قیمت انرژی حاصل از پسماند آن طور که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده دو برابر خواهد شد. این در حالی است که روزانه 55 هزار تن پسماند عادی و ویژه در کشور تولید می‌شود.

به گزارش فارس،‌عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در همایش بین‌المللی مدیریت پسماند با اشاره به اینکه وضعیت پسماند کشور مناسب نیست و نابسامانی پسماند در شمال کشور مشکل ساز شده است، گفت: مدیریت پسماند در برخی مناطق کشور به صورت سنتی و در برخی مناطق علمی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه روزانه 55 هزار تن پسماند عادی و ویژه در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: با وجود این حجم عظیم هنوز در زمینه مدیریت پسماند به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد:‌در شهرهای بزرگ همچون تهران برای مدیریت پسماند با مشکلات خاصی مواجه شده‌ایم. در این کلانشهر پسماندهای عادی در مجتمع آرادکوه جمع‌آوری می‌شود که با اعتراضات مردمی مواجه شده اما شهرداری معتقد است این مجتمع مشکلی ندارد.

کلانتری معضل ایران را در این حوزه مسئله مدیریت دانست و بیان داشت: دانش فنی محدود و استفاده محدود از تجارب کشورهای صاحب ایده در این زمینه ما را عقب می‌اندازد.

وی  با بیان اینکه حل معضل پسماند از اهداف چهارگانه رئیس‌جمهور در محیط زیست است، گفت:‌عدم شفافیت قوانین و تاثیر پذیر بودن آن یکی از مشکلات ماست.

رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌در سال گذشته قانونی در زمینه پسماند تصویب شد و امسال اصلاحاتی بر روی آن انجام گرفت اما وزارت کشور اعلام کرده است که از 8ماه گذشته تا کنون یک ریال هم از اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای این قانون و مدیریت پسماند وصول نشده است.

کلانتری فرهنگ عمومی را در تولید و مدیریت پسماند حائز اهمیت برشمرد و گفت: مردم ما به طور متوسط روزانه 700 گرم پسماند تولید کرده و آگاه نیستند که این مقدار را چطور باید مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور شاهد اجرای پیشرفته‌ترین مدیریت پسماند هستیم، اظهار داشت: شهرهایی مثل بیرجند و تبریز طوری در حوزه مدیریت پسماند عمل می‌کنند که انگار در این شهرها زباله تولید نمی‌شود. این در حالی است که بسیاری از شهرهای کشور غرق در زباله و پسماند هستند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مقابل این حجم زباله تسلیم شده‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: اگر به معضل پسماند به صورت جدی پرداخته نشود، با مشکلات عدیده‌ای در آینده نزدیک مواجه خواهیم شد. در این زمینه باید میان شهرداری‌ها هماهنگی ایجاد شود و در ضمن نیازمند همکاری‌های علمی در این زمینه با کشورهای پیشرفته هستیم.

کلانتری به اجرای یک طرح پایلوت از سوی کشور آلمان در خوزستان اشاره کرد و گفت: امروز باید به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پسماند باشیم. وزارت نیرو هم در نظر دارد قیمت انرژی حاصله از پسماند را به دو برابر افزایش دهد و به این طریق بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پسماندهای صنعتی بسیار خطرناک هستند اما برای مدیریت آنها برنامه‌ای مشخصی نداشته‌ایم گفت: گاهی پسماندهای تولید پتروشیمی‌ها در جنوب کشور هزاران کیلومتر حمل می‌شود تا در شمال کشور تبدیل به فرآورده‌های بی‌خطر شوند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه از لحاظ علمی مدیریتی واجرایی در زمینه پسماند عقب مانده‌ هستیم گفت:‌تمام آب‌های سطحی شهرهای شمالی آغشته به شیرابه‌های صنعتی و شهری است و حیات بشر و محیط زیست و وحوش به مخاطره افتاده است.

کلانتری به نامه‌ وزیر کشور به وزیر صنایع اشاره کرد و اظهار داشت: در این نامه وزیر کشور از وزیر صنایع به دلیل عدم تهیه لیست صنایع آلاینده‌ای که باید عوارض پسماند بدهند شکایت داشت.

وی افزود: ما در حوزه مدیریت پسماندهای پلاستیکی هم برنامه مشخصی نداشته‌ایم.

حسن پسندیده مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در این همایش با بیان اینکه در قانون مدیریت پسماند نقش سازمان محیط زیست به عنوان نیروی محرکه تعریف شده است، گفت: در ماده 23 این قانون سازمان محیط زیست به عنوان مسئول حسن اجرای قوانین معرفی می‌شود که بر طبق آن اگر بتواند نقش اساسی خود را ایفا کند باعث می‌شود همه نهادهای مذکور به وظایف و ماموریت‌های خود بهتر برسند.

وی افزود: برای بهبود کمیت و کیفیت این قوانین باید برنامه‌های راهبردی در نظر بگیریم چرا که در حال حاضر سالیانه 44 هزار میلیارد تومان از نقص مدیریت در حوزه پسماند خسارت‌های زیست محیطی وارد می‌شود. که حاصل از عدم تفکیک از مبدا، دفن غیراصولی و استفاده نادرست از زمین‌ها و منابع طبیعی کشور است.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقداماتی برای مدیریت پسماند انجام شده است، خاطرنشان کرد: اما با توجه به این اقدامات نسبت به شرایط مطلوب فاصله داریم.

پسندیده تدوین ضوابط و معیارها به منظور سیاست‌گذاری و اجرای صحیح قوانین را حائز اهمیت دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی در حوزه پسماند (وزارت کشور، وزارت صنایع و معادن، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی) دارای وظایفی هستند که باید اقدامات قانونی را ساماندهی کنند.

وی افزود: تدوین منشور اخلاقی برای فرهنگ سازی با اولویت استان‌های شمالی یکی دیگر از ابعاد حائز اهمیت در این حوزه است.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مراکز دفن پسماند صنعتی و نظارت بر اجرای صحیح مصوبات کنوانسیون‌های بین‌المللی از دیگر اهداف پیش روی دفتر پسماند سازمان محیط زیست است.

کد خبرنگار: ۱۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید