیین کننده‌ای روی نرخ تورم داشته باشد وجود ندارد. در پنج سال گذشته که ما قیمت را ثابت نگه داشتیم اقتصاد ایران همچنان تورم داشته است. در پنج سال آخر آقای احمدی نژاد هم ما تورم داشتیم، در حالی که در تمام این مدت قیمت سوخت ثابت بود.

واکنش ها در رابطه با افزایش قیمت بنزین ادامه دارد. بعیدی نژاد در توییترش نوشته است: دولت ایران در اثنای تحریم‌های ظالمانه آمریکا که بر زندگی اقتصادی مردم عادی تاثیر می‌گذارد، یک تصمیم بسیار شجاعانه برای اصلاح زیربنای اقتصادی اتخاذ کرده است.

با این حال بسیاری از نمایندگان نظر دیگری دارند. کاظم دلخوش اظهار کرده در این تصمیم‌گیری نه به نگرانی مردم، نه به ضررهای این عمل و نه به ضررهایی که به مردم وارد می‌شود، توجه نشده است.

آن چه مشخص است تغییر قیمت بنزین به حالت قبل امکان پذیر نیست. حال باید منتظر ماند و دید دولت در ازای افزایش قیمت بنزین می تواند به وعده هایی که مردم داده عمل کند یا خیر.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید